0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du behöver alltså köpa eller bygga ett kylelement som tar han dom kondensvattnet och leder det ut eller till avlopp, sedan bygga någon form av tratt som tar han om all luft som lämnar det elementet, efter tratten en kraftig fläkt.
Kondensisolering hade jag som sagt inte alls tänkt på och det låter sig inte göra i kanalen i skorstenen, där är den trånga sektorn.
Vad jag däremot inte har koll på är varifrån man lämpligen hämtar luften som ska kylas ner. Om man tar den tilluften utifrån så finns risk att den är så varm att aggregatet inte orkar kyla ner den tillräckligt innan den skickas ut i huset. Om man tar luften inifrån huset så finns risken att det skapas unken luft inne
Om du tätar införingarna i skorstenen så att det inte kan cirkulera luft mellan murstocken och ventilationsröret så borde det inte bli några kondensproblem.
Vi har ett tvåplanshus, egentligen i grunden en suterrängvilla, men suterrängvåningen står ovan mark. Huvuddelen av våra liv lever vi på övervåningen. Bottenplatta 87m2. Bergvärme installerad för drygt 10 år sen och 180 m djupt hål. Funkar utmärkt. Installerade NIBE-pump med möjlighet att lägga till frikyla senare. Det är kokhett på övervåningen. Förra sommaren var helt olidlig och jag la mig att sova i tvättstugan som är husets svalaste rum. Nu funderar jag på att göra slag i saken och installera frikyla. Härom veckan gjorde jag en McGyverlösning, tog en kanalfläkt tillsammans med 18 meter flexslang och drog upp sval luft från tvättstugan genom trapphuset till övervåningen och där skickar ytterligare en fläkt vidare den svala källarluften. Det blev märkbart behagligare på övervåningen även om det inte är optimalt. "Anläggningen" är ju en aning underdimensionerad för att uttrycka det milt. Men jag insåg att det kan vara en princip att bygga frikyla efter.Jag vill nämligen undvika att dra en massa nya rör i huset och installera konvektorer till frikyla eftersom jag skulle vara tvungen att installera minst tre stycken spridda i olika rum. Så då fick jag idén att sätta en värmeväxlare i pannrummet med en hyfsat kraftig fläkt, dra ventilationskanaler genom en oanvänd kanal i skorstenen, dra ut den på vinden och på vinden fördela den svala luften genom förgreningar till utblås på fyra platser i taket på övervåningen.Fördelen som jag ser med detta är att man koncentrerar kylan och styrelektroniken till en punkt, ingreppen i huset blir minimala, ljudet av fläkten stannar i källaren där det inte stör så mycket och det har potential att bli rätt billigt. Jag har en kompis som älskar att bygga styrelektronik av gamla datorer som gör alla möjliga knäppa jobb (bla lämna meddelanden till honom om fyllningsnivån i bajstank och twittrande robotgräsklippare). Nackdelen är kanske att förlusterna av kyla kan bli ganska stora i slangarna på vinden, att det kan vara svårt att fördela kylan jämnt (eller som man vill ha den) samt att det kan vara knivigt att dimensionera anläggningen.Finns det någon som har någon som helst erfarenhet av en lösning som denna? Är det ens praktiskt möjligt? Får man problem med kondensvatten? Jag är alltså inte någon tekniker utan i högsta grad en akademisk humanist som springer och gömmer mig när jag ser en matematisk formel. Kursen i nationalekonomi på min utbildning var ingen hit, men jag var tvungen att gå genom den....... Men jag har dock inte tummen mitt i handen, är hyfsat kreativ och inte rädd för annorlunda lösningar samt att genomföra dem själv.