0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har ~1.5meter 22mm koppar från vp'n till fördelare, därifrån 16.2mm rir till tappställen.Till köket som är längsta streckan med ~8meter rir så tar det ganska exakt 11 sekunder att få riktigt varmt vatten om ingen spolat på ett tag.
Jag skulle nog kolla på allabolag.se och välja den som har bäst omsättning och resultat och har funnits i några år.Man vill ju gärna att den som sålt varan skall finnas kvar om det blir nåt krångel, även om Nibe har en "inköpsneutral" garantihantering.
Hej,Vi håller på att bygga nytt hus och är av mottot att vi vill göra allt själva, för att det är så förbaskat kul och intressant!Nu börjar det närma sig värmesystem och planerar att sätta in en NIBE 1255-6.Har ingen erfarenhet av att installera pump själv, men vore väldigt roligt och intressant om man klarar av det på egen hand.Har läst installationsmanualen:https://proffs.nibe.se/nibedocuments/23819/331292-4.pdfOch börjat skissa upp mina funderingar kring installationen i rummet. Utgått från NIBE:s manual och placerat ut detta på hur det blir i rummet.Kika gärna bifogad fil och ge feedback! Saknas något? Tänker jag helt fel någonstans?Några konkreta undringar jag har också:- Rören från borran, går man över till koppar när de är inomhus, eller vad använder man för rör? Hur/var går man över?- Där jag skrivit påfyllnadskoppel - är det korrekt uppfattat att det blir så? Det är ett färdigt koppel man kan köpa som innehållet de olika delarna?- I manualen verkar det som att det skall vara en säkerhetsventil på köldbärare in samt kallvatten - skall det vara så? Var tar de vägen i så fall? Behöver alla dras till avlopp som med säkerhetsventilen på värmesystemet? Känns inte så.Tack snälla på förhand för hjälp och input!
Kalla sidan är ju utmaningen att lyfta men gör man det bra löser det sig utan någon större ansträngning.Jag har ett T-kors direkt där rören kommer in, uppåt till kärlet och nedåt till vp. Jag lufta med borrmaskinspump och en 25 liters dunk när jag fyllde på och sedan fick vp kör något läge för att lufta av en vecka. Nivån i kärlet sjönk några cm och sedan har det bara funkat. Spoltunna mm är overkill om installation är bra. // Magnus
Utmaningen är väl att många vp har alla anslutningar uppåt och att då klämma in ett kärl ovan nämnda anslutningar kräver orimligt takhöjd och istället blir installation sämre och kräver spoltunna. Med nibe går det att dra ut anslutningar åt sidan och då gick det bra och bygga så avslutningen. // Magnus
Ser du till att montera en separat elmätare till maskin? Alltid kul att kunna kolla om man är lite nörd.// Magnus