0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har installerat golvvärme i en tillbyggnad på vårt hus som har mest radiatorer. Bifogar en fil som visar systemvolym/kW vid olika driftsfall. När jag stänger av övervåningen, det går utmärkt trots den lilla volymen då, jag ser ingen skillnad i antal starter.
Det kan inte vara så stort hus om det bara är 75 l vatten i hela systemet. Med 16mm rör blir det 375m slang. Låter som alldeles för stor pump för huset.I mitt fall kan jag enbart köra värme till garaget som har ca 92l + kulvert. Då brukar framledningen rusa iväg ganska högt och snabbt. Inget jag skulle rekommendera.
Tack för svar! Tror du att det spelar roll att framledningstemperaturen till radiatorerna ju är högre? Att det då är lättare att köra med en mindre volym/kW?Mvh Jennie
Då skulle jag nog satt en tank. Vi har lika stort hus och min pump gick inte bra då den värmde enbart huset, den går bättre efter att garaget kopplades in. Förvisso är min pump en 8kw enbart.Kommer ni att ha en skilld fördelare till de rum ni eventuellt kommer att ha värme på sommartid?Hur gammalt är huset?