Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Projekt golvkyla med kyl/värmebatteri i ftx 2019 (bilder och kostnader finnes)  (läst 2749 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej forumet, börjar bli dags att ta tag i 2019 års frikyleprojekt som numera inkluderar viss värme också!!! Kommer bli mycket frågor så jag får muta med mycket bilder. Tänker att denna tråden får samla allt jag ville veta om frikyla men som var svårt att hitta och som jag hittills inte fått svar på. Får portionera ut allt i lagom bitar tror jag!

Uppstarten till detta intresse för olika kylmetoder är egentligen då vi hyrde ett hus för några år sen då vi byggde vårat hus. Märkte ganska omgående att nya hus blir väldigt varma på sommaren och de är ju så täta så att vädra ut det kanske man inte gör så ofta om man har bergvärme och FTX. När vi då byggde vårt hus köpte vi ett FTX-aggregat med kylbatteri som vi kör med frikyla från borrhålet (Enervent LTR-6 eair E-CG). Detta fungerar hyggligt, framförallt avfuktar det luften så 25 grader varm luft inne känns rätt ok. Men förra sommaren var ju extrem och nu vill man ju ta lite höjd för det tummenupp. Bergvärmepump är CTC Ecoheat 412 och i garaget/gästdelen sitter ett mindre FTX-aggregat (Enervent LTR-2 eair E).

Var började jag?
Jag gjorde en kylbehovsberäkning på http://www.energiberakning.se/DynamiskaData/Sol_Kyla.aspx då jag hade all indata från energibalansberäkningen. Huset behöver 7,5kW i kylbehov och garaget 2,1kW varav gästdelen är 0,8kW. I FTX-aggregatet har jag redan 2,4kW i kyla så det är cirka 5,1 kW kvar i huset att täcka då och 0,8 kW i garaget.

Dags att välja kylsystem då? Garaget har inte tillgång till brinekretsen så där började jag fundera på någon annan lösning då svärmor och svärfar hade över 31 grader varmt när de var och hälsade på i slutet av juli. Är inte sugen på att köpa flera AC som står och låter. Har redan rätt avancerade möjligheter för styrning och bor i rätt klimat för avfuktning av luften. Då får det bli GOLVKYLA!!! Gör lite överslagsberäkningar i bifogat dokument och får fram att huset kan få ut cirka 5,1kW i golvkyla och garaget cirka 4,7kW varav övervåningen 1,7kW.

det här var ju intressant. Finns ju rätt mycket energi att spara här tänker jag. Hur går man vidare? Finns inte mycket skrivet om detta i Sverige och inte så värst mycket utomlands heller. Verkar vara görbart i områden med låg luftfuktighet, typ Norrland och sydvästra USA. Men efter att ha sökt in och ut på hela internet och detta forum verkar bifogad pdf bäst på att beskriva systemet och effekterna som går att få ut stämmer med flera forskningsrapporter. Hittar att CTC har styrning inbyggd för frikyla men den enheten kostar cirka 13000kr. Det svider ju lite... Fortsättning följer!

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Värmepump eller värmepumpar?
Forts...

Kollade på CTCs ecocomfort men jag hade redan en köldbärarpump med separat styrning från ventilationsaggregatet (Wilo stratos pico 25/1-6) så jag tänkte att det går nog att spara lite där också. Så jag åkte till biovärmebutiken i boden och kom hem med en värmeväxlare (http://shop.pleldfast.se/aerotemperluftvarmevaxlare/plattvarmevaxlare/plattvarmevaxlare-65-kw). Jag trodde jag skulle kunna ha deras minsta värmeväxlare men effektutbytet var för lågt och fysiskt sett var det ingen större skillnad.

Det blev en 30 raders plattvärmeväxlare som jag istället då kan koppla på returen från kylbatteriet på ventilationsaggregatet och den ska då växla upp från 10 grader på returen till cirka 15-18 grader i golvkyla. När det var som varmast i sommar hade vi 29 grader i golvet och kyla ner det till 15 grader med 0,75 liter i sekunden blir då 0,75*4.19*(29-15)=44kW på värmeväxlaren. Det hade räckt med en 20 raders växlare men det var slut i lager på dem med 3/4" gänga och med 1/2" blev då flödet på primära(kalla) sidan en begränsning. Sen var det mest att köpa rör, slang och kopplingar och en temperaturgivare till BVPn. Skulle köpa en rumsgivare till men jag provar att köpa en till temperaturgivare först (NTC 22k) och koppla in den och se om den köper den till styrningen istället. Då kan jag kanske använda samma rumsgivare men med 4 trådar istället för 3. Bör fungera att mata spänning från samma punkt men 2 termistorer med separata ledningar tillbaka enligt en elprojektör på jobbet.

När jag började med detta såg jag att jag har för lågt flöde ut på cirkulationspumpen. Fick inte tillräcklig cirkulation på slingorna längst bort. Det är två hus med 6 slingor i garaget och 11 i huset, kulvert emellan. Det är inga problem med värmen i huset men jag får inte upp cirkulationen till projekterad värde på de långa slingorna i vardagsrummet. Så jag började kolla på pumpar och såg att det satt en Wilo Top STG 25/7 som satt på max. Räknade lite på det och insåg att jag kan byta ner mig från en pump som drar 195W konstant till en som pendlar mellan 30-60W för att hålla samma tryck. Det blev en Wilo Stratos Z 25/1-8 med Modbus så det går att styra den lite. Satte stickpropp på den så det går att cirkulera vattnet om det blir strömavbrott. Sitter en nygammal UPS som kan köra cirkulation på eldstaden och golvvärmen några timmar om det blir avbrott.

Har alltså kommit till steg 1 och bytt pumpen nu och mycket riktigt är energibesparingen rätt stor varje år (1180kWh) per år så den kostnaden på 4500 sek sparar man in till slut. Fungerar riktigt bra men jag får inte upp flödet riktigt i de sista slingorna ändå. Verkar inte spela någon större roll att gå från 80% i börvärde till 100%. Så jag ligger på 85% och då verkar det lika bra som innan.

Fråga #1: Vad ska jag göra om jag ska öka flödet i den sista golvvärmecentralen? Större pump eller ska jag sätta en liten pump innan golvvärmecentralen?
Kan kanske byta upp mig till Wilo Stratos 25/1-12 men det verkar vara mest effekten på pumpen som drar iväg. Uppfodringshöjden för aktuellt flöde och konstant tryckreglering skiljer kanske från 5,5 till 7 meter på de båda pumparna men priset drar ju iväg och effektförbrukningen också. Det är cirka 2,5m3 som ska pumpas runt vid max flöde.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Värmepump eller värmepumpar?
Eftersom lägst förbrukning när man dör vinner och jag undrade varför det alltid var lite kallare i sovrummen än i de övriga rummen så började jag fundera på vad som gjorde det. Insåg att FTX-aggregatet kör in kallare luft på vintern då jag ställt ner elbatteriet i dem så de inte kickar in om det är kallare frånluft än 22 grader. Har man dem fritt påslaget är det ju en värmare på 2 kW i huset och 400 W i garaget. Dessa borde ju gå att byta ut till vattenbatterier?

Så jag ställde upp en liten kalkyl på det hela för att kolla vad man hade att röra sig med. Verkar inte vara allt för tokig avbetalningstid på det hela.

Om man sätter in en CWK 160-3-2,5 i garaget och matar den med en golvvärmekrets så får den ju måttlig kyla på sommaren och bra med värme på vintern. Kyla blir vid beräkning med framledning 15 grader och 0,067 l/s i flöde 0,8 kW och värme blir 1,6-1,8 kW med 35-45 grader i framledning.

För huset blir det en CWK 315-3-2,5 och med samma beräkning blir kylan 5 kW men då kyls den med brine som är 6 grader in som varmast och cirka 12 grader ut. Det gamla kylbatteriet som jag tror är CWK 200-3-2,5 får 3,6 - 4,2 kW i uppvärmning om det matas med en golvvärmekrets också.

Har summerat ihop kostnaderna i bilden. Golvkylan kostade totalt strax under 5000 och det kommer nog gå några hundra till innan allt är klart. Är inte helt säker på summeringen av ventilationsmaterial men rätt hyggligt. Pratade med en ventilationskonsult som tyckte att bästa utbytet får man om man går upp i dimension en bit före eller efter kylbatteriet så flödeshastigheten blir lite lägre. Så jag kör nog en dimensionsövergång direkt på aggregatet och sen en flexdämpare.

Finns många sätt att få till det här antar jag men så här kommer jag prova. Eftersom det inte fanns mycket skrivet om frikyla överhuvudtaget så ska jag försöka svara på alla frågor jag hade när jag började fundera på det här. Vissa av dem är ju rätt obesvarade men man får ju lära sig på vägen.

Nu är jag i läget att allt är klart för att installeras på golvkylan. Röret efter pumpen ska bytas ut till ett jag byggt med shunt och t-koppling så gör jag avstick till värmeväxlaren där med flexibla rör. Värmeväxlaren sätter jag på returen från kanalkylaren i ventilationen. Jag ska försöka få upp en temperaturlogg från förra året också så det går att jämföra med året sen.

Är rätt osäker på vad det kommer påverka att koppla på två golvvärmeslingor till för värmebatterierna men det är ju hyggligt högt flöde i dem med bra effekt också. Tror och hoppas på att det landar rätt men i värsta fall blir ju flödet i de tre slingorna i vardagsrummet för lågt och måste göras något åt.

Har en gigantisk lång checklista, framförallt på signalsidan att få all styr att fungera. Som tur är sköter ju ventilationsaggregaten all styrning med värme- och kylbatterierna men det blir nog mycket pill ändå.

Tar gärna en diskussion om kalkylen. Den gissade jag mig fram på ganska bra, förutom på pumparna för då körde jag wilos pumpdimensionering.

Finns det något att spara in på det här eller blir det pengar ut och inget in? Fast förhoppningsvis svalt och skönt på sommaren iaf...

Ska försöka skriva löpande om när jag börjar installera allt. Ska speciellt bli intressant att se vad golvkylan ger för effekt eller om det bara blir kallt om fötterna.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har även köpt termistorer för 22 kOhm för att försöka modda rumsgivaren så den kan ge två identiska temperaturer ut för styrningen till frikylan på CTC kräver att man sätter rumsgivare på värmesystem 2. Just nu sitter det en fyrledare till den så kan sätta samma spänning ut från BVPn och splitta den vid rumsgivaren och få en termistor in på temperaturgivaren på värmesystem 1 hade det ju varit optimal. Hade sparat 700kr direkt.

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
Intressant projekt. Hur får man cirkulation av kylan i rummet ?

Ett litet påpekande-dina in temperaturer kommer INTE att vara så låga som 6 C över tid.  Jag hade 4C ( i maj)i början av förra sommaren och 12C i slutet. Då kylde jag bara ovanvåningen med en stor fläktkonvektor , jag kommer att bygga ut  till  nedre plan  och kommer att lägga in ett kylrum på 6 m2  samt FLM värmeåtervinning. 

Jag antar att om du har så stora ytor som golven och dessutom inte vill få kondens så  ska du ju huvudsakligen arbeta med temperaturer  på 15 C och uppåt ?

Jag ar en Stratos med 1-10 V  varvtalsstyrning via IF modul som for närvarande är underutnyttjad, har provat köra den på max och hålet ger ändå  temperaturer uppåt 10 C. tröghet i berget är inget man kompenserar för helt med ökat flöde.
hus 180 m2 + 108 m2 källare IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt, 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor. VP styr shunt även för solvärme . Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån acktank , mekanisk frånluft med återvinning till vp och hål.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jadu, hur får man cirkulation på den? Bra fråga. Jag har ju rätt överdimensionerad ventilation för det skulle vara frikyla från början. Lite räkning säger att den kan omsätta luften i huset på 0,65h och luften i gästdelen på 0,6h så förhoppningen är ju att det räcker hyggligt.

Angående temperaturen från borrhålet var det det den var förra sommaren med frikylan så vi får väl se vad det ger för nåt i år. Blir ju lite större cirkulation på hålet men hålet höll exakt samma temperatur hela förra sommaren. Det är högst oklart.

Framledning blir nog cirka 15 grader och uppåt. Jag tänker kanske reglera det så att daggpunkten inte underskrids men jag tror att det främst kommer fälla ut kondens på fördelare och liknade delar så man får nog hålla lite utkik där. Golvets yttemperatur ska ju vara rätt behagligt ändå så där är det nog lugnt.

Det kondenserar ju rätt extremt från kylbatteriet i ventilationen mot slutet av sommaren så största smällen tas väl ut där. Tror det är beräknat nästan två liter i timmen så det är nog bara börja fylla barnen pool med den slangen istället :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 6831
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Vilken temperatur tycker/tror du att det ska vara på golvet för att det ska vara "behagligt" ? Ett "stengolv" vill, i alla fall jag ha några grader över 20 för att tycka att det är behagligt. Med trä/plast behöver jag mist 18-20 grader på golvet för att inte tycka det är kallt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja ungefär som du skriver är nog lagom! Synd bara att det är mycket lättare att få ett stengolv kallt än trägolv. Tror aldrig jag kommer ner i den yttemperaturen på trägolvet.

Beror ju lite på effekten av FTX-aggregatets kyla också. Fungerar det bra så hamnar väl båda på nån typ av mellanläge i effekt? Men temperaturen i golvet var 29 grader förra året så är vattnet som går runt 20 grader är det ju en ganska kraftig förbättring!

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har även köpt termistorer för 22 kOhm för att försöka modda rumsgivaren så den kan ge två identiska temperaturer ut för styrningen till frikylan på CTC kräver att man sätter rumsgivare på värmesystem 2. Just nu sitter det en fyrledare till den så kan sätta samma spänning ut från BVPn och splitta den vid rumsgivaren och få en termistor in på temperaturgivaren på värmesystem 1 hade det ju varit optimal. Hade sparat 700kr direkt.

Kopplade in termistorn och shunten idag. Fungerar bra verkar det som! Om man kopplar in två temperaturgivare visar den endast temperaturen från system 1 som båda temperaturer. Lite oklar instruktion från CTC om man behövde en rumsgivare på system 1 också men det verkar uppenbarligen som det. I all fall om man ska få upp temperaturen på skärmen så det är väl lika bra att ha det löst.

Då är det bara lite rördragning och värme utomhus kvar sen så är systemet igång!



Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har det börjat dyka upp lite grejer! Två kylbatterier in på väg in. Det stora var fan stort alltså. Ser ut som en bilkylare från volvon i en plåtlåda. Är nog precis vad det är också...

Har installerat fler temperaturgivare i aggregaten samt att jag fått ny programvara från Finland till dem och uppgraderat dem. Verkar fungera som det ska. Får nog de sista grejerna imorgon sen får jag väl se vad jag glömt så det blir nog en liten komplettering till. Kommer nog bli någon installationsdag med en vän då man får klippa strömmen på alltså så man får pilla ihop grejerna i lugn och ro. Är ju inte direkt expert på ämnet.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sådär, nu är golvkylan inkopplad och redo att köras igång. Med lite tur hoppar det igång idag redan. Var ju inte jättesvårt att koppla in allt men fick som tur var brorsan som hantlangare på plats. Blev en jävla massa spring fram och tillbaka till garaget innan allt satt tummenupp.

Nu återstår väl mest att se om det faktiskt blir bra och om styrningen blev rätt. Provkörde lite igår och hade +6,6 grader på värmeväxlaren så kylan finns ju där iaf.

chå

  • Gäst
Har du fått chansen att testa något i värmeböljan så vi kan få en rapport?

/C

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du fått chansen att testa något i värmeböljan så vi kan få en rapport?

/C

Ja en rapport vill vi ha!  huuura (bra och intressant tråd!).
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh

2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, har testat flitigt! Tänkte få ut lite loggar att visa men jag är på resande fot så det får vänta någon vecka.

Några spontana erfarenheter är iaf:
* Jag har med min nuvarande koppling endast lyckas få en framledningstemperatur på cirka 18 grader som lägst. Detta på grund av att värmeväxlaren sitter på returen från ftx-aggregatets kylbatteri. Dessa två måste sitta parallellt framöver så det går ner till 15 grader på slingorna. Kapacitetet i hålet verkar inte vara något hinder. Det är mellan 6-8 grader hur man än gör.
* Det upplevs som mycket svalare i huset även om solen ligger på och luften är varmare. Tror det har att göra med att golven är svalare än luften ibland.
* Det är definitivt ett substantiellt kyltillskott. De rum där inte solen ligger på framåt kvällen är ju nere under 23 grader rätt konstant förutom då solen ligger på. Då kan temperaturen stiga men sjunker rätt fort då solen är borta. Dvs barnen sovrum är alltid svala när det är läggdags. Mycket skönt!
* Det har blivit något slags högsta temperaturtak i huset på cirka 25 grader. Det är mycket trögare förändringar än förra året och alltid 22 grader morgonen efter.
* Systemet hänger inte med solinstrålningen. Jag har inte kopplat in det kraftigare kylbatteriet i ftx:en än men det ska göras. Luftburen kyla är mycket bättre på att tackla snabba förändringar.
* Finns en jävla massa att optimera i styrning om man vill få till det riktigt 100. Rätt ofta det blir kylning på kvällen/nattenoch sen värme på under tidigt morgon. Bör ha lite större buffer där.
* Angående kondensering på golv etc har daggpunkten i huset där det är ftx som mest varit uppe på 13,5 grader i år medan i garaget utan ventilation är det 19,1 grader. Är nog inte så stor idé att fundera på kondensation på golven men jag ska erkänna att när jag skurade hallklinkersen tog det en evighet för det golvet att torka tOOmten.

Återkommer med lite mätdata sen men jag svarar gärna på frågor så länge!

chå

  • Gäst
Låter ju kanon.
Vad hade du för innetemp under förra årets värmebölja?
och har du testat att köra bara golvkyla och/el bara kyla i ftx:en så du vet vad dom ger var för sig?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme
Teman:5: index (custom2018), KitSitemap (default), Portal (custom2018), Display (custom2018), GenericControls (default).
Undermallar:8: init, html_above, body_above, portal_above, main, portal_below, body_below, html_below.
Språkfiler:15: SPortal.english (custom2018), SPortal.swedish-utf8 (custom2018), SPortal.english (custom2018), index+Modifications.english (custom2018), index+Modifications.swedish-utf8 (custom2018), JDALIP.english (custom2018), JDALIP.swedish-utf8 (custom2018), Recaptcha.english (custom2018), Recaptcha.swedish-utf8 (custom2018), Optimus/.english (custom2018), Optimus/.swedish-utf8 (custom2018), misc-anti-spam/MiscAntiSpam.english (custom2018), misc-anti-spam/MiscAntiSpam.swedish-utf8 (custom2018), index.english (custom2018), index.swedish-utf8 (custom2018).
Formatmallar:2: recaptcha (default), portal (custom2018).
Inkluderade filer:42 - 1107kB (visa)
Antal frågor använda:

[Visa frågor]