0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man kan ju göra lite överslagsberäkningar också.Förbrukningen 3 kbm olja tyder på att ditt hus ligger ganska mitt i, varken dåligt eller bra isolerat. Förlustfaktorn ligger nog på 180 W per grad skillnad ute/inne. Ska man hålla + 10 inne vid -20 grader så går det åt 30 X 180 = 4800 W.En IVT 6 kW ger enligt SP:s mätningar 2500 W vid -15 grader, det gäller i o f s vid +20 inne. Jag tror att det kan bli tufft att hålla +10 för en IVT 6kW-pump vid kalla perioder. Det är en väldig skillnad på ett "bebott" hus och en "fd bebott hus som står tomt". Man tillför en massa värme genom att laga mat, ha frys och kyl igång, se på tv, förbruka varmvatten etc etc och bara att vara i huset. En man i ett tidigare inlägg blev besviken då hans värmepump bara orkade hålla +8 i fritidshuset när det blev kallt, och det var väsentligt mindre än dina 160 kvm.Hur som helst måste du nog ha en backup ifall värmepumpen skulle stanna, t ex +5 grader på oljepannan. Det finns värmepumpar som har möjlighet till kanske +16 som lägst och sedan nattsänkning (ytterligare 4 grader lägre) = +12 grader. =Sanyo 123EH.MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 19 februari 2006, 22:16:24Man kan ju göra lite överslagsberäkningar också.Förbrukningen 3 kbm olja tyder på att ditt hus ligger ganska mitt i, varken dåligt eller bra isolerat. Förlustfaktorn ligger nog på 180 W per grad skillnad ute/inne. Ska man hålla + 10 inne vid -20 grader så går det åt 30 X 180 = 4800 W.En IVT 6 kW ger enligt SP:s mätningar 2500 W vid -15 grader, det gäller i o f s vid +20 inne. Jag tror att det kan bli tufft att hålla +10 för en IVT 6kW-pump vid kalla perioder. Det är en väldig skillnad på ett "bebott" hus och en "fd bebott hus som står tomt". Man tillför en massa värme genom att laga mat, ha frys och kyl igång, se på tv, förbruka varmvatten etc etc och bara att vara i huset. En man i ett tidigare inlägg blev besviken då hans värmepump bara orkade hålla +8 i fritidshuset när det blev kallt, och det var väsentligt mindre än dina 160 kvm.Hur som helst måste du nog ha en backup ifall värmepumpen skulle stanna, t ex +5 grader på oljepannan. Det finns värmepumpar som har möjlighet till kanske +16 som lägst och sedan nattsänkning (ytterligare 4 grader lägre) = +12 grader. =Sanyo 123EH.MVH/GanoDet krävs -23°C och kallare för att det ska sjunka under +18°C i der kallaste rummet i mitt hus iaf! Det kan hända att det är otroligt bra isolerat (gjort det själv Thumbsup )!Har även ca 1600W hushållsel som hjälper till, var av det mesta av det rinner iväg och håller avloppsvattnet varmt, men ändå det är en väsentilg skillnad mellan +18 och +10 också! Det borde inte bli ofta huset behöver spetsa med elementen under ett år! Joakar