Hej
Äger ett hus från 1946. Installerar bergvärmepump och mekanisk frånluft. 100 kvm med 60 kvm källare. Problemet har varit de 40 kvm som varit utgrävt. Har nu flyttat stora mängder sprängsten ur den samt spräckt mig ner till ståhöjd jag kunnat gjuta golv, iaf i halva delen (avdelas av en stödmur i mitten av utrymmet). Där inreder jag nu ett kallförråd för att kunna förvara allt möjligt.
Har där nu installerat en MG190Y. Leder ut torrluften med delningar till alla 4 hörnen. Tätat all ventilation. Utrymmet är direkt under vårt vardagsrum. Vi har nu problem med ljudet, den låter relativt mycket. Hur löser jag det?
Som jag ser det kan jag eventuellt försöka med ljudisolerande åtgärder runt maskinen och eventuellt runt torrluftskanalerna. Den andra mer rimliga lösningen är att köra maskinen när vi inte är hemma, dvs dagtid. Men det skulle betyda en styrning med timer. Någon sådan funktion finns inte internt i maskinen.
Det andra problemet som jag ser framför mig är ekonomin. Har läst en del om en annan styrning för att minimera gångtid. Någon som har erfarenhet av ex Hygro Pro? Kanske inte tillför något till min maskin?
Tacksam för all input!
/Fredrik