Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Energimyndighetens enkät om energianvändningen i Sverige  (läst 65 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

• Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 777
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Hej alla värmepumps- och energinördar!

Jag fick ett brev av Energimyndigheten angående en enkät de bad mig fylla i, som utgått till 7000 slumpmässiga hushåll i Sverige för att ge svar om energianvändningen.
 tOOmten "love" tummenupp 8)

Fick seriöst en mental ståfräs av detta innan jag började lusläsa enkätfrågorna i detalj.

Besvikelsen när jag insåg att de ej bryr sig om värmepumparnas drivenergi, solfångarnas storlek, och eventuella övriga förbrukare (såsom elbil, pool, spabad) gjorde mig så förkrossad, att jag satt mig ned och gråtrunkade (även detta mentalt) i duschen.

Efter detta så kontaktade jag ansvarig utgivare på Energimyndigheten och frågade en massa jobbiga frågor, vilket ledde till att personen slutligen gav mig en länk till deras statistikdatabas över tidigare enkätsvar:

"Hej!

Här under Energistatistik i småhus finns statistiken för tidigare år. I slutet av oktober kommer statistiken för det här året att publiceras.

http://www.energimyndigheten.se/statistik/den-officiella-statistiken/alla-statistikprodukter/

MVH"

Jag förklarade även att jag 'free of charge', kan ta fram en enkät som tillfredsställer hela spektrat av inmatare, från DERP, till "Rickards lärjungar".

Jag sa även att vi på mitt jobb sysslar med 'machine learning' och databasanalyser, vilket man kan använda för att samköra lantmäteriets/skatteverkets fastighetsregister, elbolagens energiflöde per fastighet (på kommunnivå) och Boverkets databas med energideklarationer, för att få ett ultimat underlag för energiförbrukningsanalys i Sverige.
Då blev personen tyst, och sa att hen skulle återkomma...

Avgör själva, är det ett gymnasieexjobbare på Evry.com eller en myndighet med några miljarder i anslag som ska vara experter på Energi, som konstruerat enkäten?

RAAAAGEEEEEEE!
 :::_)
Fiskarhedenvillan Lärkan 1-plan (Umeå) med 127 m2 Thermotec golvvärme och Nibe F750.
Innetemperatur 20,5-22,5°C.
CP-läge II, fläkthastighet (67%) 252 m3/h med kurva 5 (0) punktförskjutning +1@0°C
Ikeas plisségardiner (HOPPVALS) vid alla fönsterfriskluftsventiler =)

2st 1,5m2 Solfläktar(TM) på fasad i sydläge.
Kamin Contura 620T, eldar ungefär 0.5 m3 ved per år.

40m2 varmgarage @ 15°C med Mitsubishi FH25VEHZ2

2017:
9872 kWh totalt varav
4833 kWh värmepump F750
5039 kWh hushållsel varav
869 kWh elbil

2018:
12791 kWh totalt varav
4977 kWh värmepump F750
5624 kWh hushållsel
1844 kWh el-bil
347 kWh garage LLVP

Elbil Nissan Leaf-17 @ 1.77 kWh/mil inkl. förvärmning.
2640 kWh fr. juli 2017- sista december 2018

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme