0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med den frågeställningen hade jag resonerat som följer,Borra ett hål så djupt som borraren kan utan att det blir extra pristillägg.Detta brukar vara kring 200 meter.Liten extrakostnad nu som du aldrig kommer ångra Jag värmer idag mitt hus på ca 270 m2 samt pool på sommaren med en 1255 4-16 och hålet är uppskattat kring 180 m djupt. Jag har inga problem med att hålets temperatur går under nollan.Årsförbrukning ca 10000 kwh inkl HH el.
Ja det är väl lite så jag funderar. Det är inte så förbaskat dyrt med extrameter så att säga. Men intressant att höra allas tankar vilket jag storligen uppskattar. Vad gäller FTX.systemet så är själva aggregatet från 2012 då man också drog om rören en aning på vinden, men i övrigt verkar det rätt okej installerat sedan -82. Visst, kanske väl lite ventilation i källarplanet, men luften känns ändå fräsch därnere. Just nu märker jag däremot att pumpen inte grejar att hosta upp tempen till 21 grader även om det är +7 grader ute, inte utan eltillskott. Anledningen är att KB ut blir -5 och då begränsar den sig eftersom den försöker hålla sig två grader under minvärdet som är satt till -7 i dagsläget.
Utifrån energiförbrukningen uppskattar jag att brutto energibehov uppvärmning hamnar på drygt 28 MWh/år. Lite beroende på hur många kbm ved ni eldade(?) DVUT för Karlstad är -18,9 . En 6 kW värmepump med 90 m aktivt borrdjup klarar då ungefär att hålla 20 grader inne ner till ca 0 grader ute. En F1255-12 kommer då att klara sig nästan helt utan el-tillsats med ett aktivt borrdjup på minst 173 m i granit/gnejs. Energibesparingen ökar med strax under 3000 kWh/år.