0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den reparatör som var hemma hos mig och bytte styrkort för ett tag sedan berättade följande.CTC har i de nya modellerna av EcoHeat TAGIT BORT möjligheten att se hur mycket elpatronen gått/förbrukat Skälet till detta skulle vara att det klagats (för) mycket på att elpatronen går in i tid och otid !!!?Endast TOTAL förbrukning skall enligt honon gå att se i de nya modellerna Förbättring... eller....
Fy, CTC ....
UTAN att behöva någon extrautrustning lr extern vvb.
Förstår inte den negativa attityd som är förhärskande på forumet när det gäller CTC och värmepumpar?Jag har varit nöjd sen starten. Det som kunde förbättras hade jag hoppats på att kunna diskutera och utveckla här när jag upptäckte värmepumpsforum, men det har varit förbaskat skralt med konstruktiva kommentarer (de brukar begränsa sig till följande tre, ungefär - 1. se upp för svarta ratten 2. skruva dit en växelventil & ta bort skiktplåten 3. köp en nibe/ivt/thermia). Inte särskilt hjälpsamt alltså!!! Själv anser jag FORTFARANDE efter att ha varit här några månader att CTC:s konstruktion är den som har bäst potential att leverera värme med bra cop SAMT "obegränsat" med vv vid behov, UTAN att behöva någon extrautrustning lr extern vvb.Och jag har inte sett ett enda inlägg på forumet som motsäger detta. --/ --/ --/
Citat från: ME skrivet 06 mars 2006, 12:44:09Fy, CTC .... Förstår inte den negativa attityd som är förhärskande på forumet när det gäller CTC och värmepumpar?Jag har varit nöjd sen starten. Det som kunde förbättras hade jag hoppats på att kunna diskutera och utveckla här när jag upptäckte värmepumpsforum, men det har varit förbaskat skralt med konstruktiva kommentarer (de brukar begränsa sig till följande tre, ungefär - 1. se upp för svarta ratten 2. skruva dit en växelventil & ta bort skiktplåten 3. köp en nibe/ivt/thermia). Inte särskilt hjälpsamt alltså!!! Själv anser jag FORTFARANDE efter att ha varit här några månader att CTC:s konstruktion är den som har bäst potential att leverera värme med bra cop SAMT "obegränsat" med vv vid behov, UTAN att behöva någon extrautrustning lr extern vvb.Och jag har inte sett ett enda inlägg på forumet som motsäger detta. --/ --/ --/Vad gäller den nya modellen så får vi väl se vad de har hittat på. Har de gjort bort sig kan vi väl kapa dom jämsmed fotknölarna, men låt oss se vad det blir först.
En fråga till dej som gillar CTC hur beter sig eldelen när man har golvvärme med ett börvärde på säg 27 grader och vill duscha??Går det utan eltillskott att få obegränsat med säg 45 gradigt vatten?
Citat från: Digital skrivet 06 mars 2006, 17:41:00En fråga till dej som gillar CTC hur beter sig eldelen när man har golvvärme med ett börvärde på säg 27 grader och vill duscha??Går det utan eltillskott att få obegränsat med säg 45 gradigt vatten?Det där är en intressant fråga som Bertil ställer ibland och som jag inte kan svara på! Ity det att vi har inte golvvärme, utan ett bra lågtempsystem (framledning 45 vid -15, )och bra med vv. Så det får CTC svara på, eller om det finns nån på forumet med CTC och golvvärme.Men för resten av oss med framledning >35 finns det nog bra med vv. Men min poäng har varit att man med den BEFINTLIGA HÅRDVARAN, alltså själva pumpen, borde kunna få fram obegränsat med vv. Och att det varit begränsningar i styren som har gjort det svårt/omöjligt utan att få för mycket ts. Med tidsstyrning av elpatron har jag fått en bra lösning på det. Nästa steg är att se om man kan lura styren att fixa det på ett intelligent sätt. Så det kan bli intressant att se vad CTC har hittat på.
Kanske en förbättring om den kunde visa verklig förbrukning på pumpen inklusive den som inte visas idag, dvs den ts som går utanför styren (svarta ratten).Det intressanta för oss som redan har en Ecoair/heat är förstås om det ges möjlighet tilll uppgradering.Samt om det finns anledning att uppgradera. Att de skulle göra styren mindre intelligent får vil väl inte hoppas?Det andra dom sa till mig var att det tyvärr inte tagits fram någon fjärrstyrning.Vi får väl se vilka nyheter som finns när den kommer.