Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget värmebehov, kallt  (läst 2545 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tgmo

  • Gäst
Tgmo
Inget värmebehov, kallt
« skrivet: 27 september 2019, 07:08:09 »
Hej, har en Thermia diplomat som strular. Nu vid kallare tider har jag ingen värme alls pÃ¥ elementen. Det stÃ¥r alltid inget värme behov och rum ställt pÃ¥ 18. Varmvatten fungerar. Växelventilen är bytt till en lk525 för nÃ¥gra mÃ¥nader sedan. Cirkulationspumpen är bytt för 7mÃ¥nader sedan. Filtret är rensat. 
Ute 16c
Framledning 21 ( 0 )c
Returledning 20 ( 55 )c
Varmvatten 46c
Integral -0
Brine in 20c
Brine Ut 19c

Varför har jag inget värme behov eller någon framledning?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inget värmebehov, kallt
« Svar #1 skrivet: 27 september 2019, 07:10:24 »
För att det är 16 grader ute och tillräckligt varmt inne.

Vad har du för inställningar för värmesäsong? Varför har du rum ställt på 18?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Inget värmebehov, kallt
« Svar #2 skrivet: 27 september 2019, 09:07:12 »
Det påminner mycket om ett problem som en Thermiaägare jag känner hade för ett par år sedan. Det blev svalare ute och därmed även inne men pumpen ville inte gå igång. Där visade sig orsaken vara att det fanns en hysteres i inställningen av någon temperatur, kommer inte exakt ihåg hur det var. Det krävdes att temperaturen skulle vara 3 grader högre än vad man trodde den skulle vara. Det stod inte ett ord om det i instruktionsboken. Jag hittade av en slump informationen i handledningen för en annan modell av Thermiapump.

Det här kanske inte var till mycket hjälp men det var det bästa jag kunde få fram ur minnet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Tgmo

  • Gäst
Tgmo
SV: Inget värmebehov, kallt
« Svar #3 skrivet: 27 september 2019, 10:23:48 »
För att det är 16 grader ute och tillräckligt varmt inne.

Vad har du för inställningar för värmesäsong? Varför har du rum ställt på 18?

Allt är fabriksinställt, servis teknikern återställde systemet. Har inte gjort några ändringar. Även om jag tar upp rum till 30 finns det inget värme behov.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inget värmebehov, kallt
« Svar #4 skrivet: 27 september 2019, 10:50:34 »
Varför återställde man systemet? Varför gjorde man inte de inställningar som ditt hus kräver efter det?

Jag tror att grundorsaken är att det är för varmt ute så VP'n inte tycker att det är värmesäsong.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

tgmo

  • Gäst
tgmo
SV: Inget värmebehov, kallt
« Svar #5 skrivet: 27 september 2019, 14:02:54 »
Varför återställde man systemet? Varför gjorde man inte de inställningar som ditt hus kräver efter det?

Jag tror att grundorsaken är att det är för varmt ute så VP'n inte tycker att det är värmesäsong.

Värmepumpen fanns när jag köpte huset. Förra ägaren servade pumpen i samband med ägarbytet. Dom bytte display, mer vet jag inte. Den fungerade inte som den skulle och teknikern kallades åter för felsökning/service, man bytte cirkulationspumpen då dom menade på att den kärvade, jag tror även man återställde systemet och fyllde på brinevätska. Varför man inte ställde in den? jadu. Om jag vill testa att få igång högre värme ändrar jag rum eller måste jag ändra värmekurva för att se om pumpen går igång?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Inget värmebehov, kallt
« Svar #6 skrivet: 27 september 2019, 14:20:01 »
Det är nog temperaturen för värmestopp som behöver ändras.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

tgmo

  • Gäst
tgmo
SV: Inget värmebehov, kallt
« Svar #7 skrivet: 27 september 2019, 19:12:22 »
Det är nog temperaturen för värmestopp som behöver ändras.

Värmestopp ligger på 17 grader enligt service menyn.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Inget värmebehov, kallt
« Svar #8 skrivet: 27 september 2019, 19:52:57 »
Värmestopp ligger på 17 grader enligt service menyn.

Öka till 20. Den startar nu på 17-3=14 grader ute
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

tgmo

  • Gäst
tgmo
SV: Inget värmebehov, kallt
« Svar #9 skrivet: 28 september 2019, 09:03:45 »
Öka till 20. Den startar nu på 17-3=14 grader ute

Tack! Ökade värmestoppet till 20c så kom elementen igång. Mycket bättre inomhusklimat nu.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!