0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja jag börjar komma till samma slutsatts själv... Jag har beställt nya filter =)Jag tror också vi ska titta på vad det skulle kosa att isolera mer under huset, troligen är det där det brister.Tack alla för all hjälp!
Var försiktiga om ni tänker isolera under huset. Krypgrund är ganska vanligt men det räknas numera som en riskkonstruktion. Det kan bli mögel, hussvamp och dålig lukt etc. Många husägare har tätat ventilerna samt satt in krypgrundsavfuktare av olika sorter eller Trygghetsvakten med el-slingor som helt enkelt värmer upp krypgrunden precis så mycket som behövs för att det inte ska riskera att växa mögel där. Finns mycket att läsa på: https://www.lfs-web.se/krypgrund.htm Det är t.ex. olämpligt att isolera undersidan av golvet med extra cellplast: https://www.lfs-web.se/olampliga%20krypgrundsatgarder.htm
Hej, jag har en F730 och vet inte riktigt om jag håller med om att skithögt luft flöde är så jätte bra. Jag har inställt med 48% som normalt fläkt som visar ca 130 på bs1 givaren men som i verkligheten är 165 uppmätt av nibe installatör och som är normen till ett hus på 130kvm. Jag har även ett förråd som är uppvärmt på 8kvm som inte är medräknat men som har ett tilluftsdon samt garage på 23kvm som är uppvärmt till 19-20 grader så har höjt min fläkt till 57%. Provade köra 65% som visade över 180 på bs1 men som i själva verket är långt över 200 och huset blev kallt som faan dvs drog i väggventilerna som tusan. Vet inte vad som är bäst vill man ha kalldrag och köra fläkten på 65% o kompressorn orkar matta fram mera framledning eller säka fläkten och ha ett bra inomhusklimat och tillåta elpatron istället lite upp till var och en och hur snål man är för givetvis blir det billigare att maxa kompressorn (höja fläkthastigheten) och bo i kalltdrag?
Har enbart golvvärme, därav lägre kurva, vad har du för framledning till golvvärmen vid +10, 0, -10?Mitt luftflöde är 225 m3, den loggar m3, du borde ligga på ca 180 m3 med dina kvm på golv 0,35 l/s och kvm samt helst 0,5 oms/hMitt flöde är är 225 @ 67% fläkthastighet.Har krypgrund på 160 kvm, och resterande platta på mark, dåligt isolerad, kanske 80 mm cellplast enl handling men vem vet om det ligger där?Motkrypgruns 200 mm isolering, 170 mm ioslering i väggarna, ca 200 mm isolering mot vindJag skulle säga att du inte klarar dig utan elspets under ca 5 grader, med ditt hus.Har du inte ritningar på huset för att se isoleringstjocklek etc, finns oftast på stadsbyggnadskontoret att hämta ut
Vill bara flika in med att säga att jag satte igen alla kattluckor i krypgrunden och la in ny ångtät plast plus betongtäckmatta på marken för några år sedan, därefter satte jag in en Acetec sorbtionsavfuktare. För två år sedan la jag in golvvärme på 170mm isolering, så funderar ni på golvvärme kan jag säga att det fungerar jättebra på krypgrund och blir mycket skön uppvärmning.
Är inte betongtäckmattan diffusionstät? Isåfall blir det ju diffspärr mot diffspärr?
Ja, den är diffusionstät, men det är kruttorrt under den mot plasten och det har fungerat finfint i sju år.
Har du 2-plan?