Tack för svar.
I ett tidigare inlägg skrev du att du trodde jag hade för låga tryckfall. Då ströp jag returen löjligt mycket och fick ned flödena (och ljudet i kretsen) men det resulterade i en massa ljud från strypningen.
Vi har 12mm rör till alla radiatorer förutom stamledningen som är 22mm. Jag frågade installatören om det var tillräckligt och det skulle inte vara något problem enl. honom.
Cirkulationspumpen rusar mellan kompressorkörningarna (då det inte finns något värmebehov). Då kommer den knappast bry sig om vad jag sätter för Delta-T?
Jag får det bara till att jag köpt fel värmepump. Daikin-pumpen verkar otroligt kinkig med vad den har för tryckfall i kretsen. Avviker den från ett (odefinierat) värde upp eller ner så blir det problem med ljud. Ni borde gå ut med direktiv till alla era återförsäljare att aldrig installera en Daikin BVP utan acktank isåfall.
Hur ska jag som konsument veta att er VP beter sig så här innan köp?
/Nicklas
Om jag tittar på forumet så ser jag 2 st, kanske 3 om jag lusläser som har detta bekymmer.
Vi har ett antal 1000 maskiner ute på marknaden så och dessa har inte problemet.
Att i det läget gå ut med en rek. som kräver en 4 rörstank är helt enkelt fel.
En duktig installatör vet att 12 mm rör är knepigt i mina ögon skall denne ha kompetensen att bedöma ett ev. problem oavsett fabrikat.
Visst går det på vissa fabrikat att begränsa flödet men då finns risk för att huset inte blir uppvärmt.
Jag har vid flera tillfällen bråkat med knäppningar i radiatorkretsen vid installation av andra värmepumpar och inte ens en 4 rörs tank löste problemet utan ut med maskinen och in med en CTC som då hade en shunt och ingen växelventil. Dyrt ? visst, men som installatör/leverantör tog jag smällen och såg till att slutkunden vart nöjd.
Även så i detta fall anser jag att installatören bör dra sitt strå till stacken och hjälpa till, speciellt när han ser 12 mm rör...
Mvh
D