0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När maskinen gjorde 30 grader så är cop i teorin 6,88 och maskinen drar 1,91 kw när den ger 13,15 kw samt drar 3,78 A och pumpar runt 59,40 g/s R410A med en kyleffekt om 11,35 kw , han hade något program som han körde siffrorna i.
Et tu Boeing...Till Smurfen:Du har helt rätt i resonemanget att det är oklart i dagsläget, men sålänge man har bra smörjning* så ger "tid på tomgång" inte samma slitage som "tid vid högvarv".*Var tidigare ett problem med dålig kompressorsmörjning vid låga varvtal, men det sägs vara fixat nu (?).
Viessmanns beräknade COP vid värme/tappvarmvatten tror jag inte på.Deras siffror är helt enkelt inte trovärdiga.
Jag har bestämt mig. ON/OFF BLIR det. IVT leder före Nibe följt av Thermia. Viessmann är avpolletterat pga av höjden som är 2m på maskinen. Synd, jag ville egentligen ha samma som min granne .
Hålet är som jag skrivit 7 grader. ...
Om maskinen har en kyleffekt om 11350W och drar 1910W Hur mkt sjunker cop om 2 cirkpumpar drar 40w st räknas tomgångskörning och oljekörning in i inverter cop? Jag såg i en annan tråd att Thermia gjorde sånt.Jag tänker bara att inverters bör vara mkt bättre än on off , varför annars köpa ngt mer avancerat och som då blir mer känsligt ? Rikard. Står dina siffror i din nya maskin? Alltså , kan man se de värden som krävs för att lägga in dem i samma program ? 😊 då borde man väl kunna se ngt , eller ? Hur ofta kommer nya programvaror på onoff ? Thermia verkar vara uppe i en 10 olika uppdateringar ju. Men detta kanske är brac Hasberg du kan ju läsa i andra trådar eller hoppas på att ngn moderator kan ändra och fixa mitt grova övertramp
Cirkulationspumpen på kalla sidan drar inte 40W när maskin lämnar 11kW ut, snarare 200W. På varma sidan är 40W mer rimligt. Räknar du på det ser du snart att denna extra förbrukning påverkar COP rätt mycket.