0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Som sagts tidigare om den extra vvb är på samma elmätare så drar den 3kw vid din andra iakttagelse. Dra ur elkabeln ur den om det går eller bryt på säkringen och se vadsom sker
Var läser du av strömmen på faserna?Strömkännarna till Vp skall sitta på inkommande el i elcentralen.Detta eftersom vp skall kunna fungera som effektvakt och måste därmed får veta om övriga förbrukare i huset.
Har snabbt tittat igenom din andra tråd också Jag tror jag hittat orsaken Du trodde att huset skulle förbruka ca 9000kwh per år?I beräkningen står det 13000kwh. Tex månad 12, 1746kwh.Lägger vi till HH el, så i december vore det kanske rimligt med 2-2300kwh.Har du dessutom en el VVB utöver detta?Vad har du haft för förbrukning per månad?Vad har du för takhöjd i dessa drygt 400m2?
Har läst av detta i VP, samt i Uplink under Serviceinfo där de heter BE1, BE2 och BE3.Är det så att vi där då i det fallet även ser om VVB går igång, och det är därför detta sticker iväg?Vore då väldigt konstigt att inte Nibe´s support hade koll på detta då de inte kunde förstå varför vi har så ojämna värden...
Titta på bilden jag bifogade, energibalans.Andra kolumnen från höger (34) Elförsörjning.Så din förbrukning i december var 2413 kwh.Helt rimligt utifrån beräkningen (månad 12 1746kwh) plus uppskattad hushållsel till ca 500kwh.Min totala förbrukning i december var 1246 kwh Du har många extra saker som gör förbrukningen extra hög, såsom VVC, FTX, Cirkpumpar osv.Tex den extra takhöjden kräver ytterligare större fläktar samt ytterligare mera uppvärmning.Du nämner att det blåser kallt om fönster med U-värde 1,2 - hur stora fönster? Hel aluminium?Isoleringstjockleken är åt det tunnare hållet.Många bäckar små ger hög energiförbrukning.