0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag har ett rum på ca: 5-6 kvm som jag ändå skall regla upp golvet på 28mm, kan jag då bara lägga med prisolrör i lämplig längd och dimension och koppla på fram och returledning tillsammans med enklast tänkbara strypventil?Ovanpå reglarna skall ett 25mm furugolv och under finns ett träbjälkag och källare.
Citat från: piece skrivet 27 februari 2006, 21:05:48Om jag har ett rum på ca: 5-6 kvm som jag ändå skall regla upp golvet på 28mm, kan jag då bara lägga med prisolrör i lämplig längd och dimension och koppla på fram och returledning tillsammans med enklast tänkbara strypventil?Ovanpå reglarna skall ett 25mm furugolv och under finns ett träbjälkag och källare.Varför prisolrör? Urfrästa golvspånskivor med golvvärmeplåtar och pex-rör verkar väl idealiskt. Med bara 5-6 kvm kan det inte kosta speciellt mycket extra att göra det med riktigt utförande.
Kan tänkas att jag har prisolrör liggandes så det räcker...
Citat från: piece skrivet 01 mars 2006, 14:13:44Kan tänkas att jag har prisolrör liggandes så det räcker... Använd det till något annat istället. Köp en rulle PEX-rör, så har du ju dem över också... Jag tror inte du får någon bra värmeöverföring/fördelning om du bara lägger prisolrör löst i mellan reglarna. Det måste nog till golvvärmeplåtar med slangarna mer "inbakade" för att du skall få någon vettig effekt på det.
Du får säkert värme på golvet med prisolröret. Men det kommer inte att vara ett skönt golv då värmen kommer att upplevas som "randig" utan värmeledande plåtar på slingorna. Fast du kan ju alltid lägga ett par kvadrat kopparplåt också så sprider du värmen ordentligt Skaffa riktig PEX för golvvärme och några plåtar. Även om inte rummet behöver värmen så kommer ni ångra att ni inte gjorde det ordentligt när varannat steg blir varmt och vartannat kallt. I ett så litet rum kan inte materialet kosta mer än runt tusenlappen. /Johan
Om du har träbjälklag och trägolv så tror jag inte på den lösningen. Du får för varmt vatten utan en sep pump o shunt. Det är stor risk att du pajar ditt trägolv som ska ha max 27 grader. Av egen erfarenhet vet jag att det däremot funkar i betongbjälklag med sten/keramikgolv förutsatt att det inte är för stor yta. Koppar eller prisol spelar givetvis ingen roll.