0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Hittar ett exempel där den extra cirkpumpen kopplas mot plint X2M/5 och X2M/7.Sid 38 i min manual, kapitel 9.2
OM jag tolkar trådstartaren rätt så vill han köra en extern pump när den interna står still.Får man fråga varför?Hur tänker du koppla den, i serie med den interna eller parallellt?
Det borde väl rimligen gå koppla två cirkpumpar på samma matning i värmepumpen, kanske bör du kolla hur stor ström relät klarar, men en modern cirkpump drar ju inte många watt idag.
Tack så mycket för svar på min fråga, uppskattar det verkligen. Det där hade jag inte sett innan i manualen, tack för det. Efter en genomläsning så ser det ut som detta gäller (med reservation för min något begränsade förståelsegrad) för externa värmekällor som ska stödvärma vid en viss temperatur. Jag vill att den externa cirkulationspumpen skall alltid gå precis samtidigt som den interna cirkulationspumpen går (i BVP'n), varken mer eller mindre. Detta för att inte BVP'n ska larma för att det finns cirkulation i värmekretsen trots att den interna cirkulationspumpen står stilla.Carl, har jag missuppfattat manualen tror du?
På de flesta radiatorer kan man strypa in grundflödet, vilken typ av koppel har du på dina radiatorer? (Bilder?)
Går det inte koppla in extern cp som vanligt och ställa in i vp att den inte ska bry sig om att det är flöde i kretsen om den nu verkligen larmar för det vilket verkar lite konstigt i sig.
Vad jag kan se så kan X2M 5-7 användas till en avstängningsventil (NS) till värmebäraren.Det innebär att det är spänning bara när värmebärarpumpen går och växelventilen står i husvärmningsläge.Det borde då funka att använda denna utgång.Men testa typ att koppla in en lampa och se?