0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
47 grader fram vid noll ute är högt. När är den nyare delen av huset byggd?Hur fungerade den gamla pumpen? Vid vilken utetemperatur började elpatronen gå in?
Om du nu ska byta radiatorer är det väl lika bra att byta till moderna sådana med konvektorplåtar.
Jag har precis köpt en IR-termometer.Har dock inte använt den än.Hur och var på radiatorerna ska jag mäta?Är det på själva radiatorn eller på rören.Borde väl vara på framsidan av radiatorn, då jag har (det kallas koppel väl?) På nästan alla radiatorer utom i gamla delen av huset. Och på golvvärmen förståss (den tror jag dock kortsluter).Jag har en egen cirkulationspump för golvvärmen. Ska man sänka hastigheten på den för att öka deltat ifall det är för lågt?Har fortfarande svårt att greppa hur flöde och delta fungerar, och mycket annat inom värme också. Ber om ursäkt ifall det är jobbigt att förklara, har försökt hitta bra information på nätet.Här har dock varit bästa stället att lära sig då ni är så hjälpsamma, tack alla!
Det är sällan vi byter ut samtliga radiatorer när vi installerar/byter ut pumpar utan det blir mer i dom rummen som ser tveksamt ut om effekten inte räcker till så tänk lite vilka rum som känndes kalla.
Mät på rören eller vid rörens in- och utlopp på radiatorn. Det fungerar inte att mäta på omålade metallytor, mät där det är målarfärg. Vad gäller golvvärme där det också finns radiatorer som behöver högre framledningstemperatur än golvvärmen finns det tre temperaturer, framledningen från värmepumpen, ingående golvvärmeslingan och retur golvärmeslinga (som också är retur till pumpen). Temperaturskillnaden mellan ingående och returslingan brukar man hålla runt 5 grader för att golvet inte ska kännas ojämnt varmt. Temperaturskillnaden mellan framledningen från pumpen och returen får bli vad den blir, förmodligen blir den över 10 grader.
Tejp fungerar bra. Mät på rören innan kopplet om det är enklast. I och med att det är temperaturen på framledningen som är börvärdet kommer lägre flöde att betyda att det blir lite svalare inne. Returtemperaturen, och därmed radiatorernas medeltemperatur, blir ju lägre när flödet minskas och framledningen har konstant temperatur.
Skulle man då kunna säga att högre flöde ger varmare i rummet men kanske lägre delta?
Vi har egentligen inte för varmt i något rum (utom sovrummet, har dragit ner lite på termostaten). Alla andra termostater är på max.
Ändå har vi galet hög framledning.Min tanke var då att vi kanske har radiatorer (eller golvvärnen) som kortsluter (alltså har i princip samma fram- som returtemperatur).Har jag rätt i termen kortslut samt tanken?