0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad säger displayen på maskinen om framledningstemp? Det är ju den som maskin styr på. IR termometer är inte så bra om röret är lite blankt, värt att kolla upp.// Magnus
Den kanske gör varmvatten när du mätte? Då går de 53° C ju till varmvattenberedaren och inte ut i rören. Den återgår sen till den beräknade temperaturen på 39° C när vv är klar.
Så kan det kanske vara. Men faller temperaturen så snabbt att det räcker med en hel dusch för att kyla hela övervåningen? Problemet med det är ju att hela radiatorsystemet faller i temperatur och övervåningen blir kall. Hur kommer jag runt det problemet.
Det kan även vara så att dina element på BV tar ( 80 % av flödet ) och ÖV inte har fullt flöde, resultat blir mindre värme, men vid normal drift så räcker flöde/värme då kallnar det av rätt bra på ÖV , har du provat att stäng ner några element på BV och se vad som händer. Inget ovanligt, det är viktigt med balans på flödet och s.k instrypningPS har du 1 -rörs eller 2- rörssystem
Om maskin laddar vv i 30 minuter pga stor förbrukning hinner normalt sätt radiatorerna och rören till de kallna rätt mycket, men själva huset påverkas normalt sätt inte nämnvärt.Du ser på första sidan i displayen om den värmer huset eller varmvatten. Tänk också på att GM räknaren tar paus när den gör vv. (vilket kan ifrågasättas, men varit så väldigt länge) // Magnus
Nu är det 5 grader ute och elementen är kalla på övervåningen och rummen känns utkylda. Vi har inte använt mycket varmvatten så konstigt att den ska köra vv. Jag sänkte till 20 min för vv. och höjde till kurva 9. Så nu har jag kurva 9 och +2 på kurvförskjutning vilket jag tycker verkar för högt på båda för att värma ett 75 kvm nytt hus...
Dåligt flöde till ÖV , VP ska ställas in för elementen och GV ska shuntas in för sigm, vet du hur rören går, tas det ut på gemensam matarledning så kan det bli lite fel, om du stänger GV vad blir resultatet ökar värmen på ÖV då, är det en cirkpump i VP som pumpar allt eller sitter det en på GV med. Sitter det en på GV och flödet tas ut från samma stam som går upp till ÖV så kan GV stjäla flöde, det blir inget kvar till ÖV, kanske bara liiiite men räcker inte.
Det som händer är följande: När den börjar göra vv, så i och med att framledningen kallnar, så öppnar gv-shunten, sannolikt till fullt öppet läge. När vv-laddningen är slut så kommer all värme att först gå till golv-värmen tills den är nöjd. Hur är kulverten kopplad? GV i garaget, medför ännu längre tid innan radiatorerna får någon värme. Kör en USB-loggning, så kan gänget berätta om VP:n fungerar som den ska.
Både golvvärmen och garaget är egna system, så de flödena påverkar inte vp:n. Lämpliga delta t på varje slinga är ca 4-7 grader.Men följden blir som jag skrev tidigare, när den börjar göra vv, öppnar shunt(arna) fullt, så ganska snabbt har radiatorerna samma temp som golvet/garaget. När vv är klar skall först garaget ha sitt tills den är nöjd, sen gv och till sist får raddarna det dom skall ha.