0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan!Har precis bytt ut vedpannan och installerat bergvärme i mitt nyinköpta hus, och tänkte be om kloka råd redan från start för hur jag på bästa sätt ska optimera min värmepumpsanläggning. Hittills har anläggning bara snurrat i 2 dagar.Lite info:Jag bor i Skellefteå så det kan bli kallt om vintrarna. Huset är byggt 1978 och är på totalt 150kvm hus + 50kvm uppvärmt garage med en groventré mellan hus och garage. Huset hade sedan tidigare vattenburna element + golvvärme både i ett nyrenoverat badrum och i ena garagedelen (det är från början ett enkelgarage som blev utbyggt till dubbelgarage).Det är ett enrörssystem i huset som jag har förstått ligger på två separata slingor, en för övervåning och en för nedervåningen.Hålet som är borrat är 215m och bergvärmepumpen är en NIBE1255-12 som står i det gamla pannrummet (ligger i det tillbyggda garaget med golvvärme). Golvvärmen i garaget var bara förberedd sen tidigare men kopplades på nu när jag installerade bergvärmen. Hur den är inkopplad ser ni på den bifogade bilden. Den har en återanvänt shuntventil från tidigare anläggnigen som är kopplad mot framledningsvattnet och returen från övriga huset (tillsammans med returen från golvvärmen). Man kopplade även in en cirkulationspump som man återanvänt ifall det skulle behövas - men utan att använda den eftersom det tydligen funkar utan den. Just nu har jag ca 18 grader i garaget men skulle vilja sänka den temperaturen något då det är onödigt högt. Skruvar jag i shunten isf? Och blir det tillräckligt med flöde då eller bör jag isf slå igång cirkulationspumpen om jag stryper den?Och så till den viktigaste frågan - hur ska jag på bästa sätt optimera mitt system nu från start? Nu har vi kurva 9 inställt på pumpen. Och som det är just nu så blir det säkert 2-3 grader varmare på övervåningen är nedervåningen - men lagom temp nere på ca 20,5 grader. Bör jag ändå låta alla termostater på övervåningen stå vidöppna nu i början? Just nu har jag skruvat ner dom något för att få en jämnare temperatur uppe och nere.Inomhusgivaren är ännu inte inkopplad, men tänkte koppla in den senare.Så - hur börjar jag för att hitta bästa möjliga optimering? Kan jag redan nu köra en USB-loggning och lägga upp här och börja optimera eller bör jag låta anläggningen gå ett tag innan? Och ska jag öppna alla ventiler på max (inkl golvvärmen?) innan jag gör loggen?