Vi håller precis på och ska byta frånluftsvärmepump och en tanke hos mig kom upp.
Kan man på något sätt säga hur stor del utav energin som går ut i frånluften som återvinns i pumpen?
Jag tänker exempelvis om man som vi har en handdukstork som går hela tiden på 50 watt, så blir ju det t.ex. 1,2 kWh/dygn och alltså 438 kWh/år. Hur mycket utav den energiåtgången återvinns i pumpen?
En viss del kommer såklart att göra det. I vårt fall så blir det då varmvatten eller vattenburen golvvärme utav det. Jag förstår också att dom månader när värmebehovet är lågt så kommer väl energin gå rakt ut i luften om den inte behövs till varmvatten.
En tanke jag har är att om en viss andel av den energin återvinns i pumpen, så kommer den ju tillbaka i huset igen om den t.ex. hamnar i golvvärmen. Därmed så kommer den energin återigen kunna återvinnas ju.
Nu var handdukstorken ett exempel bara som är lätt att räkna på då den går hela tiden, samma sak gäller ju såklart allt inomhus som alstrar värme vid drift, kyl, frys, torktumlare, belysning osv.
Nåväl, blev ett långt inlägg nu. Men finns det några siffror på detta om ni förstår mitt resonemang? Jag tycker framförallt det blir intressant när människor gärna vill stänga av handdukstorkar, undvika torktumlare osv. Jag tror helt enkelt att du i dessa fall får tillbaka mycket av energin.
Om man ska utveckla teorin lite till förresten, så borde det väl egentligen t.o.m vara så att ett kylskåp eller frys som står i ett utrymme med värmebehov borde ju inte dra i princip någonting? Det jag menar är att den värmen som alstras på baksidan minskar ju värmebehovet i utrymmet lika mycket.
Tankar?
/Puttemannen