Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Daikin Online Controller  (läst 818 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

J0HAN

• Gäst
J0HAN
Daikin Online Controller
« skrivet: 16 oktober 2018, 10:40:37 »
Hej,

Efter knappt en vecka med wifi-modul BRP069B41 installerade i mina inomhusenheter så försvann den ena från listan över enheter och efter ytterligare någon dag försvann även den andra enheten och dom har nu efter ca en vecka inte dykt upp igen. Daikin Online Controller kör i läget "Out-of-Home" då jag inte är på plats i huset. Jag kan dock se att jag har internetaccess i huset och även se att det inte varit några strömavbrott.

Tips och ideer mottages tacksamt. Vid kontakt med Daikin via mail refererades jag till installatören. Det är ju dock inte installatören som levererar tjänsten Online Controller så dom själva borde enligt mig delvis supportera detta själva. Något svar på den responsen har jag dock inte fått...

Utloggad Daikin_

• Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 1721
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Online Controller
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2018, 13:06:10 »
Hej,

Efter knappt en vecka med wifi-modul BRP069B41 installerade i mina inomhusenheter så försvann den ena från listan över enheter och efter ytterligare någon dag försvann även den andra enheten och dom har nu efter ca en vecka inte dykt upp igen. Daikin Online Controller kör i läget "Out-of-Home" då jag inte är på plats i huset. Jag kan dock se att jag har internetaccess i huset och även se att det inte varit några strömavbrott.

Tips och ideer mottages tacksamt. Vid kontakt med Daikin via mail refererades jag till installatören. Det är ju dock inte installatören som levererar tjänsten Online Controller så dom själva borde enligt mig delvis supportera detta själva. Något svar på den responsen har jag dock inte fått...
Tjänsten är en tjänst men Routern är i ditt hus. Hela kedjan måste fungera.
WiFi controllern stödjer upp till kanal 11 så säkerställ att din router inte jobbar med högre kanal. Lås den på den starkaste kanalen (kolla med en WiFi analyser)
/D

J0HAN

• Gäst
J0HAN
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2018, 14:10:17 »
Ja att wifi-modulerna i mina enheter är beroende av min hårdvara som router, switch och internetuppkoppling etc. är jag fullt medveten om. Jag kan ju dock som jag skrev se att internetuppkopplingen är intakt då jag över internet kan kommunicera med annan hårdvara jag har.

Köpte ju dessa wifi-moduler för att inte behöva åka 25 mil för att kontrollera och uppdatera mina enheter så om det är ytterligare specifika krav när det gäller inställningar vore det bra om dessa gjordes tillgängliga för oss konsumenter. Var kan jag hitta dessa?

Om jag förstått rätt så bygger inte Daikin Online Controller på direktkontakt med mina enheter utan det är från mina enheter och wifi-moduler som kommunikation initieras mot Daikins servrar. Efter hur lång tid försvinner en enhet kopplad till mitt konto på Daikins servrar?

Utloggad Daikin_

• Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 1721
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2018, 15:18:02 »
Ja att wifi-modulerna i mina enheter är beroende av min hårdvara som router, switch och internetuppkoppling etc. är jag fullt medveten om. Jag kan ju dock som jag skrev se att internetuppkopplingen är intakt då jag över internet kan kommunicera med annan hårdvara jag har.

Köpte ju dessa wifi-moduler för att inte behöva åka 25 mil för att kontrollera och uppdatera mina enheter så om det är ytterligare specifika krav när det gäller inställningar vore det bra om dessa gjordes tillgängliga för oss konsumenter. Var kan jag hitta dessa?

Om jag förstått rätt så bygger inte Daikin Online Controller på direktkontakt med mina enheter utan det är från mina enheter och wifi-moduler som kommunikation initieras mot Daikins servrar. Efter hur lång tid försvinner en enhet kopplad till mitt konto på Daikins servrar?
Direktkontakt har du i ditt nätverk när du är på plats. När du är utanför huset så går all data trafik över servrar. Dina maskiner försvinner aldrig från ditt konto och de syns när de synkroniserar mot servrarna. Som jag skrev, säkerställ att din router inte jobbar med högre kanal än 11 för att säkerställa en stadig uppkoppling.

Mvh
Daikin

J0HAN

• Gäst
J0HAN
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2018, 17:32:38 »
Ja precis, direktkontakt har jag enbart när jag befinner på mig samma WLAN och i läget "Out-of-Home" så är det via era på Daikins servrar. Du skriver att maskinerna aldrig försvinner och att dom syns "när dom synkroniserar mot servrarna".  Jag antar att synkronisering görs på ett intervall och att det är initierat från mina maskiner. Ponera att det blir strömavbrott, hur lång tid tar det då innan mina maskiner inte syns i appen när jag kör "Out-of-Home"?

Yes jag ska kolla vilken kanal jag kör. Undrar dock om det Finns det ingen detaljerad dokumentation om hur detta fungerar?

Utloggad Jhvj

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2018, 09:08:28 »
Jag har kört med deras wifimodul och app sen mars. Funkar oftast, men vid två tillfällen har jag inte kunnat komma åt enheten utifrån.

Det är en inte helt driftsäker tjänst helt enkelt.
Men som sagt, två gånger på sju månader.
Lösningen båda ggrna har varit att åka till stugan, vilket jag ändå planerat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme