Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Fula tricks av Nibe:s åf eller tolkningsfråga..?  (läst 1620 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2083
Fula tricks av Nibe:s åf eller tolkningsfråga..?
« skrivet: 16 december 2018, 13:01:31 »
Grannens Flash-pump har gjort sitt genom ett totalhaveri och det är bråttom att hitta en ersättare som ska kunna dockas in där Flashen tidigare var, det blir alltså frågan om monoblock-system. Går man in och kollar på Nibe:s system upptäcker man att åf och Nibe sysslar med helt olika sätt att ange F2120-systemets maximala effektuppgifter enligt följande:

Nibe F2120-8 anges som 8kw i alla åf-annonser, men ger max 6,2kw enligt datablad.
Nibe F2120-12 anges som 12kw i alla åf-annonser, men ger max 9,1kw enligt datablad.
Nibe F2120-16 anges som 16kw i alla åf-annonser, men ger max 13kw enligt datablad.
Nibe F2120-20 anges som 20kw i alla åf-annonser, men ger max 16kw enligt datablad.

Sen visar det sig att man dessutom är tvungen att köpa till styrsystem, där det i detta fall bör handla om en SMO-20 som blir extra 7-8.000:- förutom pumpen, där andra konkurrenter oftast har styr med i priset på sina pumpar.

Så är detta en "tolkningsfråga", eller gränsar dettas till bedrägligt beteende när alla åf unisont anger samma effektklass, som sen inte stämmer med Nibes datablad, eller varför denna stora diff ?.

Källa: https://www.nibe.se/assets/documents/19362/639673-2.pdf
« Senast ändrad: 16 december 2018, 13:03:57 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3449
  • Kön: Man
SV: Fula tricks av Nibe:s åf eller tolkningsfråga..?
« Svar #1 skrivet: 16 december 2018, 13:22:10 »
Tillverkare av LVVP anger väl oftast max effekt vid +7 celcius ute. Knappast av intresse för nordiska förhållanden då max inte behövs vid den temperaturen. Jämför istället effekten vid t.ex. -7 grader eller -15 grader så blir det en betydligt mer relevant jämförelse. Finns ju de modeller som t.ex. anger max 11 kW vid +7 celcius och ger bara 4 kW vid -7 celcius.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3455
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Fula tricks av Nibe:s åf eller tolkningsfråga..?
« Svar #2 skrivet: 16 december 2018, 13:26:59 »
Jag har också negativa erfarenheter med folk som verkar ha anknytning till Nibe.

Men Nibe måste ju vara intresserat av att framstå som seriöst företag.

Kanske ska man ringa till Nibe och prata med dem. Kanske har de en förklaring till detta.
Ring dem och ta upp det med dem! Sen kan du ju återkomma med svaret du har fått.

Här är kontaktuppgifterna till dem:

Nibe Sverige

Telefon:
0433 – 27 30 00
Öppettider:
07:30 – 17:00 / Måndag – Fredag
Adress:
Hannabadsvägen 5, Markaryd
E-post:
info@nibe.se


Telefon service:
0433 – 27 39 95
Öppettider service:
09:30 – 11:30, 13:30 – 15:30 / Måndag – Fredag
E-post service:
Gå till kontaktformulär

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3455
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Fula tricks av Nibe:s åf eller tolkningsfråga..?
« Svar #3 skrivet: 16 december 2018, 13:31:37 »
Tillverkare av LVVP anger väl oftast max effekt vid +7 celcius ute. Knappast av intresse för nordiska förhållanden då max inte behövs vid den temperaturen. Jämför istället effekten vid t.ex. -7 grader eller -15 grader så blir det en betydligt mer relevant jämförelse. Finns ju de modeller som t.ex. anger max 11 kW vid +7 celcius och ger bara 4 kW vid -7 celcius.



Hur menar du med "väl oftast"? Hur brukar de andra tillverkarna göra?

Det som är mest intressant är ju vilken effekt värmepumpen kan leverera vid dimensionerande förhållanden.

Utloggad GabrielH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 445
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fula tricks av Nibe:s åf eller tolkningsfråga..?
« Svar #4 skrivet: 16 december 2018, 13:37:20 »
Nibe stryper toppeffekten vid varm väderlek när den ändå inte behövs. Effektklasen de anger är vad den skulle ge i ostrypt utförande.
När utetempen sjunker minskar strypningen i motsvarande grad så de ger angiven maxeffekt under ett stort temperaturintervall, där andra tappar effekt redan när utetempen börjar sjunka.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3455
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Fula tricks av Nibe:s åf eller tolkningsfråga..?
« Svar #5 skrivet: 16 december 2018, 13:56:56 »
Grannens Flash-pump har gjort sitt genom ett totalhaveri och det är bråttom att hitta en ersättare som ska kunna dockas in där Flashen tidigare var, det blir alltså frågan om monoblock-system.

Sen visar det sig att man dessutom är tvungen att köpa till styrsystem, där det i detta fall bör handla om en SMO-20 som blir extra 7-8.000:- förutom pumpen, där andra konkurrenter oftast har styr med i priset på sina pumpar.

Så är detta en "tolkningsfråga", eller gränsar dettas till bedrägligt beteende när alla åf unisont anger samma effektklass, som sen inte stämmer med Nibes datablad, eller varför denna stora diff ?.

Källa: https://www.nibe.se/assets/documents/19362/639673-2.pdf

Bra att jämföra vad som ingår i priset och vilken utrustning värmepumpen har.

Jag hade ju en gång en fråga kring inbyggd energimätare respektive energimätning någonstans här i forumet.
Att värmepumpen kopplas till energimätning respektive har energimätare kan krävas exempelvis för att få energirelaterat bidrag vid installation av värmepump i vissa länder.

Nibes värmepumpar verkar inte ha inbyggd energimätare i Sverige, men vissa andra tillverkare t.ex. IVT verkar ha det.

Vet inte om Nibe under tiden har utrustat sina värmepumpar med energimätare.


Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 17992
SV: Fula tricks av Nibe:s åf eller tolkningsfråga..?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2018, 14:09:48 »
Grannens Flash-pump har gjort sitt genom ett totalhaveri och det är bråttom att hitta en ersättare som ska kunna dockas in där Flashen tidigare var, det blir alltså frågan om monoblock-system. Går man in och kollar på Nibe:s system upptäcker man att åf och Nibe sysslar med helt olika sätt att ange F2120-systemets maximala effektuppgifter enligt följande:

Nibe F2120-8 anges som 8kw i alla åf-annonser, men ger max 6,2kw enligt datablad.
Nibe F2120-12 anges som 12kw i alla åf-annonser, men ger max 9,1kw enligt datablad.
Nibe F2120-16 anges som 16kw i alla åf-annonser, men ger max 13kw enligt datablad.
Nibe F2120-20 anges som 20kw i alla åf-annonser, men ger max 16kw enligt datablad.

Sen visar det sig att man dessutom är tvungen att köpa till styrsystem, där det i detta fall bör handla om en SMO-20 som blir extra 7-8.000:- förutom pumpen, där andra konkurrenter oftast har styr med i priset på sina pumpar.

Så är detta en "tolkningsfråga", eller gränsar dettas till bedrägligt beteende när alla åf unisont anger samma effektklass, som sen inte stämmer med Nibes datablad, eller varför denna stora diff ?.

Källa: https://www.nibe.se/assets/documents/19362/639673-2.pdf
Det är väl rätt vanligt att man får köpa till styr på inverters om man inte köper innedel där styren redan finns med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2083
SV: Fula tricks av Nibe:s åf eller tolkningsfråga..?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2018, 14:18:04 »
Nibe stryper toppeffekten vid varm väderlek när den ändå inte behövs. Effektklasen de anger är vad den skulle ge i ostrypt utförande.
När utetempen sjunker minskar strypningen i motsvarande grad så de ger angiven maxeffekt under ett stort temperaturintervall, där andra tappar effekt redan när utetempen börjar sjunka.

Intressant !
Om det är så att Nibe dessutom stryper effekten vid varm väderlek men inte anger detta är ju teknikbladet dom hänvisar till direkt felaktig då denna strypning inte visas i diagrammet, grannen råkar ha en pool-anläggning som han kör sommartid, så då får han ju ett helt fel underlag om han ska försöka beräkna efter det teknikblad som Nibe publicerat.

Har någon publicerat vad nu denna pump ger ut i tot effekt vid olika temperaturer.
Då är alltså detta blad felaktigt-?: https://www.nibe.se/assets/documents/19362/639673-2.pdf
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2083
SV: Fula tricks av Nibe:s åf eller tolkningsfråga..?
« Svar #8 skrivet: 16 december 2018, 14:21:08 »
Det är väl rätt vanligt att man får köpa till styr på inverters om man inte köper innedel där styren redan finns med.

I detta fall är det monoblock-system, och Nibe:s F2120 utgår från just monoblock-principen, andra tillverkare har styret som t.ex en lcd display med lös sladd till, här kräver Nibe däremot en hel datoranläggning typ SMO 20 för runt 7.000:-.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 17992
SV: Fula tricks av Nibe:s åf eller tolkningsfråga..?
« Svar #9 skrivet: 16 december 2018, 14:27:48 »
Vilka tillverkare har så styret följer med nu var det visserligen länge sen jag kollade men har för mig att dom stora i Sverige inte hade det men kan ju ha ändrats eller jag har fel. Data bladet du hänvisar till är ovanligt detaljerat inte många tillverkar visar så detaljerat vilken effekt och cop deras maskiner har och tittar du på sidan 14 ser du att effekten inte ökar när det blir varmare ute än ca 0 grader det gör det normalt på andra luft vatten vp. Kan tycka det är osmakligt att välja namn som F2120-8 när den inte lämnar 8 kw men antar att dom menar den är jämförbar med andra 8 kw vp men det tycker jag kunden kan lista ut själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 12374
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Fula tricks av Nibe:s åf eller tolkningsfråga..?
« Svar #10 skrivet: 16 december 2018, 14:35:35 »
Bosch/IVT har iallafall inte haft styr med tidigare. Om det har ändrats senaste året vet jag inte.
CTC har väl haft ett simpelt styr i utedelen som bara klarar fast kondensering?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2083
SV: Fula tricks av Nibe:s åf eller tolkningsfråga..?
« Svar #11 skrivet: 16 december 2018, 14:45:53 »
.......Kan tycka det är osmakligt att välja namn som F2120-8 när den inte lämnar 8 kw men antar att dom menar den är jämförbar med andra 8 kw vp men det tycker jag kunden kan lista ut själv.

Oavsett vilken utetemp ger den inte mer än 6,2kw men den anges som 8kw av alla åf !
Eftersom den då även stryps vid 6,2kw är den inte en 8kw.

Men det blir värre - kolla in denna "brasklapp":
källa: https://www.nibe.se/assets/documents/19239/M12062-1.pdf

Om det då blir följande i "strypt version" blir det än värre:
Nibe F2120-8 anges som 8kw i alla åf-annonser, men ger max 4.400kw vid +7 / +35Vatten.
Nibe F2120-12 anges som 12kw i alla åf-annonser, men ger max 5.830 kw vid +7 / +35Vatten
Nibe F2120-16 anges som 16kw i alla åf-annonser, men ger max 8.770kw vid +7 / +35Vatten
Nibe F2120-20 anges som 20kw i alla åf-annonser, men ger max 11.480kw vid +7 / +35Vatten
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad GabrielH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 445
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fula tricks av Nibe:s åf eller tolkningsfråga..?
« Svar #12 skrivet: 16 december 2018, 15:59:28 »
Intressant !
Om det är så att Nibe dessutom stryper effekten vid varm väderlek men inte anger detta är ju teknikbladet dom hänvisar till direkt felaktig då denna strypning inte visas i diagrammet, grannen råkar ha en pool-anläggning som han kör sommartid, så då får han ju ett helt fel underlag om han ska försöka beräkna efter det teknikblad som Nibe publicerat.

Har någon publicerat vad nu denna pump ger ut i tot effekt vid olika temperaturer.
Då är alltså detta blad felaktigt-?: https://www.nibe.se/assets/documents/19362/639673-2.pdf

Nog tycker jag att det framgår tydligt i dessa diagram. Interpolerat ser man tydligt att det skulle vara 8 kW vid svenskl sommar utan strypning.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 12374
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Fula tricks av Nibe:s åf eller tolkningsfråga..?
« Svar #13 skrivet: 16 december 2018, 16:09:35 »
Fast heter den '-8' så förväntar man väl sig att den kan ge 8kW under några förhållanden?

Det framgår i och för sig inte någonstans att slutsiffran i modellnumret skulle vara uteffekten vid något driftfall. Men jag håller med om att man lätt kan bli lurad. Särskilt eftersom siffran tidigare har varit förknippad med uteffekten och för t ex bergvärmepumparna råkar det vara exakt samma uteffekt som slutsiffran...

Ställ frågan till Nibe och posta svaret här.
« Senast ändrad: 16 december 2018, 16:11:29 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2083
SV: Fula tricks av Nibe:s åf eller tolkningsfråga..?
« Svar #14 skrivet: 16 december 2018, 16:14:15 »
Fast heter den '-8' så förväntar man väl sig att den kan ge 8kW under några förhållanden?

Det framgår i och för sig inte någonstans att slutsiffran i modellnumret skulle vara uteffekten vid något driftfall. Men jag håller med om att man lätt kan bli lurad. Särskilt eftersom siffran tidigare har varit förknippad med uteffekten och för t ex bergvärmepumparna råkar det vara exakt samma uteffekt som slutsiffran...

Ställ frågan till Nibe och posta svaret här.

Kolla in alla åf av denna pump:
Samtliga av dessa anger slutsiffran som kw effekt, alltså F2120-8 anges i alla annonser som 8kw osv (lägger inte ut annonserna pga forumreglerna)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme