Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vätska rinner fram under pumpen  (läst 889 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjornsallarp

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vätska rinner fram under pumpen
« skrivet: 26 november 2018, 09:27:58 »
Har haft en Daikin-13 i 4 år och den har fungerat perfekt. Men idag noterade jag att det runnit ut en mindre mängd vätska från stativet pumpen står på och ner på golvet. Vätskan skulle kunna vara vatten för det luktar åtminstone inte starkt. Jag torkade upp allt och efter en timme är det återigen lite blött under pumpen. Något måste droppa sakta men det är så lite mellanrum mellan pumpen och stativet den står på så det är omöjligt att säga varifrån dropparna kommer.

Jag bor i Sollentuna och vädret har i helgen slagit om till minusgrader så pumpen får jobba lite mer än den gjort tidigare på säsongen. Jag letade upp kontaktuppgifter till företaget som installerat pumpen (Wermer Energilösningar Sverige) men dom verkar har stängt ner verksamheten eller konkursat. Har ni några tips på seriösa företag runt Sollentuna borde jag vända mig till för service och hjälp?

Stor tack!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vätska rinner fram under pumpen
« Svar #1 skrivet: 26 november 2018, 11:51:40 »
Går det att se varifrån vattnet kommer? Det vanligaste ställena är säkerhetsventil som droppar eller otät kondenisolering på brinerör/pump som gör att det blir kondens.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bjornsallarp

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vätska rinner fram under pumpen
« Svar #2 skrivet: 26 november 2018, 13:04:54 »
Nej, pumpen står i ett hörn och jag har svårt att se var sig under eller bakom. Om man ska vara ärlig vet jag inte inte heller riktigt vart jag ska kolla heller, det är ju en massa rör. Är verkligen novis.

Skulle verkligen uppskatta tips på bra firma i Sollentuna / norrort att kontakta för hjälp.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vätska rinner fram under pumpen
« Svar #3 skrivet: 26 november 2018, 15:21:46 »
Kolla med Borgs rör i Kungsängen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!