Hej!
Min far har en ivt490 installerad och fick ett problem innan jul. En dag så hörde mina föräldrar en smäll från pannan, vet inte riktigt vad som som egentligen hände då. Men min far öppnade fronten och såg att något hade brunnit ihop. Det visade sig att vara fläkttransformatorn. Han fick köpt en ny och jag hjälpte honom att byta den. Vi provade att sätta igång pannan igen, då lät fläktmotorn väldigt illa, precis som om den var fasvänd. Jag provade att ändra spänningen till bl a max och ingen skillnad. Gick in här på forumet och sökte lite och fick tips om att det kunde vara nått på fläktkortet. Så min far köpte ett nytt kort och då funkade i alla fall fläkten. Men nu så kommer nästa problem. När pannan försöker att starta kompressorn så kommer där efter ett tag ett felmeddelande "Motorskydd uppstart"? Vad kan mer ha fått sig en smäll från första upptäckten? Kan även kraftkortet fått sig en törn? Har mätt på matningen mellan kraftkort och fläktkort. Då ligger där en konstant spänning för fläkten men där händer inget på kompressormatningen när pannan försöker starta kompressorn. Har kollat andra trådar men hittar inte riktigt nån som har haft samma problem. Tacksam om någon har ett bra tips på en lösning.