0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nr 97 i manualen (ett kort som sitter bakom panelen upp i höger).
Om den varit med länge kan du ju byta ut den som förebyggande åtgärd.Själv har jag bytt ut motorskyddet mot ett elektroniskt som mycket bättre detekterar felspänning/ström än ett vanligt bimetallmotorskydd. Det bryter tämligen direkt vid fasbortfall medan ett bimetallskydd kan låte kompressorn mala på ett bra tag (och på min maskin bröt det överhuvudtaget inte utan körde sönder kompressorn pga bräänd kontaktor (innan den kom i min ägo).
Tittade antalet starter på min, 8350st sedan nov. 2005. Totalt 33420h på vp och 520h tillsats.
De två bypass-reläerna (klumpen faserna går in/ut i).tror jag är det som slits mest och sliter på ramp-elektroniken om de felar. Men tror det är svart hölje på dessa så inte så lätt att inspektera okulärt.
Bäst är väl att inte byta till orginalmodellen, bara skräp, inte många kronor för det som sitter på kortet och bra betalt ska dom ha, finns andra mjukstarter som har mycket bättre kvalitet.
Såna där grejer är inget man behöver byta i förebyggande syfte, RTF anser jag.Man få hem en ny på ett par dagar och då kan man köra med elpatron.
RTF = Run To Failure (sorry att jag använder fikonspråket).Vi brukar använda detta uttryck på jobbet för grejer där livslängden är svårt att bestämma och är relativt enkelt att byta ut.Då kör vi tills det går sönder och har en reserv att snabbt byta till.Du kan ju välja att ha en mjukstart hemma på hyllan om du vill, bytet går på mindre än en timme.Men jag skulle aldrig byta en fungerande mjukstart.
Ja jag som servicetekniker byter ju hellre kompressor, än mjukstart, vilket bullshit. Så djävla kul är det inte byta kompressor! Men det är klart, är man ny och är kåt på att löda, tömma, fylla, provtrycka och vakumsuga, då kanske man gör det! Inget jag gör dock!
Jag ska inte dra alla över en kam, men det finns flera exempel i forumet där en servicetekniker dömt ut en fullt fungerande kompressor när nått annat krånglat.På en Nibe kan man ju dessutom byta hela kylpaketet.
Tja, om en servicetekniker anser att kompressorn är slut så kan det nog vara mjukstarten. Jag märkte det på att motorskyddet löste ut, jag körde ju igång igen och lyssnade och kollade samt triggade ett stopp genom att vrida ner ratten så att den skulle stanna.Då den inte stannade när gradminutrarna nollades så trodde jag först på reläkortet, och bytte faktiskt detta.Men detta hjälpte inte och då var det nån på forumet som föreslog mjukstarten och detta hjälpte.Typiskt beteende på fel på mjukstarten är att den inte stannar eller går på 2 faser (låter konstigt och vibrerar en del) samt att motorskyddet löser ut.