Hej!
Blev i höstas med hus, huset i sig är ett enplanshus med elpanna och vattenburna radiatorer och ftx, mer om det en annan dag.
Hur som helst så var huset i orginal byggt ihop med ett garage. Föregående ägare byggde om garaget för att få ett "tonårsrum" som numer i planritningen jag bifogar står som hobby.
Det är alltså hela det området inringat i rött i bifogad bild som min frågeställning gäller.
När det gjordes om gjordes inget åt uppvärmningen, man har då haft en elradiator i det som då var "tonårsrum". Utrymmet är idag värmt med en liknande elradiator som står i förrådsdelen och håller cirka 6-10 grader nu på vintern. Men jag har mätt och elradiatorn drar cirka 300 kWh per månad för att hålla den temperaturen.
Utrymmet i sig är uselt isolerat, det är krypgrund (luckan till krypgrunden är i golvet i förrådsdelen under en tjock matta) gjuten platta och 5 cm isolering fäst i underkant på betongen. Där man gjorde "tonårsrum" är det tillagt 5 cm uppe på betongen med någon form av isolering.
På vinden är det bara enkel isoleringsmatta á 10-12 cm. Övriga huset är det 40-50 cm lösull. Säger sig självt att mesta av tillförd värme sticker rätt genom taket här samt att betongen kyler ganska duktigt.
Väggar är "ytterväggar" men dörren in mot huset är en tunn innerdörr 62 cm bred där man känner hur kylan från förrådet tränger in genom dörren.
En hel del förbättringspotential med andra ord.
Anledningen att jag skriver i detta forum är för att jag är sugen på att byta elradiator med en enkel luft/luft värmepump. Utrymmet vi talar om är trots allt cirka 30 m2. Men har ni tips om vilken luft/luft som vore lämplig och hur jag får hela utrymmet samma temperatur? Innerväggen och dörren mot hobbyrum blir ju lite tokigt.. Tanken är att med en luft/luft kunna ställa in temperaturen på 10-12 grader och ha det så under vintern. Samtidigt även då tilläggsisolera på vinden ovanför detta utrymme för att undvika att all tillförd värme smiter ut.
Innan någon frågar om ventilation så är ventilationsaggregat ej sammankopplat med utrymmet. Det finns däremot 2 st tilluftsdon på vägg i det som numer är hobbyrum. De är av modell med snöre för justering och står idag helt stängda.
Eller skall jag strunta i luft/luft och sätta in vattenburen värme när/om jag skaffar bergvärme i utrymmet istället?