Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Thermia diplomat 10 stannar efter kort stund när den gör varmvatten  (läst 1268 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sjw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Jag tror jag skall skaffa VP
Jag har en Thermia diplomat 10. Jag har haft värmepumpen (VP) i kanske 7-8 år. VP började plötsligt att stanna och gick bara kort tid efter start, jag har haft den ställd i värmpumpläge. Den började stanna utan att jag ändrat något. Jag såg då att expansionskärlet inte fungerade och bytte det. Fortsättningsvis samma problem VP stannar.

Jag började undersöka orsaken. Om jag i servicemenyn stänger av varmvattenproduktionen så går VP bra och värmer radiatorerna bra. När jag ställer VP i "drift enbart varmvatten" så stannar VP efter kanske 2-3 minuter. Den lilla fyrkanten i dispalyen nere till vänster visas en liten stund efter att VP stannat. När jag så kör VP "enbart för varmvatten" så ser jag att växelventilen är nedtryckt, alltså att den ska göra varmvatten, alltså detta är ok. Då borde felet ligga någon annanstans. Växelventilen behövs ju inte när jag bara kör varmvatten. Det är alltså vid varmvattenproduktionen som det är något problem med. Nu är det enda sättet att få varmvatten är att ställa VP i tillsatsläge.

När pumpen stannar visas följande värden i Temperatur menyn:
Framledning 48(70), Returledning 43(54), varmvatten 45
När den startade för någon minut sedan var värdena:
Framledning 36(70), Returledning 37(54), varmvatten 45

Växelventilen Honeywell 4012 har jag gymnasticerat och samtidigt beställt en ny insats. Jag har läst runt i forumet och många inlägg utan att ha hittat orsaken till mitt problem. Jag har läst att det finns något som heter Pressostat som avbryter varmavattenproduktionen och att den lilla fyrkanten visar att den avbrutit varmvattenproduktionen.


Jättetacksam om någon har förslag vad jag ska göra för att få igång VP igen. Ska jag köpa en ny Pressostat eller göra något annat. Nu just kommer jag inte framåt.

youji

  • Gäst
youji
SV: Thermia diplomat 10 stannar efter kort stund när den gör varmvatten
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2019, 06:26:11 »
DP=driftpressotat.När din värmepump gör varmvatten så går kompressorn för fullt max och den bryter när pressostaten bryter så det är ingen givare som styr.Kolla hur hög tryckrörstemperaturen är när den lilla fyrkanten dyker upp och kommer den över 130 grader kan det vara att du har gasbrist.Du kan även kolla DP genom att du skiftar till driftpressostaten port b tillfälligt för den bryter på högre bryttryck för att se om driftpressotaten är hel.Bryt strömmen när du skiftar.
1.Har du luftat systemet efter du bytte expantionskärlet?Testa lufta genom säkerhetsventilen.
2.Nedanför växelventilen så sitter det en liten knapp under armen och tryck in den och vrid moturs så lossnar ventilen(ställdonet) och ta någon skruvmejsen och tryck hårt på insatsventilen några gånger för att vara säker på att den inte kärvar.Armen på växelventilen får inte gå lätt eller kännas slapp.Byt insatsventilen när du får den och lufta systemet.
3.Hur ser värdena ut när den går på värmedrift framledningstemperatur/retur?

Utloggad sjw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Jag tror jag skall skaffa VP
Tack för respons för mitt problem med min VP.

Jag har nu under två dagar gett akt på driften och övervakat VV produktionen. Radiator produktionen har hela tiden gått stabilt.
Jag har nu vid två tillfällen luftat VP genom att stänga radiator-returen och tappade var gång kanske 30 liter vatten genom säkerhetsventilen, det bubblade till då och då, så det var nog lite luft kvar där. Jag lade en gammal termometer som tidigare hängt på en oljepanna på utgångsröret i koppar från kompressorn. Tempen från den kallar jag Temp komp.

När jag sedan kört bara varmvatten erhöll jag följande värden:

Tid ca 21 min innan VP stannade, vattnet var nu ganska svalt vid start

Tid i minuter: 1        16  19 21
Framledning 31(70)  46, 49,45
Returledning 29(54) 36, 38, 39
Varmvatten    31      40, 42, 43
Integral           0        0     0    0
Brine ut           0       -1, -1, 0, 0
Brine in           2         2,  2,  2
Temp komp     35       66,68,74

Efter ca 19 minuter när VV nådde 42 grader så hördes det på kompressorljudet att kompressorn började gå tyngre.

När VP nu stannade visades inte den lilla fyrkanten i displayfönstret som den gjort tidigare.
Varmvattnet kändes vid tappning som drygt 40 grader, som lite för varmt för badvatten.

20 minuter var avsevärt längre tid nu än tidigare då VP bara då gick någon enstaka minut vid VV produktion. Jag hoppas att det är mina spolningar som nu hjälpt?
När jag har kört bara radiatorvärme med VV avstängd i servicemenyn så erhöll jag följande värden.

Framledning 35(39)  42, 43, 42
Returledning 35(54) 34, 34, 34
Varmvatten
Integral       -70      -39,-8,  0 
Brine ut         0,       -1, -1,
Brine in          2        2,  2,  2
Temp komp   40      66,66,66

Det var då hela tiden det ”lätta” kompressorljudet.

Jag ska byta VXV insatsen som jag beställt, när jag fått den.

Utloggad sjw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Jag tror jag skall skaffa VP
I servicemenyn har jag följande värden:

Värmepump:
Integral A1   60
Hysteres   12 grader, ändrat från 10 till 12
Max Retur   54 grader, ändrat från 50 till 54
Startintervall 20 min
Larm Brine    Stopp
Tryckrör   99 (120)  Vid radiatorproduktion
Ute stopp   -40

Cirkpumpar:
Cirk off       8
Brine Diff  3
Flöde Rad  Auto
Flöde Brine    Auto
Max VV      55
Min VV       50


youji

  • Gäst
youji
SV: Thermia diplomat 10 stannar efter kort stund när den gör varmvatten
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2019, 05:21:42 »
Okej.Vad visar temperaturen på varmvatten efter den är klar med varmvattenkörningen i displayen under temperaturer?Om det inte blir något bättre efter du bytt insatsventilen så kan du prova att lufta tws slingan.Bakom kompressorn sitter det en anslutning 1/2 tum som du kan ansluta vatten.
1.Stäng tur och retur och ställ växelventilen öppen i manuell test så du får 1 öppen.
2.Anslut 1/2 (trädgårdsslangen) på kondensorn och spola sytemet genom att du håller säkerhetsventilen öppen.
3.Spola en stund tills det inte kommer något mer vitt skum.
4.När du är klar så lufta systemet efteråt.

Det är viktigt att det inte finns luft i tws slingan och fungerar allt som det ska så borde du få en temperatur på runt 52-55 grader under menyn temperaturer på varmvatten när den är klar.



Utloggad sjw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Jag tror jag skall skaffa VP
Nu har jag bytt växelventilen, den går tyst och bra nu.
Jag har spolat med trädgårdsslangen till uttaget bakom kompressorn och ut genom säkerhetsventilen med tur och retur stängda. Det hördes lite smått luft i slangen men inte mycket.

Jag startar VP i värmepumpsdift den startar på värme och i serevicemeny ställer jag från att ha haft varmvattenproduktion avstängd till att den ska göra varmvatten från 38 grader, VV är nu nere på 36 grader. När Integral efter en stund uppnått -25 så trycks VXV ner och den börjar göra varmvatten. VP går nu i varmvattenproduktion i ca 10 minuter varefter VP stannar med den lilla fyrkanten i dispalyens vänstra hörn. Varmvattentemperaturen visar 42 grader. Efter att den stannat kommer om ca en minut "värmepumpstart 4MIN" upp på displayen.

Efter ca 4 minuter startar så VP och VXV trycks ner till varmvatten. Värmepumpen går ca 5 minuter och stannar igen med den lilla fyrkanten i displayen. Varmvattentemperaturen visar ungefär samma 42 grader eller kanske var det 43. Efter en kort stund efter VP stannat så visas VP pump start 16 minuter. Jag ger akt på klockan och vaktar när den startar.

VP startar igen genom att trycka ned VXV ventilen till varmvatten. Framledning är 42 till 43, Returledning 36 till 38. Jag vaktar i servicedisplayen på tryckrör då jag tidigare sett vid VV att den legat högt på 118(120). Nu visar den först stabilt värden på 97 men plötsligt börjar temperaturen stiga ganska snabbt från 97-118-121-123 och vid 123 så stannar igen VP, jag tycker mig höra att VP gått tyngre då.

När jag kör VP med bara VV produktionen avstängd i Servicemenyn så ligger Tryckrör stabilt på 97 grader. Och VP fungerar stabilt så länge jag kör med VV produktionen avstängd.

Detta har jag inte gjort: "Du kan även kolla DP genom att du skiftar till driftpressostaten port b tillfälligt för den bryter på högre bryttryck för att se om driftpressotaten är hel.Bryt strömmen när du skiftar." vågar jag göra det med tanke på att tryckrörstempen sedan steg snabbt. Är det de röda sladdarna som ska läggas till den lediga DP i mitten av de tre för att testa?




Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8182
Jag tycker inte det är normalt med så höga tryckrörstemperaturer. Det skulle vara intressant med samtidiga värden på tryckrörstemperatur och temperatur på utgående värmebärare. Eller är det så att VBut 42 grader och trycksrörstemperatur 99 grader var samtidiga värden?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sjw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Jag tror jag skall skaffa VP
Jag gick nyss till källaren. Värmepumpen gick då med följande information:


Framledning     40(36)
Returledning    32(54)
Varmvatten     40
Integral          -29
Brine ut          -1
Brine in           2
Tryckrörstemp 103(120)

Jag ställde om den i servicesmenyn att göra varmvatten, ändrade i servicemenyn varmvatten till 37(40) från att ha varit avstängt tidigare.
Jag erhöll då följande värden:

Framledning     40(70)   40   42   47   49   49   50   47   46
Returledning    33(54)    35   36   38   38   38   39   40   40
Varmvatten     40                 40    41   41   42   42  43
Integral          -17                -13
Brine ut          -1                  -1
Brine in           2                    2
Tryckrörstemp 103(120) 103       103 103 102 102  113 123  Igen ökade tyckrörstemp ganska snabbt och VP hördes gå tyngre i samband med ökningen.


VP stannade med en fyrkant i nedre vänstra hörnet vid tryckrörstemp 123 och sedan kom igen "Värmepumpstart 4 minuter"


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8182
En möjlighet är att kompressorn håller på att bli sliten, att det är inre läckage som gör att en del av gasen så att säga komprimeras flera gånger eller köldmediebrist. I bägge fallen minskar pumpens effekt men det kanske inte märks så bra den här årstiden.

En annan möjlighet är att expansionsventilen inte släpper fram tillräckligt med köldmedium så att det är för lågt tryck i förångaren vilket betyder högre kompressionsförhållande och högre tryckgastemperatur. Men för att nå så höga temperaturer som i det här fallet borde det krävas så lågt tryck i förångaren att lågtryckspressostaten skulle ha stannat pumpen.

Hade det varit dålig värmeöverföring pga beläggning i kondensorn bör högtryckspressostaten stoppa pumpen innan tryckgastemperaturen blir så hög som i det här fallet. Att det skulle vara problem med driftpressostaten för varmvattenberedning verkar inte rimligt. Det är ju hög temperatur även när pumpen värmer huset.

Det är min analys av situationen utan garanti för att den är rätt. Oavsett vad det är för problem verkar det som att det behövs ett proffs för att åtgärda problemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 6485
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
När rektangeln nere i vänster hörn på tablån syns har pumpen stannat på högtryckstermostaten. Det är det normala sättet att stoppa pumpen vid varmvattentillverkning hos Thermia.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad sjw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Jag tror jag skall skaffa VP
Tack för svaret Roland.

Vilka serviceföretag är proffs på det här problemet, vilka är duktiga då det tydligen är ett svårt problem.

Det enklaste är kanske att fylla på gas och se om det hjälper? Kan servicetekniker göra det eller måste man kalla på en kylmedels tekniker först?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8182
När rektangeln nere i vänster hörn på tablån syns har pumpen stannat på högtryckstermostaten. Det är det normala sättet att stoppa pumpen vid varmvattentillverkning hos Thermia.
Då fungerar alltså pressostaten som den ska.

Vilka serviceföretag är proffs på det här problemet, vilka är duktiga då det tydligen är ett svårt problem.

Det är inget svårt problem men det är inget för gör-det-självare. Firmor som gör service på värmepumpar ska ha personal med rätt behörighet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sjw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Jag tror jag skall skaffa VP
Tack för feed back hittills, åtminstone lär jag mig lite mer hur det fungerar och kanske hjälper någon annan med samma problem.

Så här långt nu i mitt problem:

Jag har fått kompressorn nypåfylld med gas. Det var 1,2 kg gas, när det ska vara 1,45, alltså inte så stor brist. VP går fortsatt bra tills den kommer upp i högre framledningstemperatur, alltså drygt 50 grader.  Och - då hör man att kompressorn börjar gå trögare, alltså lika som tidigare. Det blir ett liknande ljud som när killen som fyllde på gas skruvade på expansionsventilen. Han knackade också på ventilen. Tror någon att det kan vara problem med expansionsventilen, att den gör att kompressorn går med hög tryckrörstemp? Jag kanske ska pröva skruva lite själv på expansionsventilen och se om jag kan få den att gå till högre temperatur. Hela Kompressorn är varm när den går för värme kanske 45-50, lite varmare högre upp men nertill kanske 45 grader. En kille sade att kompressorn ska vara sval nertill.

När jag kört värme, alltså till radiatorerna, då VP ljudmässigt går normalt så erhåller jag följande värden efter en stund:

Framledning 37
Returledning 30
Brine ut 0
Brine in 3
Tryckrörstemp 106
Brinepump 48
Cirkpump 25

Är det något mer jag ska göra innan jag dömer ut kompressorn? Man misstänker kompressorn. Den går bra när den gör värme, men jag kan inte ha den så i längden då jag måste ställa om den för att göra varmvatten, annars fastnar den i värmepumpstart x antal minuter. Och det går ju inte att ha det så över en vinter i alla fall, kanske kompressorn håller på och pajar. Tror ni att det är kompressorn som är problemet och kan jag åtminstone tro att den kommer att fungera med en ny kompressor?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8182
Jag tror inte problemet är expansionsventilen. För att få så hög tryckrörstemperatur som 110 grader med en normalt fungerande kompressor bör trycket på sugsidan vara så lågt att lågtryckspressostaten ska stanna pumpen.

Jag rekommenderar att inte skruva på expansionsventilen. Däremot är det bra att mäta temperaturen på röret ut från expansionventilen. Temperaturen ska ligga några grader under temperaturen på utgående köldbärare om den fungerar som den ska. -5 grader är ett rimligt värde. Det kan dock vara svårt att komma åt röret.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sjw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Jag tror jag skall skaffa VP
Jag har nu mätt temperaturen på utgående rör från expansionsventilen och utgående Brine vid Brinepumpen.

Jag tänkte först att jag sticker in den lilla sladden från billiga utomhustermometrar under isoleringen. Men jag tror att de termometrarna inte visar rätt. Den vid expansionventilen visade ca -0,4 och den vid cirkpumpen (utgående Brine) ca -0,1 .

Jag köpte då en IR temperaturmätare från Biltema (15-245 för 199 kronor). Jag skulle tro att denna mäter mer riktigt. Och jag kan använda samma termometer för alla mätningar då den mäter snabbt. Det finns ju risk för någon felmätning vid Exp ventilen då den är längre in. Men termometern är föredömligt liten så det går bra att komma åt med den.

Jag körde då varmvatten. VP stoppade med fyrkant och tryckrörstemp -120 grader när FL kom upp i 51 grader.

Exp Ventil ut          -6,8 -7,6 -7,8 -7,9 -7,5  -8,3 -6,2 -7,0 -7,2 -6,0 -6,6 -6,6 -3,7
Brine pump            -6,4 -6,3 -6,4 -6,2 -6    -7,5  -6,8 -6,2 -5,7 -5,7 -5,5 -5,1 -4,4
Diff                        -0,4 -1,3 -1,4 -1,7 -1,5 -0,8  -0,6 -0,8 -1,5 -0,3 -1,1 -1,5 +0,7                 

Kompressor temp mätt på kompressorn upptill efter att VP stannat                        72,1
Kompressor temp nedtill                                                                                     49,4

Temperaturer i VP Display:
Framledning            44   46  47  47  47  48  49  49  50  50                50  50  51   
Returledning            36  37  38  39  40  40   40  40  41  41                42  43  43
Diff                           8    9    9    8    7   8     9   9    9    9                  8   7     8

Brine in i VP meny     3  sedan samma över hela nätningen
Brine ut i VP meny     0  minskade till -1 vid en mätning i slutet av mätningen
 
Tryckrörstempen gick upp till 120 när kompresssorn stannade med fyrkant i hörnet
(Tryckrörstemperaturen brukar variera mellan ca 94-105) under drift innan den kommer upp i FL 50-51 grader



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8182
Det är rimlig temperatur efter expansionsventilen och det ska vara rätt mängd köldmedium i pumpen. Jag kan inte tolka värdena på annat sätt än att det är fel på kompressorn. Kanske någon annan kan ha kompletterande synpunkter.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sjw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Jag tror jag skall skaffa VP
Nu har jag bytt kompressor. Jag bytte expansionsventil och torkfilter samtidigt. Nu går värmepumpen bra, och vad tyst den går nu med den nya kompressorn. Så gick den väl när den var ny, det var verkligen värt att byta kompressorn. Jag har en känsla också av att den går kortare stunder och säkert mer effektivt. Tack Roland och andra som kommit med föreslag till lösningar. Jag har lärt mig mycket om pumpen under den här processen, sådant det hade varit bra att kunna tidigare också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme