0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vet ej. Grannen har en VW Amarok som är ett par tre år gammal. Har den verkligen maxlastad med grejer. Några hundra liter diesel plus annat bråte.
Ford F150 är verkligen läcker, kör du diesel eller bensin. Mitt användnings område för bilen är jakt med körning på dåliga bilskogsvägar och snö på senhösten i norrbottensinland.
Jag är också ute efter en bil för jakt. Fyrhjulsdrift och rejält med markfrigång. Det är rätt stenigt där jag håller till. Nu är det även oplogat.
Såg att F150 fanns med flexifuel, trodde dom inte gjorde såna bilar längre.
Jag har för mig att någon av Amerika tillverkarna gör en ecodiesel 6a, kan ha fel. Vad står F150 för resp ram 1500?.
Min är en flexifuel 2010. Har dock aldrig tankat E85 i den IOM jag är lite skeptisk o försiktig. Har hört talas om byte av vissa slangar osv.... Plus att serviceintervallet kommer att öka enligt hörsägen..... Är jättenöjd med bilen. På minussidan är det väl främst det täta serviceintervallet runt 1000 mil. O andra sidan är det "bara" 6 liter dyr olja o oljefilter som behöver bytas vid dessa tillfällen. Haft den sedan start så nuförtiden byter jag själv. Är som att byta på en gammal 240 Dvs lätt o komma åt.Om jag drar in magen så kan jag tom tömma ur oljan från oljetråget utan att lyfta bilen Största utgiftsposten kom lägligt förra vinternär fyrhjulsdriften rasslade till o försvannn... Drog mig någon månad för att kontakta verkstaden då jag förväntade mig att detta skulle bli sk*tdyrt. Räknade kallt med 70000kr. Hamnade på runt 11000 kr. Var några slags vaccumklockor som kickar in fyrhjulsdriften fram som tappat kontakten med omvärlden..... Säger inte att det är den ultimata pickisen. Men troligtvis en av de mest sålda genom tiderna! Tittar man på liknande ifrån Japan o Tyskland så ligger de i nästan samma prisklass.
Normalt är det när man ständigt kör FFV-bilar på bensin som de får problem med tiden. De brukar fungera bättre om de ständigt körs på E85 - t ex sotas ju oljan ner mycket mindre än då man kör på bensin, det är ingen risk att E85 lämnar hartsavlagringar i bränslesystemet som bensin kan göra om bilen blir stående länge med gammalt bränsle i tanken osv.En del FFV-bilar kan dra nytta av det högre oktantalet hos E85 genom att gå över till tidigare tändläge vid E85-drift, det brukar mest märkas på bättre segdragningsförmåga än på bensin. Man behöver inte växla ner så mycket i uppförsbackar, rondeller mm.Den enda gång det kan vara bättre att köra på bensin är om man sällan eller aldrig kör så långa sträckor att motorn och även oljan blir genomvarm. Man måste upp i högre oljetemperatur för att bränslerester som kommer ner i oljan vid kallstart ska avdunsta, om det är E85. Men om bilen är i dagligt bruk och man kan få till en landsvägskörning på några timmar minst en gång i månaden, så är det inga problem.Förr i tiden (före ungefär 2011-2012) kunde svensk E85 ge avlagringar, s k "rosa klägg" som satte igen spridarna, och för att slippa det var det lämpligt att köra en tank bensin en eller ett par gånger om året. Men man skärpte standarderna och kraven på tillsatser i bränslet efter skandalen med felblandad E85 som Statoil ställde till med sommaren 2010 eller 2011, så numera är det inget problem alls.Ryktena om att E85 skulle kunna ställa till problem med bränsleslangar är bara illasinnade rykten och ingenting annat. De härstammar från en del problem man har haft när man har etanolkonverterat gamla bensinbilar, som har haft dåliga och söndervittrade gummislangar som egentligen läckte som såll redan innan konverteringen, men som tätades av ett skikt med hartsavlagringar från bensinen på insidan. När man börjar köra en sådan bil på E85 så löses hartsen upp efter ett par veckor, och då får man lite väl plötsligt klart för sig hur dåliga slangarna egentligen har varit i flera år.När det var nytt med E85 så var många biltillverkare osäkra på hur motoroljorna skulle reagera kemiskt med E85, och föreskrev kortare oljebytesintervall för säkerhets skull. Men nu har ju 15-20 års erfarenhet att det snarare är tvärt om - om bara bilen får gå i någotsånär långa körningar så man slipper få oljan anrikad med bränsle, så klarar sig oljan i praktiken längre än vid bensindrift.