Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Idé för frikyla. Kan det funka?  (läst 2787 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fogsvans

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
Idé för frikyla. Kan det funka?
« skrivet: 27 juni 2019, 00:24:38 »
Vi har ett tvåplanshus, egentligen i grunden en suterrängvilla, men suterrängvåningen står ovan mark. Huvuddelen av våra liv lever vi på övervåningen. Bottenplatta 87m2. Bergvärme installerad för drygt 10 år sen och 180 m djupt hål. Funkar utmärkt. Installerade NIBE-pump med möjlighet att lägga till frikyla senare.

Det är kokhett på övervåningen. Förra sommaren var helt olidlig och jag la mig att sova i tvättstugan som är husets svalaste rum. Nu funderar jag på att göra slag i saken och installera frikyla. Härom veckan gjorde jag en McGyverlösning, tog en kanalfläkt tillsammans med 18 meter flexslang och drog upp sval luft från tvättstugan genom trapphuset till övervåningen och där skickar ytterligare en fläkt vidare den svala källarluften. Det blev märkbart behagligare på övervåningen även om det inte är optimalt. "Anläggningen" är ju en aning underdimensionerad för att uttrycka det milt. Men jag insåg att det kan vara en princip att bygga frikyla efter.

Jag vill nämligen undvika att dra en massa nya rör i huset och installera konvektorer till frikyla eftersom jag skulle vara tvungen att installera minst tre stycken spridda i olika rum. Så då fick jag idén att sätta en värmeväxlare i pannrummet med en hyfsat kraftig fläkt, dra ventilationskanaler genom en oanvänd kanal i skorstenen, dra ut den på vinden och på vinden fördela den svala luften genom förgreningar till utblås på fyra platser i taket på övervåningen.

Fördelen som jag ser med detta är att man koncentrerar kylan och styrelektroniken till en punkt, ingreppen i huset blir minimala, ljudet av fläkten stannar i källaren där det inte stör så mycket och det har potential att bli rätt billigt. Jag har en kompis som älskar att bygga styrelektronik av gamla datorer som gör alla möjliga knäppa jobb (bla lämna meddelanden till honom om fyllningsnivån i bajstank och twittrande robotgräsklippare). Nackdelen är kanske att förlusterna av kyla kan bli ganska stora i slangarna på vinden, att det kan vara svårt att fördela kylan jämnt (eller som man vill ha den) samt att det kan vara knivigt att dimensionera anläggningen.

Finns det någon som har någon som helst erfarenhet av en lösning som denna? Är det ens praktiskt möjligt? Får man problem med kondensvatten? Jag är alltså inte någon tekniker utan i högsta grad en akademisk humanist som springer och gömmer mig när jag ser en matematisk formel. Kursen i nationalekonomi på min utbildning var ingen hit, men jag var tvungen att gå genom den....... Men jag har dock inte tummen mitt i handen, är hyfsat kreativ och inte rädd för annorlunda lösningar samt att genomföra dem själv.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35470
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Idé för frikyla. Kan det funka?
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2019, 08:19:01 »
Kondens blir det i kylelementet, men visst skulle din ide kunna fungera om kanalen har en skaplig dimension i skorstenen.
Du behöver alltså köpa eller bygga ett kylelement som tar han dom kondensvattnet och leder det ut eller till avlopp, sedan bygga någon form av tratt som tar han om all luft som lämnar det elementet, efter tratten en kraftig fläkt.
Hur stort luftflöde du behöver för att kunna kyla någorlunda effektivt kanske någon som är bättre än mig på matte räkna ut.
Jag tror att det faller på för klen kanal i skorstenen, du behöver nog minst 200 mm dia för att få skapligt flöde.
Å andra sidan är ju allt bättre än inget, så en 100 mm kanalfläkt kopplad till skorstenskanalen skulle väl ändå få det bättre.
Samtidigt känns det som att två rör rakt upp från källarn inte skulle skämma så mycket...
En del använder garderober för att få till delvis dold förläggning av rör.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13216
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Idé för frikyla. Kan det funka?
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2019, 08:24:34 »
Du behöver alltså köpa eller bygga ett kylelement som tar han dom kondensvattnet och leder det ut eller till avlopp, sedan bygga någon form av tratt som tar han om all luft som lämnar det elementet, efter tratten en kraftig fläkt.

Enklast är väl att göra med en kanalkylare/värmare.
https://soliduct.se/kanalkylare-125.htm (endast ett exempel. Du får räkna på effekt och dimensioner...)

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29875
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Idé för frikyla. Kan det funka?
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2019, 08:30:09 »
Rören måste kondensisoleras, får du plats med isolering utanpå röret i skorsten?
På vind borde det gå bra att isolera rören.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fogsvans

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Idé för frikyla. Kan det funka?
« Svar #4 skrivet: 27 juni 2019, 10:24:01 »
Intressanta och smarta synpunkter. Tack!

Kondensisolering hade jag som sagt inte alls tänkt på och det låter sig inte göra i kanalen i skorstenen, där är den trånga sektorn. Har inte mätt kanalen men det stämmer nog att den inte är mer än 100mm i diameter vilket begränsar ordentligt.

Men om man då istället drar upp rören med kall vätska genom den oanvända kanalen i skorstenen till vinden (då finns det plats för isolering av de smala rören) och utgår därifrån med exempelvis den kanalkylare som länkades till så borde det vara genomförbart.

När huset byggdes så fanns ett expansionskärl till värmesystemet på vinden som kopplades ur någon gång på sjuttiotalet när man satte in elpanna istället för gaspannan. Kärlet är fortfarande kvar eftersom det inte går att få ut med mindre än att bryta upp taket och likaså finns i vart fall ett av de rör som gick till den kvar. Möjligen skulle det kunna användas för avrinning av kondens.

Vad jag däremot inte har koll på är varifrån man lämpligen hämtar luften som ska kylas ner. Om man tar den tilluften utifrån så finns risk att den är så varm att aggregatet inte orkar kyla ner den tillräckligt innan den skickas ut i huset. Om man tar luften inifrån huset så finns risken att det skapas unken luft inne - men det blir förstås svalt. Vad brukar man göra? Om man ser till hur AC:n i bilen funkar så blir det ju brutalt snabbt kallt när man sätter på recirkulationen av kupéluften istället för att använda ny uteluft, men till priset av att rutorna dryper av fukt till slut. Det borde ju inte vara någon större skillnad i ett hus, förutom att volymen är större och att det går långsammare. Kan det vara idé att göra precis som i bilen och ha båda alternativen och en motorstyrning av ett spjäll till tilluften som ändras till recirkulation när utetemperaturen når en viss nivå?

Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13216
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Idé för frikyla. Kan det funka?
« Svar #5 skrivet: 27 juni 2019, 11:52:06 »
Citera
Kondensisolering hade jag som sagt inte alls tänkt på och det låter sig inte göra i kanalen i skorstenen, där är den trånga sektorn.

Om du tätar införingarna i skorstenen så att det inte kan cirkulera luft mellan murstocken och ventilationsröret så borde det inte bli några kondensproblem.


Citera
Vad jag däremot inte har koll på är varifrån man lämpligen hämtar luften som ska kylas ner. Om man tar den tilluften utifrån så finns risk att den är så varm att aggregatet inte orkar kyla ner den tillräckligt innan den skickas ut i huset. Om man tar luften inifrån huset så finns risken att det skapas unken luft inne

Cirkulera inneluften i kylsystemet och låt den ordinarie ventilationen ta hand om friskluftsutbytet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29875
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Idé för frikyla. Kan det funka?
« Svar #6 skrivet: 27 juni 2019, 13:14:39 »
Om du tätar införingarna i skorstenen så att det inte kan cirkulera luft mellan murstocken och ventilationsröret så borde det inte bli några kondensproblem.

Man måste även täppa till hålet i skorstenens topp, men det borde som sagt gå att få lufttätt med t ex silikonfogar.
I så fall är det bara den lilla fukt som är mellan skorsten och rör som kan kondensera och det är så pass lite att det knappast märks, bra tänkt.

Sen ska du cirkulera luften i huset, det är ingen bra idé att trycka in luft utifrån och orsaka övertryck i huset.
Då trycker du ut fukt i golv, väggar och tak, man ska  ha lite undertryck i huset för att undvika detta.
Jag skulle se till att ta inneluft från undervåningen in i pannrummet, kyla och blåsa ut på ovanvåningen så kommer det bli en bra kylning av huset.
Nån form av mekanisk frånluftsventilation från t ex badrum/tvättstuga behöver du som komplement för att luften inne inte ska bli unken.
Tilluften tar man då in via ventiler i t ex fönster (eller som jag gjort, dra bort gummilisten nertill i de fönster där jag vill ha in luften).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Idé för frikyla. Kan det funka?
« Svar #7 skrivet: 28 juni 2019, 09:33:53 »
Vi har ett tvåplanshus, egentligen i grunden en suterrängvilla, men suterrängvåningen står ovan mark. Huvuddelen av våra liv lever vi på övervåningen. Bottenplatta 87m2. Bergvärme installerad för drygt 10 år sen och 180 m djupt hål. Funkar utmärkt. Installerade NIBE-pump med möjlighet att lägga till frikyla senare.

Det är kokhett på övervåningen. Förra sommaren var helt olidlig och jag la mig att sova i tvättstugan som är husets svalaste rum. Nu funderar jag på att göra slag i saken och installera frikyla. Härom veckan gjorde jag en McGyverlösning, tog en kanalfläkt tillsammans med 18 meter flexslang och drog upp sval luft från tvättstugan genom trapphuset till övervåningen och där skickar ytterligare en fläkt vidare den svala källarluften. Det blev märkbart behagligare på övervåningen även om det inte är optimalt. "Anläggningen" är ju en aning underdimensionerad för att uttrycka det milt. Men jag insåg att det kan vara en princip att bygga frikyla efter.

Jag vill nämligen undvika att dra en massa nya rör i huset och installera konvektorer till frikyla eftersom jag skulle vara tvungen att installera minst tre stycken spridda i olika rum. Så då fick jag idén att sätta en värmeväxlare i pannrummet med en hyfsat kraftig fläkt, dra ventilationskanaler genom en oanvänd kanal i skorstenen, dra ut den på vinden och på vinden fördela den svala luften genom förgreningar till utblås på fyra platser i taket på övervåningen.

Fördelen som jag ser med detta är att man koncentrerar kylan och styrelektroniken till en punkt, ingreppen i huset blir minimala, ljudet av fläkten stannar i källaren där det inte stör så mycket och det har potential att bli rätt billigt. Jag har en kompis som älskar att bygga styrelektronik av gamla datorer som gör alla möjliga knäppa jobb (bla lämna meddelanden till honom om fyllningsnivån i bajstank och twittrande robotgräsklippare). Nackdelen är kanske att förlusterna av kyla kan bli ganska stora i slangarna på vinden, att det kan vara svårt att fördela kylan jämnt (eller som man vill ha den) samt att det kan vara knivigt att dimensionera anläggningen.

Finns det någon som har någon som helst erfarenhet av en lösning som denna? Är det ens praktiskt möjligt? Får man problem med kondensvatten? Jag är alltså inte någon tekniker utan i högsta grad en akademisk humanist som springer och gömmer mig när jag ser en matematisk formel. Kursen i nationalekonomi på min utbildning var ingen hit, men jag var tvungen att gå genom den....... Men jag har dock inte tummen mitt i handen, är hyfsat kreativ och inte rädd för annorlunda lösningar samt att genomföra dem själv.

Hej, jag tror det enda rimliga för att få ut någon effekt i detta fallet är att du drar upp 2x28mm plusprisol, en 19 mm trädgårdsslang för kondensavloppet och el- och styrkabel genom skorstenen till vinden och sätter en Skystar 42 eller 52 takkassett i det största rummet (ett allrum?).

På den finns det uttag att sätta kyld tilluft till andra rum via ventilationskanaler samtidigt som den håller ner temperaturen i allrummet vilket gör att hela våningen blir svalare så att den tillförda effekten i sovrummen inte behöver vara så stor. Detta gör även att det är möjligt att installera ljuddämpare till sovrummen om det behövs.

Jag skulle uppskatta att priset för detta är cirka 30000 utan installation så det är nog rätt värt att fundera på att köpa en AC med 2 innerdelar men fördelen med detta är ju att det går att sprida till fler rum enklare.

På systemairs hemsida: https://www.systemair.com/sv/Sverige/Produkter/flaktar--tillbehor/ventilationstillbehor/kanalvarmare--kylvarmebatterier/cwk/cwk-250-3-25-kylbatt.rund/ kan du räkna på vilken effekt du skulle kunna få ut med en fläkt och kylbatteri. Jag tror att en normal övervåning i storleksordningen cirka 5 kW på varma dagar men det är en enorm variation där med fönster, markiser etc.


Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: Idé för frikyla. Kan det funka?
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2019, 13:04:19 »
Har du provat att öppna fönster på övervåningen räcker det inte med 1 öppna 2 det är sällan så varmt på kvällen så det blir för varmt inne i det här landet med fönstret öppet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!