Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: En eller två radiatorer i garaget?  (läst 332 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klippor

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
En eller två radiatorer i garaget?
« skrivet: 22 januari 2020, 16:57:24 »
För att hålla ca 16 grader i garaget har jag en radiator avstängd och en radiator något strypt med termostaten, nästan på fullt.

Vinner man något på att strypa båda radiatorerna lika mycket och ha båda igång? Vill fortfarande bara ha 16 grader. Tänker att man kanske får mer volym som snurrar i värmesystemet?

Utloggad bopakoster

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4645
  • Kön: Man
SV: En eller två radiatorer i garaget?
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2020, 17:54:26 »
Termostaten stryper inte. Den stänger eller öppnar helt. On/off. Inte så bra om du har värmepump. Mera OK om du värmer med elpanna eller ved od via en accutank med shunt till radiatorkretsen.
Två radiatorer som går i otakt är tror jag bättre än bara en.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år

Utloggad Klippor

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2020, 10:14:13 »
Om jag vrider lite på termostaten så åker stiftet in en liten bit, lite i taget tills termostaten är i botten. Blir det helt stängt för minsta rörelse in i ventilen?

Utloggad bopakoster

« Svar #3 skrivet: 23 januari 2020, 11:15:42 »
Att ändra temperaturläget på termostaten ändrar inte flödet när den är öppen, däremot hur ofta den är öppen eller stängd.
På moderna radiatorventiler kan man justera flödet om man demonterar termostatvredet.

På gamla installationer brukar det finnas en reglerventil under en hatt på returen.

Jag förutsätter att dina raddar är parallellkopplade, inte i serie.
« Senast ändrad: 23 januari 2020, 11:19:44 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år

Utloggad Klippor

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2020, 12:02:05 »
Under locket mitt emot termostaten sitter en spårskruv, jag misstänker att den reglerar hur mycket vatten som går upp i radiatorn och hur mycket som bara passerar vidare. Finns inget justerbart under termostaten.

Bäst vore att öppna termostaterna helt och strypa radiatorerna med skruven?

Utloggad bopakoster

« Svar #5 skrivet: 23 januari 2020, 14:30:41 »
Det där är enrörsradiarorkoppel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme