Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem  (läst 5699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kent Linden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« skrivet: 29 oktober 2018, 10:57:48 »
Uppdatering av min i vår inköpta Lyfco luft/vatten 12,3 kW värmepump. Nu när det är kallare går den som en klocka. Tidigare när det var varmt ute utlöste den ofta på högtryck. Man fick då ha en låg temperatur på inställningen av värmen som den skulle gå upp till. Nu är den inställningen på 59 grader och det går bra. 60 grader gick inte i nuläge. Utomhustemperatur 3 grader. Värmepumpen som kommer från Kina var billig 35000 kr och är på 12,3 kW. 22mm rör går från CTC EcoZenith I 550 pannan till denna värmepump. Och det funkar.

Utloggad Meanstreak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Övertygad monsterdiggare
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #1 skrivet: 26 november 2018, 16:02:03 »
Körde I gång min I lördags em 24/11. ett stopp pga lågt flöde cod 5, vid avfrostningen efter några timmar. efter det tuffar och går, vatten temp ut 50Gr. kör direct mot acktank, ingen riktig kyla än 4-5 minus bara. 8) tummenupp
« Senast ändrad: 26 november 2018, 17:34:21 av Meanstreak »
Meanstreak ägare , AWYZ18LB nocria, Hus 1 1/2 plan 145m2 boyta +källare 75m2  bygg Ã¥r -28, timmer stomme, tilläggsisolerat, vatten buren el 25000kw total. tulikivi kamin 6-8m3 ved, ort Sundsvall. numer under 20000kw, 2007 förbrukning 17300Kw. 2008 förbrukning 17000kw.2009= 16000kw

Utloggad Meanstreak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Övertygad monsterdiggare
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #2 skrivet: 28 november 2018, 23:16:05 »
Minus 10-11 grader sista dygnet, klockren drift matar ut 50gr vatten till Acktank. ::)
Meanstreak ägare , AWYZ18LB nocria, Hus 1 1/2 plan 145m2 boyta +källare 75m2  bygg Ã¥r -28, timmer stomme, tilläggsisolerat, vatten buren el 25000kw total. tulikivi kamin 6-8m3 ved, ort Sundsvall. numer under 20000kw, 2007 förbrukning 17300Kw. 2008 förbrukning 17000kw.2009= 16000kw

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #3 skrivet: 10 december 2018, 08:32:30 »
Viss förvirring:

I olika annonser anges antingen R407C eller R410a som kylmedel.
På den bruksansvisning som bifogas som pdf anges båda kylmedelsorter med samma data, vilket blir helt fel...
Så vad står det på märkskylten till era pumpar, är det R407c eller R410a ?

I dagsläget ligger dessa på 38.000:- i Sverige, kostar runt 1000USD/st i Kina (Powerworld) så Lyfco har ganska bra avans per pump om man ser till att dom inte har någon organisation i Sverige vid ev problem
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Meanstreak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Övertygad monsterdiggare
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2019, 23:13:38 »
Media i pump, i min är det 407C enligt skylt, tuffar och går sedan skiftet Nov/Dec utan problem.
 Kör direkt mot tank (1500L) och jobbar mellan 40 och 50 grader, standard var 6 grader nu är spannet 10 gr. drog även ner pÃ¥ avfrostnings tiden med 2 min, samt ökade gÃ¥ng tiden till 60min.
det är de parameter ändringar jag ändrat mot fabriks inst. tummenupp
« Senast ändrad: 17 januari 2019, 23:20:58 av Meanstreak »
Meanstreak ägare , AWYZ18LB nocria, Hus 1 1/2 plan 145m2 boyta +källare 75m2  bygg Ã¥r -28, timmer stomme, tilläggsisolerat, vatten buren el 25000kw total. tulikivi kamin 6-8m3 ved, ort Sundsvall. numer under 20000kw, 2007 förbrukning 17300Kw. 2008 förbrukning 17000kw.2009= 16000kw

Utloggad Kent Linden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2019, 10:12:26 »
Nu har det gått en tid med denna Lyfco luft/vatten värmepump. Den har visat sig inte avfrosta automatiskt vilket har orsakat stora problem i vinter. Har nu ärendet inne på Allmänna Reklammationsnämnden ARN. Hoppas på ett återköp av produkten och skall då investera i en CTC luft/vatten värmepump eftersom vi har en CTC i550 värmepanna. Lyfco värmepumpen är tillverkad i Kina och återförsäljarens i Sveriges kontakt med leverantören verkar gå trögt eller vara obefintlig?

Utloggad Kent Linden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #6 skrivet: 12 april 2019, 13:18:08 »
Företaget Outl1.se skickade 7 nya givare och betalade även för Kylteknikern som installerade dessa. Nu tycks Lyfco värmepumpen fungera. Hoppas pÃ¥ att den ska avfrosta normalt nu och fungera. Bra att Outl1.se tog sitt ansvar tycker jag. 

Utloggad Bengt Erik Eriksson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2020, 17:33:30 »
Hej.
Sett Lyfcopumpar på nätet.
Funderar på att ha en monoblockmodell inne i en bod bredvid befintlig värmepanna då jag inte är sugen på att ha väreledningsrör utomhus..
Men går det att smidigt ansluta avgående luft från en monoblockmaskin med tex spirorör?

Mvh Bengt Erik.
« Senast ändrad: 23 augusti 2020, 17:37:02 av Bengt Erik Eriksson »

Utloggad SEVET

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #8 skrivet: 06 september 2020, 22:03:39 »
Hej
Ni som har Lyfco 12,3 kW, fungerar dom bra?
Funderar på att köpa en.
Sfinx 11kW horisontalblåsare.
WD-03SR-D värmepump. Med värmeväxlare, kopplad till 500L vattentank. Dockad med oljepanna.
1 1/2-planshus med källare på Skånes ostkust.
Tidigare oljeförbrukning drygt 3 kubm.

2015=7000kWh

Utloggad krabba1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #9 skrivet: 15 december 2020, 12:53:21 »
Jag har en Lyfco 12.3 kw som jag är nöjd med.Det som varit mitt problem är reservdelar efter åsknedslag.Jag har fått vänta sedan jag beställde hetgassensorn den 16 /11 2019 tills i fredags,11/12,alltså ett år.Efter att de nu blivit uppköpta av Bygg Hemma har de iaf börjat arbeta på att få ordning på eftermarknaden,de har anställt en kvinna,Michaela,för att arbeta med detta och det är efter flera mail och samtal med henne jag nu äntligen fick hem sensorn.Nu går pumpen som den gjorde innan åskan slog till,jag behöver inte elda förrän det börjar bli ca 15 minus och det var väl ungefär mina förväntningar på en så billig pump.Så,ja,jag är nöjd med pumpen. tOOmten

Utloggad Meanstreak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Övertygad monsterdiggare
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2021, 00:36:40 »
Inget uppstarts problem, pumpen har tuffat och gått klanderfritt i några år nu till dagarna före jul, larm 06!
Efter lite klurande och kontroll av pumpen såg jag att den inte av frostat ordentligt, inget fel på maskinen utan min egen snålhet då jag ändrade
några parametrar i regleringen, jag tog ner avfrostnings tiden med 2 min samt ökade drift tiden mellan avfrostningarna i samband med igångkörningen
och all har funkat  till före jul. SÃ¥ dat var min egen snÃ¥lhet som har varit orsaken, till saken hör att den ekstrema vädertypen som har varit i Nov-Dec som har varit och pendlat mellan +3 och -10 grader och mycket dimma, dis och regn är ocksÃ¥ en bidragande orsak. jag fick köra en forcerad avfrostning (finns som funktion).
nästa sak som inträffade efter det var att en del av isen på insidan släppte och började luta mot fläktarna så det lät som ett tröskverk.
då var det bara att stoppa pumpen och lossa skydden framför fäktarna och sticka in handen och försöka rensa från is.
SÃ¥ nu är allt frid och fröjd.   :) ^-^
Meanstreak ägare , AWYZ18LB nocria, Hus 1 1/2 plan 145m2 boyta +källare 75m2  bygg Ã¥r -28, timmer stomme, tilläggsisolerat, vatten buren el 25000kw total. tulikivi kamin 6-8m3 ved, ort Sundsvall. numer under 20000kw, 2007 förbrukning 17300Kw. 2008 förbrukning 17000kw.2009= 16000kw

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2021, 14:05:31 »
Jag köpte en Polarheat 12,3 samma VP som Lyfco för ett Ã¥r sedan. Första VP slutade ge värme efter mindre än 1 dygn.  Ersättningspumpen levererade betydligt mindre effekt än utlovat, 7,3kW mot utlovade 12kW. COP 2,9 mot utlovade 4,8!
( Den första blev ej effektmätt pga kort livslängd) VP,n reklamerades i feb Polarheat vägrade acceptera reklamationen. ARN har nu "dömt" i ärendet och säger att Polarheat skall betala tillbaka hela köpsumman och stå för returfrakt.
Polarheat vägrar fortfarande.
Jag har försökt få fram om någon annan kollat effekt/COP på dessa VP men inte hittat någon så det är fortfarande oklart om låg effekt/COP är ett generellt problem. Har även frågat Outl1 och de har svarat att de har inte kollat själva och vet ingen annan heller som kollat effekten.
Polarheat verkar inte förstå hur effekt kollas eller varför den skall kollas.
När Polarheat 12,3 VP,n kopplades ur i mars satte jag tillbaka min 10 år gamla Sfinx 11kW som skulle skrotas pga att den börjat låta illa och tappat effekt. Med exakt samma inkoppling levererade Sfinxen mer effekt och bättre COP än 12,3 EVI VP,n med "extra power"!
Helt klart är att den VP jag köpte är riktigt usel, andra av samma typ är kanske bättre?
Det verkar som att de som säljer dessa VP helt kallt räknar med att ingen kund kollar upp om de håller vad de lovat.

Utloggad SEVET

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #12 skrivet: 30 september 2022, 21:23:58 »
Hej
Min Lyfco har snart gått i 2 år. Det som jag noterat är att cirkulationspumpen alltid är i drift. Kör med värmeväxlare o glykollösning i brainslingan. Värmeväxlaren matar en 500 liters tank. Tänker att om cirkulationspumpen alltid är i drift så drar den tillbaka värme ut o kyler ner.
Min gamla Sfinx gjorde aldrig detta. Där gick cirkulationspumpen in några sekunder före kompressorn.
Har man ändrat i programvaran?

Bilderna är från Lyfco pumpen.
Sfinx 11kW horisontalblåsare.
WD-03SR-D värmepump. Med värmeväxlare, kopplad till 500L vattentank. Dockad med oljepanna.
1 1/2-planshus med källare på Skånes ostkust.
Tidigare oljeförbrukning drygt 3 kubm.

2015=7000kWh

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #13 skrivet: 13 december 2022, 12:22:29 »
Jag köpte en Polarheat 12,3 samma VP som Lyfco för ett Ã¥r sedan. Första VP slutade ge värme efter mindre än 1 dygn.  Ersättningspumpen levererade betydligt mindre effekt än utlovat, 7,3kW mot utlovade 12kW. COP 2,9 mot utlovade 4,8!
( Den första blev ej effektmätt pga kort livslängd) VP,n reklamerades i feb Polarheat vägrade acceptera reklamationen. ARN har nu "dömt" i ärendet och säger att Polarheat skall betala tillbaka hela köpsumman och stå för returfrakt.
Polarheat vägrar fortfarande.
Jag har försökt få fram om någon annan kollat effekt/COP på dessa VP men inte hittat någon så det är fortfarande oklart om låg effekt/COP är ett generellt problem. Har även frågat Outl1 och de har svarat att de har inte kollat själva och vet ingen annan heller som kollat effekten.
Polarheat verkar inte förstå hur effekt kollas eller varför den skall kollas.
När Polarheat 12,3 VP,n kopplades ur i mars satte jag tillbaka min 10 år gamla Sfinx 11kW som skulle skrotas pga att den börjat låta illa och tappat effekt. Med exakt samma inkoppling levererade Sfinxen mer effekt och bättre COP än 12,3 EVI VP,n med "extra power"!
Helt klart är att den VP jag köpte är riktigt usel, andra av samma typ är kanske bättre?
Det verkar som att de som säljer dessa VP helt kallt räknar med att ingen kund kollar upp om de håller vad de lovat.

Jag undrar om företaget fortfarande vägrat följa ARN-beslutet och om du vet hur du enklast går vidare för att sätta press på dem?
Tacksam att se alla dessa exempel på problem med Lyfco, som jag funderat på att skaffa en.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Fallera

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lyfco luft/vatten 12,3kW Uppstartsproblem
« Svar #14 skrivet: 20 oktober 2023, 15:22:22 »
Jag har en Lyfco 12.3 kw som jag är nöjd med.Det som varit mitt problem är reservdelar efter åsknedslag.Jag har fått vänta sedan jag beställde hetgassensorn den 16 /11 2019 tills i fredags,11/12,alltså ett år.Efter att de nu blivit uppköpta av Bygg Hemma har de iaf börjat arbeta på att få ordning på eftermarknaden,de har anställt en kvinna,Michaela,för att arbeta med detta och det är efter flera mail och samtal med henne jag nu äntligen fick hem sensorn.Nu går pumpen som den gjorde innan åskan slog till,jag behöver inte elda förrän det börjar bli ca 15 minus och det var väl ungefär mina förväntningar på en så billig pump.Så,ja,jag är nöjd med pumpen. tOOmten

Hej
Har haft en sådan stående sedan 2020 i kartong . och har precis pakat upp den och installerat den. Men får err-02 när jag startar den. provat att ändra faserna. Samma fel.
Tycker inte infon om hur dipswitcharna skulle stå var inte glas klart och hur byglingarna där man koppla in cirkpumpen är. Kan du ge mig info. För din funkar ju.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!