Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Elände Besiktningsmans slarv och ansvar...
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Elände Besiktningsmans slarv och ansvar... (läst 2890 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Stefan F
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 59
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar detta forum!
Stefan F
«
skrivet:
12 februari 2006, 15:38:48 »
Citera
hej alla
Hade just en genomgång med kvalificerad byggare inför tilläggsisolering han konstaterade krasst (och tämligen omgående) att det var mögeltillväxt (vitmögel) på vinden och i samband med en snabb kontroll fann han att diffusionsspärr saknades i bjälklag mellan kall vind och ovanvåning samt mellan ovanvåning och sidovindar.
Huset, som är byggt 1953, men renoverat 91 köptes av oss 01 och gicks då igenom av certifierad besiktningsman under sammanlagt 8h. Denna har iaktagit och konstaterat förhöjd fukt halt (17%) på takvind och rekommenderat förbättrad ventilation (gjord 02) men ingenstans står att det saknas diffusionsspärr. Dessutom saknas helt isolering i sidovindar. Allt detta har relativt enkelt kunnat identifieras utan att att förstöra något.
Frågan är nu:
1.a Kan/bör jag ställa besiktningsman inför ansvar? :,v(
1.b Hur säkrar jag bäst mina handlingar som kan användas som klubba gentemot Besiktningsman?
2. Kan jag få ersättning för förändringar (diffspärr + ev isolering) av besiktningsman?
3. Jag antar att säljare kommer att klara sig då det ligger på undersökningsplikt?
4. Är 95mm (tak) isolering något som bör anmärkas på som väl litet i ett hus i skåne :-[
5. Vart vänder jag mig för att få rådgivning och eller driva saken vidare?
/Stefan
Loggat
Konverterat från oljeuppvärmning till VP vattenburet system September 2005. Hus: gammalt tegel hus byggt 1953, Ort Vellinge, strax söder om Malmö, uppvärmd yta ca 165 m2. Viesmann Vitocal 300l, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, ,2-rörs vattenburet system.
piece
Expert på värmepump
Stad/land: Nerike
Antal inlägg: 457
Karma +5/-4
Kön:
IT Mupp.
piece
SV: Elände Besiktningsmans slarv och ansvar...
«
Svar #1 skrivet:
13 februari 2006, 07:35:30 »
Citera
Jag kan inget om detta, men är intresserad
Ställ din fråga på
http://www.byggahus.se/
forum
så kan säkert någon där hjälpa dig.
Loggat
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand
Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.
utopiazz
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 2778
Karma +8/-3
Kön:
utopiazz
«
Svar #2 skrivet:
13 februari 2006, 12:45:54 »
Citera
Ta kontakt med:
Svenska Byggingenjörers Riksförbund, telefon 08-462 17 90,
www.bygging.se
Villaägarnas Riksförbund, telefon 08-626 01 00,
www.villariks.se
Annars kan du kontrollera med Allmänna reklamationsnämnden vad som gäller men om jag kommer ihåg rätt så är det bara två år som dom har ett "ansvar" och bara för det som står i avtalet mellan dig och besiktningsmannen.
/Johan
Loggat
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.
VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m
2
i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m
2
med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
13 februari 2006, 15:49:51 »
Citera
Jag tar inte ställning i sakfrågan, men rent allmänt tycker jag att det börjar ha gått lite för långt när det gäller kraven på dolafelundersökningar och garantier.
Köper man ett gammalt hus skall maninte betala för vad ett nytt hus kostar, man får dessutom kallt räkna med att det inte är byggt enligt nu gällande byggnormer. En hel del ombyggnader/justeringar och felaktigheter får man helt enkelt räkna med i ett gammalt hus.
Besiktningsmannens ansvar bör dock vara att se den typ av fel du beskriver, så visst är det svagt att han inte hittat felen, mögel kommer och går. lite beoende på vid vilken årstid du gjorde den ursprunliga besiktningen så är det inte säkert att möglet var aktivt, torrt mögel försvinner mer eller mindre... I alla fall vissa typer.
För egen del bävar jag för vad som kan komma att hända den dag jag själv skall sälja villan, om kraven fortsätter att skärpas de kommmande tio åren som de gjort de senaste tio åren så får man väl ge bort huset till någon vänlig själ som är villig att förbarma sig för det elände till hus man lämnar efter sig.
95 mm isolering är lite, även i skåne. Men en kondensspärr och 200 mm isolering kostar inte någon förmögenhet.
Jag har en känsla av att ert liv kanske blir lite fattigare, men mycket lyckligare om ni inte processar i frågan. Besiktningsmännen brukar se till att ha ryggen fri.
Jag kan dock ha helt fel.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
AlfM
Expert på värmepump
Antal inlägg: 584
Karma +0/-0
AlfM
«
Svar #4 skrivet:
13 februari 2006, 16:00:47 »
Citera
Angående 95 mm på ett hus ifrån 1953.
Vårt hus är ifrån 1958, och där var bara 100 mm innan jag byggde om.
Oljan var ju billig!
Loggat
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
Några mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.
Stefan F
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 59
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar detta forum!
Stefan F
«
Svar #5 skrivet:
13 februari 2006, 16:02:39 »
Citera
Hej
Jovisst har man ett eget ansvar men proffs skall enligt min mening inte missa att det saknas diffusionsspärr i hela ovanvåningen (Mot vind, mot sidovindar). Dessutom var 95 mm isolering i en vidare undersökning endast vid vindslucka i övrigt på vindsplan är det 30 mm glasfiberull. Jag har inga problem med att bristerna finns utan snarare det faktum att en "yrkesman" med särskilt uppdrag att hitta brister och ge rekommendationer på förbättringar missat att ge mig information som jag kunnat åtgärda och dessutom använda i en prisförhandling inför köp.
OM man sen lägger till att oljeförbrukningen som skett i onödan pga värmeläckage, byte till överdimensionerad VP etc som genererat mer kostnader blir det ju en del pengar. oljekostnaden förra värmesäsongen var 43000:-....
Vad gäller skärpta krav så är det inga problem så länge man redovisar vad man vet mao ren och skär ärlighet. Man kan ju alltid göra en besiktning innan försäljning och åtgärda innan man annonserar ut.
Jag inser att det inte finns stora möjligheter att få ersättning men jag gillar inte det faktum att han kommer undan och kan sätta någon annan stackare i värre dilemma om han inte är kompetent nog att sköta sitt arbete.
«
Senast ändrad: 13 februari 2006, 16:06:08 av Stefan F
»
Loggat
Konverterat från oljeuppvärmning till VP vattenburet system September 2005. Hus: gammalt tegel hus byggt 1953, Ort Vellinge, strax söder om Malmö, uppvärmd yta ca 165 m2. Viesmann Vitocal 300l, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, ,2-rörs vattenburet system.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 872
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
DonPablo
Mike
tyke
Kvarn
rocas
krambriw
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info