Ni som är intresserade av villavärme/värmepump/solvärme.
#Värmepump #Solvärme #ThermiaDiplomatOptimumG3 10:a #Klimatsmart #Renenergi #Automatiserat #InstallationsgruppeniMalungAB - Thermia
Satte för 2,5 år sedan in en Thermia Diplomat Optimum G3 , Vedpannan åkte ut, men jag hade solpanel mot acktank som jag sparade med tillhörande shunt.Soltanken har solslinga och 2 x Varmvattenslingor för VV. Nu har jag äntligen hittat lösningen att synkronisera dessa anläggningar, utan att för det störa varandra. Med hjälp av en digital termostat med 2 relä, en stängande och en slutande, med 10 resp 5 Kohm resistor anslutna . Kortfattat: när soltanken är tillräckligt varm startar solvärmen samtidigt vilar Värmepumpen (Nattsänkning 10 grader). Och när soltanken blir för kall stänger den shunten för soltanken samtidigt förbereder Värmepumpen för start.
Eftersom Värmepumpen hela tiden är igång(men inte jobbar) behövs inte soltankens cirkpump så energiåtgången är minimal med denna styrning.
Varmvattnet "förvärms genom soltanken innan det går genom Värmepumpens varmvattenberedare. Men under sommarmånaderna slås Värmepumpen av och Varmvattnet tas direkt ur soltanken.(1/2 Maj, Juni, Juli, Aug och 1/2 sep).
Denna automatisering har gjort OPTIMALT uttag av solvärme, samtidigt som jag kan sätta mig ner och bara titta på underverket, inte en knapp jag behöver röra!!!!!
Nu känner jag mig klar med anläggningen
Energi-behov enl. uträkning: 34.000 Kwh
Värmepumpen drog ca 5000kwh ifjol. Coop: 6,8 !!!!!!! (om man kan skriva så ?)