0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorry det borde jag tänkt på.Huset är två våningar och 1/4 källare. 80kvm per våning. Timmerhus tilläggsisolerat på utsidan, står 1931 på jordkällarn. Viden är spån ett par dm.Huset är varmt och gott med bergvärmen så inga problem på det viset.Ligger i mellersta norrlands inland.Här har jag lagt en bild på driftstimmarna.Verkar inte funka att lägga in bilder, provar igen:Alt1:Alt2:https://cdn-01.anonfiles.com/K5NaZ7qdbb/f4116bba-1547882751/elpatron.pngAlt3:cdn-01.anonfiles.com/K5NaZ7qdbb/f4116bba-1547882751/elpatron.pngElförbrukning (inklusive hushållsel, vilken bör va ca 5-600kwh):Oktober: 954kwhNovember: 1722kwhDecember: 2147kwhOm nån vill se nå mer info för att kunna ställa en diagnos, så bara hojta så fotar jag och lägger upp.
Hej, jag installerade bergvärme i slutet av oktober. En Daikin 2,5-13 kW pump och två hål, ett med aktivt djup på 150m och ett med aktivt djup 70. Blev så pga stötte på krosszoner. Skulle varit ett hål på 250m annars.Nåväl jag tycker min elpatron går mkt. Har gått ca 30timmar per månad november och december, och nu halva januari är den redan uppe i 35timmar. Tycker det känns som orimligt mycket driftstid! En bekant berättade att han installerade bergvärme för 3 år sedan och hans elpatron har gått 6 timmar på hela den tiden! Då har han ett mkt större hus också och bor längre norrut.Är det rimligt?mvh
Gå in i informationsmenyn och se om elpatronen har varit aktiv för VV eller husvärme. Du har ett kallt klimat och en timmerkåk. Det drar energi. Personligen skulle jag sänka temperaturen i tanken, det har inte bara med elpatronen att göra utan även med maskinens verkningsgrad. Ju varmare vatten desto mer ström drar maskinen. Min står på 48-50C hemma beroende på hur mycket set skall badas. Mvh Daikin
Har läst att så grunda hål som 70m är odugliga.