Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Caldo XRH 40 vs Ururu Sarara XR50 (XRH?)  (läst 2848 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Caldo XRH 40 vs Ururu Sarara XR50 (XRH?)
« skrivet: 07 augusti 2019, 21:42:57 »
Tänkte köpa en luftvärmepump till huset som komplement till fjärrvärmen. Jag är lite sugen pÃ¥ Ururu Sarara XR50 dÃ¥ den verkar kunna leverera friskluft sÃ¥väl som fukta/avfukta luften. Inte sÃ¥ att jag har ett dÃ¥ligt inomhusklimat men skadar inte heller med bättre.  :)

Det tycks som att Sararan är ganska mycket dyrare och troligen är Caldon det strikt ekonomiskt bästa alternativet. Möjligen skulle man då även kunna komplettera med en Mitsubish VL-50 eller 100 om man nu vill ha friskluft. Har dock förstått att de låter en del samt blir mer prylar på väggen. Tänker att det troligen även blir bättre spridning på värmen med tilluft i pumpen samt med högre fukthalt en högre upplevd värme vilket kanske talar för Sararan.

Har försökt hitta jämförelser pÃ¥ prestandan pÃ¥ dessa alternativ men är svÃ¥rt att hitta nÃ¥got vettigt pÃ¥ Daikins hemsida i specar och produktblad.  .,;- Fattar inte varför man skall göra det sÃ¥ svÃ¥rt för konsumenten.  Sc:,h Daikin verkar tyvärr rörigare än andra tillverkare med mÃ¥nga modellalternativ som dessutom marknadsförs lite olika med olika mjukvaror till olika försäljare (ex Polarpumpen).

Hur som, huset ligger norr om Polcirkeln så viktigt med bra prestanda vid kallare väderlek.

NÃ¥gra funderingar:

a) Vad är skillnaden (om någon) vid ex -20 och -25 för Caldo XRH40 vs Sararan XR50? Eller Vilken effekt har Sararan vid -20 respektive -25.
b) Hur många m3 per timme eller liter per sekund friskluft levererar Sararan egentligen?
c) Fuktning verkar inte fungera med kallare än -10. Stämmer?
d) Gäller ovan även tilluft?
e) Någon effektivare XRH variant på gång av Sararan till hösten mån tro?

Som sagt, troligen är Caldon bästa valet om inte övrig luftkvalitet prioriteras och det verkar som flera på detta forum valt detta alternativ.

 help Input önskas gärna. Är det nÃ¥got annat som jag inte berört och som utöver inköpspris talar för den ena eller andra?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Caldo XRH 40 vs Ururu Sarara XR50 (XRH?)
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2019, 09:20:22 »
Sarara har lite lägre COP (ca 4.5) jämfört med Caldo (Ca 5.5) men det är vanligt att kraftfullare maskiner har det - rent ekonomiskt tror jag dock att Caldo är effektivare, min uppfattning.
Jag kan ha fel.
Håller med om att det är lite snålt med information på vissa håll i daikins informationsmateriel, men det är väl i och för sig inget unikt för dem.
Jag kan inte hitta någon information om ventilationsflödet ens i servicemanualen, men lägger i vart fall in en bild på det som skrivs om ventilationsfunktionen.
OM jag får gissa så är luftflödet avgjort lägre än på Mitsubishis FTX-aggregat, men luftreningen mycket bättre.
« Senast ändrad: 08 augusti 2019, 09:23:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Magnus-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Caldo XRH 40 vs Ururu Sarara XR50 (XRH?)
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2019, 23:43:46 »
Tack för info Rickard! Blev lite klokare men kvarstÃ¥r frÃ¥getecken  :-\ . Man kan tycka att info om ex tilluft vore grundläggande dÃ¥ det är ett av försäljningsargumenten men men... FÃ¥r se om nÃ¥gon annan kan tillföra nÃ¥got. :)

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Caldo XRH 40 vs Ururu Sarara XR50 (XRH?)
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2019, 14:28:04 »
Om jag inte minns fel så är ventilationen va 18m3/h

Ururu är effektivare än Caldo i alla lägen och det är först när kvicksilvret kryper under -15C och allmänt kallt klimat som CaldoXRH 40 vinner. Gå in på www.kvi.se och titta på testet som gjordes på XR40 och Ururu35.

Mvh Daikin

Utloggad Magnus-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Caldo XRH 40 vs Ururu Sarara XR50 (XRH?)
« Svar #4 skrivet: 13 augusti 2019, 23:27:43 »
Jag kollade på kvi.se men där kändes alla ganska lika men jag bedömer utifrån testet att Caldo nog är lite vassare än Sarara då jag bor norr om Luleå. Dessutom så tittar jag på en Sarara XR50 som då borde får sämre verkningsgrad än Caldon då den är större (om jag förstått det rätt). I vilket fall så ganska nära varandra UR35 och Caldo XRH40.

Tack för uppgifter om ventilationen. Gjorde snabb uträkning på någon sida på nätet och fick att jag behöva cirka 280 m3/h för hela huset. Denna skulle då bidra med 18 m3 / h. Nu är det iofs inte tänkt att den skall ersätta någon ventilation utan mera som komplement.

Kanske då vettigast med Caldon trots att givet att det även är betydligt lägre inköpspris. LLVP skall dessutom komplettera FJV som många menar inte är lönsamt vilket talar för en effektivare pump som med lägre investeringskostnad. Betalar runt 76 öre per kWh för fjärrvärmen och cirka 120 öre per kWh för elen (nät+handel) där fasta avgiften för värmen inte stiger vid mindre förbrukning.

Vet inte vad folk i praktiken fÃ¥r ur Caldon sett över Ã¥ret (SCOP). Daikon faktatabell visar pÃ¥ SCOP 4,2 i kallt klimat men en del räknar generellt för LLVP med SCOP 2 i snitt men kanske man törs sträcka sig till SCOP pÃ¥ 3 för XRH40  8).  TvÃ¥ lÃ¥ter annars lÃ¥gt men kanske en realistisk siffra?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Caldo XRH 40 vs Ururu Sarara XR50 (XRH?)
« Svar #5 skrivet: 14 augusti 2019, 07:34:42 »
Minst 3.0 borde du få över året, den har ju ca 2.0 i COP vid -25 grader, jag tror nog t.o.m att du kan räkna med mer än 3.0 i årsmedel, enligt databladet ligger årsmedel (SCOP) på 4.2 i kallt klimat så om myndigheternas statuter är någorlunda rättvisande så skall det inte ligga så långt från det värdet.

I övrigt håller jag med dig om dina slutsatser.
Sararan är enligt mig bättre främst när det gäller filtrering av luften och ventilationen - känner man inte ett behov av det så blir Caldo mer prisvärd.
Sararan ligger väl ca 10 000 kr högre i pris på ett ungefär, så även om den är effektivare i vissa zoner så är det nog svårt att spara in pengarna inom rimlig tid. Luftreningen däremot kan ju vara värd en slant.
« Senast ändrad: 14 augusti 2019, 07:39:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Caldo XRH 40 vs Ururu Sarara XR50 (XRH?)
« Svar #6 skrivet: 14 augusti 2019, 10:12:10 »
Jag kollade på kvi.se men där kändes alla ganska lika men jag bedömer utifrån testet att Caldo nog är lite vassare än Sarara då jag bor norr om Luleå. Dessutom så tittar jag på en Sarara XR50 som då borde får sämre verkningsgrad än Caldon då den är större (om jag förstått det rätt). I vilket fall så ganska nära varandra UR35 och Caldo XRH40.

Tack för uppgifter om ventilationen. Gjorde snabb uträkning på någon sida på nätet och fick att jag behöva cirka 280 m3/h för hela huset. Denna skulle då bidra med 18 m3 / h. Nu är det iofs inte tänkt att den skall ersätta någon ventilation utan mera som komplement.

Kanske då vettigast med Caldon trots att givet att det även är betydligt lägre inköpspris. LLVP skall dessutom komplettera FJV som många menar inte är lönsamt vilket talar för en effektivare pump som med lägre investeringskostnad. Betalar runt 76 öre per kWh för fjärrvärmen och cirka 120 öre per kWh för elen (nät+handel) där fasta avgiften för värmen inte stiger vid mindre förbrukning.

Vet inte vad folk i praktiken fÃ¥r ur Caldon sett över Ã¥ret (SCOP). Daikon faktatabell visar pÃ¥ SCOP 4,2 i kallt klimat men en del räknar generellt för LLVP med SCOP 2 i snitt men kanske man törs sträcka sig till SCOP pÃ¥ 3 för XRH40  8).  TvÃ¥ lÃ¥ter annars lÃ¥gt men kanske en realistisk siffra?

Då Ururu 25/35/50 har samma hårdvara så kommer en 50 storlek att bli effektivare än en 35 över året då den kan prestera mer effekt men ändå ha den "mindre" modellens verkningsgrad i dellast.
Anledningen till att XR40 vinner i Norrland är för att den har en högre avgiven effekt när det är kallare ute än Ururu.
Att Ururu är effektivare beror dels på en större volym på inomhusenhetens växlare (fler lager) men också på att Ururu inte trycker lika varm luft som XR(H) modellerna när det är kallt.
Jag hade kört på en XRH om plånboken styrde och värme var primärt, speciellt om du bor där du bor.

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!