Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla, har jag fattat det här rätt?  (läst 5270 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, har jag fattat det här rätt?
« Svar #15 skrivet: 23 mars 2020, 22:07:49 »
Riktigt bra pump det där. Har likadan med modbus. Finns ofta riktiga fynd att göra på eBay från Tyskland.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, har jag fattat det här rätt?
« Svar #16 skrivet: 25 mars 2020, 19:51:20 »
Nå, det mesta har jag lyckats räkna ut nu hur det ska fungera och styrenheten WMSECM som jag beställt till Skystar ska även kunna styra cirkulationspump (0-10V) och magnetventiler.
Dock blir jag osäker på hur det ska fungera när jag har två konvektorer... Båda konvektorerna kommer att ha egna reglerventiler på inloppen som då styrs från styrenheterna med 0-10V om jag förstått det rätt.
Fråga 1: Behöver jag då varvtalsstyra cirkulationspumpen om jag styr tillflödet till konvektorerna?
Fråga 2: Om jag INTE behöver varvtalsstyra cirkulationspumpen finns det då någon pump som justerar själv när mottrycket blir för stort (båda ventilerna stängda) eller hur hanterar man det?


VVS'aren räknade på en cirkulationspump och kom fram till någon monstermaskin med trefas som kostar 18.000 kr så jag tror inte hans beräkningar är helt rätt.
Det är förvisso en del tryckfall på vägen men runt 60-70 kPa har jag kommit fram till (inkl. borran på 220m med 40mm PEM) och båda konvektorerna med 25 mm PEX slang...
Fråga 3: Fattar jag saken rätt då behöver jag en cirkulationspump med tryckhöjd på minst 7m men då i praktiken behöver jag 8, men räcker det?
Fråga 4: Skulle t.ex. en Grundfoss 25-80 eller en Wilo Yonos Pico 1-8 räcka eller ska jag "gå upp" en storlek till?
Fråga 5: Vad behövs för "controller" till cirkulationspumpen i så fall (med tanke på fråga 2) eller behövs någon mer avancerad pump med styrning?

Sen är det ju det där med styrningen av pumpen... Det blir jag inte riktigt klok på och hittar (eller förstår inte) informationen på tillverkarnas sidor.


Fråga 6: Magnetventil tänkte jag denna, är det vettigt?
https://store.danfoss.com/se/sv/Ind...V220B,-Magnetventil,-G,-NC,-EPDM/p/032U453131


Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, har jag fattat det här rätt?
« Svar #17 skrivet: 25 mars 2020, 20:15:55 »
Hittade en Grundfos Alpha1 som verkar kunna göra vad jag behöver:
"Drift med proportionellt tryck:
 Om reglertypen proportionellt tryck väljs varierar differenstrycket proportionellt med flödet, sÃ¥ att större flöde medför högre  differenstrycket"

Som jag förstår detta då så borde det fungera i kombination med reglerventilerna för konvektorerna. Om någon av konvektor har kylbehov kommer den att ge ström till magnetventilerna och cirkulationspumpen via styrkortet och sen kommer reglerventilen att öppna/strypa beroende på kylbehovet. Aplha1 cirkulationspumpen borde då reglera trycket baserat på flödet som jag förstår saken vilket då borde lösa problematiken... ELLER?

https://www.vvsbutiken.nu/dokument/Cirkualtionspump%20ALPHA1.pdf

EDIT: Dock verkar ju en ALPHA 2 eller ALPHA 3 bättre som har "Auto Adapt" funktion och kostar ju inte jättemycket mer...
« Senast ändrad: 25 mars 2020, 21:12:20 av awasen »

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, har jag fattat det här rätt?
« Svar #18 skrivet: 26 mars 2020, 11:15:28 »
Det blev en Wilo Stratos 25/1-10 som @Hastings föreslog ändå... Dock kommer jag att använda den "variabla" funktionen för pumpen då konvektorerna har reglerventiler så tänkte inte styra den via 0-10V...

När jag räknade på max. flöde kom jag fram till att det är över 2 m3/h och då räcker inte någon av Grundfos Alpha pumparna utan det blir i så fall en Magna variant och då är man uppe på samma prisnivåer som Wilo...

Hittade en Wilo Stratos 25/1-10 för EUR 529 inkl. frakt från Tyskland...
« Senast ändrad: 26 mars 2020, 11:17:04 av awasen »

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Frikyla, har jag fattat det här rätt?
« Svar #19 skrivet: 26 mars 2020, 13:57:38 »
Det blir säkert bra. Jag startar min cirkpump via utgÃ¥ng pÃ¥ fläktkonvektorn. 

Jag har  valt att gÃ¥ över relä som ocksÃ¥ ger olika spänningar ut till styrmodulen beroende pÃ¥ storleken hos konvektorn  . DVS min största  ger 4v  i styrspänning  och de mindre som är planerade adderar 2 +3 v   sÃ¥ när alla gÃ¥r =9v . Samma sak gÃ¥r att ordna med pumpens  konstantrycksfunktion , dvs när flera av dina brukare öppnar sina reglerventiler sjunker trycket i kretsen och varvtalet ökar för att kompensera.

Inget som hindrar att du i efterhand bygger om om du inte är nöjd med tryckstyrning .Jag hittade min styrmodul i England till ett mycket bra pris.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, har jag fattat det här rätt?
« Svar #20 skrivet: 26 mars 2020, 16:26:54 »
Det blir säkert bra. Jag startar min cirkpump via utgÃ¥ng pÃ¥ fläktkonvektorn. 

Jag har  valt att gÃ¥ över relä som ocksÃ¥ ger olika spänningar ut till styrmodulen beroende pÃ¥ storleken hos konvektorn  . DVS min största  ger 4v  i styrspänning  och de mindre som är planerade adderar 2 +3 v   sÃ¥ när alla gÃ¥r =9v . Samma sak gÃ¥r att ordna med pumpens  konstantrycksfunktion , dvs när flera av dina brukare öppnar sina reglerventiler sjunker trycket i kretsen och varvtalet ökar för att kompensera.

Inget som hindrar att du i efterhand bygger om om du inte är nöjd med tryckstyrning .Jag hittade min styrmodul i England till ett mycket bra pris.

Jag har tänkt likadant, att båda konvektorernas utgångar startar cirk.pump och öppnar magnetventilerna. Jag får se till att de har samma matning så de ligger på samma fas bara... :o

Eftersom jag valt till reglerventiler på flödet till konvektorerna tänkte jag som sagt då köra cirk.pumpen med konstantrycksfunktionen.

Din lösning var ju rätt smart. Jag hade funderat hur man löser det när man har parallella konvektorer... Båda mina konvektorer har ju 0-10V ut via termostatstyrningen men eftersom de är olika storlek (rejält olika storlek) och pumpen nu rätt rejält överdimensionerad tror jag det blir svårt att få till något vettigt så därför kände jag att reglerventiler på flödet var den "enkla" utvägen...
« Senast ändrad: 26 mars 2020, 16:29:12 av awasen »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!