0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej igen!Jag tror att jag eventuellt har hittat källan till ett av problemen.Förre ägaren installerade en vattenburen handdukstork som troligtvis tar alldeles för mycket energi.Jag funderar nu på att ta bort den vattenburna funktionen och köra elpatron där.Min fråga, om jag bryggar med den här: https://www.mma.se/produkter/forbigangsror/ kommer flödet strypas om man jämför med 15 rör istället? Jag tycker nämligen röret ser litet ut på förbigångsröret.Tacksam för input Hur får du fram att handdukstorken tar för mycket enegi?Tror inte den kan ta mycket energi och när jag gjorde om badrummet satte jag in handdukstork och är bara räkna ut hur mycket effekt bad rummet behöver.Blir lite som att min vattenburna radiator i sovrummet slukar för mycket energi så jag sätter in en el-radiator istället.
Handdukstorken är inte orsaken till problemen. Det måste handla om snedfördelning av flödet mellan slingorna och radiatorerna inom slingorna. Finns det temperaturgivare på en så gammal pump? Om det finns skulle det vara intressant med värden på in- och utgående värmebärartemperatur en kall morgon.
Hej igen!Jag tror att jag eventuellt har hittat källan till ett av problemen.Förre ägaren installerade en vattenburen handdukstork som troligtvis tar alldeles för mycket energi.Jag funderar nu på att ta bort den vattenburna funktionen och köra elpatron där.Min fråga, om jag bryggar med den här: https://www.mma.se/produkter/forbigangsror/ kommer flödet strypas om man jämför med 15 rör istället? Jag tycker nämligen röret ser litet ut på förbigångsröret.Tacksam för input Handukstorken är inte ditt problem och man har ersatt en radiator i ditt badrum till en handdukstork och anledningen varför man kör med patron är att på sommaren stänger värmepumpen av värmesystemet(värmestopp) och då finns ingen värme till handdukstorken.kolla i källaren om du inte har en avtappning nyckeltag på någon radiatorn i källaren som du kan tappa systemet och sedan spola.