Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Shuntproblem Fighter 360P  (läst 5695 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #15 skrivet: 23 februari 2020, 11:25:20 »
Kan du på något vis bekräfta om fjärrvärmecentralen har normala läsvärden... på den den läser? Har inte en susning om den styrningen. Men kanske kan vara en förklaring till vart man ska leta varför ena signalriktningen inte finns.
Även som stödsignalen registreras från 360P?

Jag tycker att den verkar rätt, typ 60 grader in, 30 tillbaka och flöden ca 15, 30, 70 l/h när jag tittar.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #16 skrivet: 23 februari 2020, 11:38:56 »
Det ska inte spela någon roll för varmvattnet var shunten står på i 360P!! När temperaturen sjunker i 360P kallar den på tillsats och cirkulationspumpen i 360P ska stanna (hoppas den gör det!). Cirkulationspumpen i FJVM startar då och dess regelerventil öppnar för att få rätt framledningstemperatur.

Men om shunten med vred står på ”varmvatten = 0” så går ju varmvattentempen ner till ca 32-35 grader även om kompressorn går. Direkt jag manuellt vrider upp den på att producera varmvatten så börjar varmvattentempen gå upp till 48-53 grader så här verkar det vara viktigt att shunten med vred reglerar rätt, annars blir det inget varmvatten. Ställer jag den på ”varmvatten = 100” så verkar inte FJVM-värme värma golvet utan framledningstemperaturen till golvet är lägre än önskad temp.
Bifogar bild på det jag menar är shunt med vred (så att vi menar samma sak). Den står på 10 för Max värmning av varmvatten i ack.tanken och det är denna som inte styrs automatiskt nu.

Vet faktiskt inte om cirkpumpar går eller stänger av sig rätt, de verkar iallafall gå om jag känner på dem...

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #17 skrivet: 23 februari 2020, 11:54:23 »
Det är den nyare typen av shuntventil med spak så det måste vara en sen årsmodell av 360P. Jag tror du blandar ihop värmevatten och varmvatten. Varmvatten är det som kommer ur kranen på tvättstället. Värmevatten cirkulerar i det slutna värmesystemet och framledningstemperaturen regleras med shunten i 360P och reglerventilen i FJVM. Om man använt mycket varmvatten så kan det ta upp till ca 5 timmar för den relativt lilla kompressorn att få upp temperaturen igen i 360P. Under tiden ska cirkulationspumpen i 360P stå stilla och FJVM sköter varmhållningen i huset. (Backventiler ska se till att cirkulationen sker åt rätt håll).

Cirkulationspumparna i 360P och FJVM får inte gå samtidigt utan bara den ena åt gången annars är det felinstallerat. Man kan normalt känna vibrationerna med fingertopperna om motorn går i en cirkulationspump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #18 skrivet: 23 februari 2020, 12:21:18 »
Det är den nyare typen av shuntventil med spak så det måste vara en sen årsmodell av 360P. Jag tror du blandar ihop värmevatten och varmvatten. Varmvatten är det som kommer ur kranen på tvättstället. Värmevatten cirkulerar i det slutna värmesystemet och framledningstemperaturen regleras med shunten i 360P och reglerventilen i FJVM. Om man använt mycket varmvatten så kan det ta upp till ca 5 timmar för den relativt lilla kompressorn att få upp temperaturen igen i 360P. Under tiden ska cirkulationspumpen i 360P stå stilla och FJVM sköter varmhållningen i huset. (Backventiler ska se till att cirkulationen sker åt rätt håll).

Cirkulationspumparna i 360P och FJVM får inte gå samtidigt utan bara den ena åt gången annars är det felinstallerat. Man kan normalt känna vibrationerna med fingertopperna om motorn går i en cirkulationspump.

Shunten med vred är bytt för ca 3-4 år sedan, själva 360P är sedan 2008.
Möjligt att jag blandar ihop begreppen, jag vet dock att om shunten står fel så går temp vv-givare ner till ca 32 grader och blir kvar där och då är dusch/varmvattnet inte varmt, och om jag manuellt ändrar vredet så tar det bara 1-2 timmar innan tempen är uppe i typ 50g.

På pumpen i FJVM känner jag tydligt att den går eller inte, det är inte lika i 360P så jag kan inte säga om de går samtidigt eller inte...

För tillfället när shunten varken regleras uppåt eller nedåt automatiskt så verkar det som att kompressorn går hela tiden, har inte märkt att den slagit av nåt alls sedan jag upptäckte krånglet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #19 skrivet: 23 februari 2020, 12:31:42 »
Det sitter en givare som ska reglera shunten , leta reda på den och kyl den med kallvatten och se om shunten reagerar,lika med att värma den med hårtorken , med sådant förfarande ska shunten öppna/stänga helt. på många regleringar går det även att kortsluta givarkabelns anslutning och då stänger shunten med avbrott så öppnar den

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #20 skrivet: 23 februari 2020, 12:48:51 »
Shunten med vred är bytt för ca 3-4 år sedan, själva 360P är sedan 2008.
Möjligt att jag blandar ihop begreppen, jag vet dock att om shunten står fel så går temp vv-givare ner till ca 32 grader och blir kvar där och då är dusch/varmvattnet inte varmt, och om jag manuellt ändrar vredet så tar det bara 1-2 timmar innan tempen är uppe i typ 50g.

På pumpen i FJVM känner jag tydligt att den går eller inte, det är inte lika i 360P så jag kan inte säga om de går samtidigt eller inte...

För tillfället när shunten varken regleras uppåt eller nedåt automatiskt så verkar det som att kompressorn går hela tiden, har inte märkt att den slagit av nåt alls sedan jag upptäckte krånglet.

Eftersom kompressorn inte är särskilt stor behöver den gå non-stop hela vinterhalvåret. Kan dock bli fina soliga dagar på vårvintern då den stannar och startar på dagen.

Cirkulationspumpen på 360P sitter långt fram och är lätt att känna på. Finns en mässingslucka man kan skruva bort och se om motoraxeln snurrar eller inte. En stor trasa behövs, lite värmevatten kan läcka ut.

Om man måste handköra shunten i 360P för att få upp temperaturen betyder det att det är fel på styrningen av cirkulationspumpen. Att den inte stängs av som den ska när FJVM120 tar över. Fel på relä? Men du har redan bytt styrkortet en gång?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #21 skrivet: 23 februari 2020, 13:13:15 »
Eftersom kompressorn inte är särskilt stor behöver den gå non-stop hela vinterhalvåret. Kan dock bli fina soliga dagar på vårvintern då den stannar och startar på dagen.

Cirkulationspumpen på 360P sitter långt fram och är lätt att känna på. Finns en mässingslucka man kan skruva bort och se om motoraxeln snurrar eller inte. En stor trasa behövs, lite värmevatten kan läcka ut.

Om man måste handköra shunten i 360P för att få upp temperaturen betyder det att det är fel på styrningen av cirkulationspumpen. Att den inte stängs av som den ska när FJVM120 tar över. Fel på relä? Men du har redan bytt styrkortet en gång?

Ok, då verkar det ju lugnt att kompressorn går hela tiden.
Ska kolla pumpen på 360P, just nu blev det så varmt ute så den inte kallar på extravärme så nu gick pumpen i 360P men den stod still i FJVM. Ska kolla pumpen igen lite senare om den slår av.

Ja du tipsade om det med relä (det var väl K111/112) i en tidigare tråd, men jag bytte hela kortet och kompisen som kan elektronik kollade reläerna och de såg fina ut så det verkade inte vara det...

Gjorde en omstart tidigare och då gick shunten automatiskt upp till Max värmevatten (till 0/10 enligt bilden) och efter ett tag styrde den ned lite (till läge 2/10) så shunten med vred kan iallafall styras åt båda håll, men den vill inte...

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #22 skrivet: 23 februari 2020, 13:14:31 »
Det sitter en givare som ska reglera shunten , leta reda på den och kyl den med kallvatten och se om shunten reagerar,lika med att värma den med hårtorken , med sådant förfarande ska shunten öppna/stänga helt. på många regleringar går det även att kortsluta givarkabelns anslutning och då stänger shunten med avbrott så öppnar den

Hmm, nåt tips vart den sitter?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #23 skrivet: 23 februari 2020, 13:22:37 »
Gjorde en omstart tidigare och då gick shunten automatiskt upp till Max värmevatten (till 0/10 enligt bilden) och efter ett tag styrde den ned lite (till läge 2/10) så shunten med vred kan iallafall styras åt båda håll, men den vill inte...

Har du testat att justera ratten "förskjutning värmekurva" ned respektive upp för att se om shunten i 360P rör sig åt båda håll som den ska? Innan den kallar på tillsats och FJVM har man ju en chans att se detta.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #24 skrivet: 23 februari 2020, 13:39:32 »
Har du testat att justera ratten "förskjutning värmekurva" ned respektive upp för att se om shunten i 360P rör sig åt båda håll som den ska? Innan den kallar på tillsats och FJVM har man ju en chans att se detta.

Ja, provade nu, den styr åt båda hållen.
Duschade varmvatten samt vred upp kurvan, då gick shunten automatiskt till ”läge 0/10”.
Vred därefter ned förskjutningen rejält under framledningstemp, då styrdes shunten automatiskt till läge 6/10. Så den kan styra åt båda hållen.

Nu ska vi se om den automatiskt jobbar upp temp vv-givare som nu står på 30 till normala 50. Har hittills inte kallat på någon extravärme från FJVM.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #25 skrivet: 23 februari 2020, 14:00:17 »
Bra att shunten kan gå åt båda hållen men jag tycker det låter som att den går åt fel håll. När man höjer kurvan bör den öppna shunten för att släppa fram mer värmevatten med högre temperatur och när man sänker kurvan rejält borde den stänga till shunten Sc:,h

Tycker det också är konstigt att den inte kallar på tillsats från FJVM om VV-givaren visar 30 grader, då måste ju el-patrongivaren visa ännu lägre. Är trendberäkningsgränsen rätt inställd:

"Menyinställning FIGHTER 360P
Höj trendberäkningsgränsen i meny 9.1.7 från 5 °C till 20 °C."
« Senast ändrad: 23 februari 2020, 14:04:07 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #26 skrivet: 23 februari 2020, 14:39:31 »
Bra att shunten kan gå åt båda hållen men jag tycker det låter som att den går åt fel håll. När man höjer kurvan bör den öppna shunten för att släppa fram mer värmevatten med högre temperatur och när man sänker kurvan rejält borde den stänga till shunten Sc:,h

Tycker det också är konstigt att den inte kallar på tillsats från FJVM om VV-givaren visar 30 grader, då måste ju el-patrongivaren visa ännu lägre. Är trendberäkningsgränsen rätt inställd:

"Menyinställning FIGHTER 360P
Höj trendberäkningsgränsen i meny 9.1.7 från 5 °C till 20 °C."

Nu har den kallat på tillsats och pumpen i FJVM går och i 360P står den still.
Temp vv.givare visar nu 32,6, kollade då temp elpatron och den visade 32,7 så de är samma.
Trendberäkningsgränsen stod på 5 så jag höjde den till 20.
Ska gå hemifrån några timmar, får se vad som hänt när jag kommer hem :)
Shunten kanske går åt rätt håll men markeringen är bakvänd (se bilden ovan vad jag menar med läge 0 till 10)
« Senast ändrad: 23 februari 2020, 14:41:12 av Pellix »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #27 skrivet: 23 februari 2020, 18:01:35 »
Shuntens markering stämmer med riktningen på vridningen av ratten på den gamla ESBE-modellen då max ljusblått=0 och max rött=10. Finns en särskild serviceinstruktion för bytet av shuntmotorn och följer man den kan det inte blir fel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #28 skrivet: 23 februari 2020, 18:22:49 »
Shuntens markering stämmer med riktningen på vridningen av ratten på den gamla ESBE-modellen då max ljusblått=0 och max rött=10. Finns en särskild serviceinstruktion för bytet av shuntmotorn och följer man den kan det inte blir fel.

Ok, betyder det att den är som det ska alltså?
Nu har den gått 3 timmar, temp vv-givare är 36,9 grader och går inte upp mer. Den kallar på värme från FJVM och framledningstemp är 29,4 (31).
Temp elpatron är 36,4
Shunten står på 6/10 och har vad jag sett inte rört sig.
Pumpen i 360 går inte.

Nu skulle jag tro att duschvatten är för kallt, hur ska jag få upp vv-temp till 50 utan att manuellt vrida shunten mot läge 0?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #29 skrivet: 23 februari 2020, 19:28:21 »
Ja, provade nu, den styr åt båda hållen.
Duschade varmvatten samt vred upp kurvan, då gick shunten automatiskt till ”läge 0/10”.
Vred därefter ned förskjutningen rejält under framledningstemp, då styrdes shunten automatiskt till läge 6/10. Så den kan styra åt båda hållen.

Shuntmotorn rör sig åt fel håll motsatt mot vad den ska om det är som du skriver ovan. När man vill ha varmare i huset och ökar värmekurvans förskjutning ska shunten öppna sig och när man vill ha kallare och minskar värmekurvans förskjutning ska shunten minska/stänga sig.

Mystiskt att den inte fått upp temperaturen i tanken på 3 timmar Sc:,h Bra att veta att cirkulationspumpen står still i 360P som den ska. Den plus en backventil på returröret till 360P (sitter den där som den ska?) ska göra att det inte sker någon värmevattencirkulation genom 360P när FJVM är aktiv oavsett vad shunten i 360P står på. Låter så konstigt att du ska behöva vrida shunten till 0 om det inte är något fel på backventilen. Vad visar förångnings- och avluftstemperaturerna i 360P?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!