Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gammalt borrhÃ¥l?  (läst 942 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mether

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gammalt borrhål?
« skrivet: 27 februari 2020, 18:41:14 »
Hej,

Jag har en tre år gammal Daikin bergvärmepump och ett 110m borrhål installerades med en gammal bergvärmepump. Skulle tro att det borrades för ca 20+ år sedan.

Som det ser ut nu efter ca 3 års drifttid:

Pump: 25005h
Kompressor: 21974h
Steg 1: 1126h
Steg 2: 554h

Kan man (ni) läsa ut om jag vinner nÃ¥got pÃ¥ ett nytt djupare hÃ¥l? Jag är helt enkelt otroligt okunnig inom detta sÃ¥ jag tar emot alla tips jag fÃ¥r.. 😀🙏👍

Finns det något bra ställe där jag kan läsa hur jag justerar värmekurvan i pumpen så jag får varmare inne när det är nollgradigt ute och svalare då det är -10.

Tacksam för alla svar. 


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Gammalt borrhål?
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2020, 20:34:58 »
Drifttiderna säger inte så mycket. Uppgift om pumpens effekt eller husets värmebehov och temperaturerna på in- och utgående köldbärare när det är kallt ute och pumpen går mycket säger betydligt mer.

Tycker det verkar konstigt att kompressorn har gått mer än 7000 timmar per år. Även en inverterpump borde ha färre kompressortimmar.

Rent generellt är det så att det inte lönar sig att borra ett hål till om pumpen fungerar tillsammans med det befintliga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gammalt borrhål?
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2020, 12:35:37 »
Drifttiderna säger inte så mycket. Uppgift om pumpens effekt eller husets värmebehov och temperaturerna på in- och utgående köldbärare när det är kallt ute och pumpen går mycket säger betydligt mer.

Tycker det verkar konstigt att kompressorn har gått mer än 7000 timmar per år. Även en inverterpump borde ha färre kompressortimmar.

Rent generellt är det så att det inte lönar sig att borra ett hål till om pumpen fungerar tillsammans med det befintliga.

Kall zon har runt 6500 timmar värmebehov/år. Så inget konstigt här då även VV har producerats.

Mvh
D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!