0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I människans natur ligger det att klaga.Om en produkt har ett fel så är oddsen större att någon klagar än att de inte klagar. Statistiskt kommer fler att klaga än att inte klaga.Av denna anledning går vi inte ut med en allmän rekommendation, precis som leverantörerna av maskinerna hos dina bekanta.Snarare visar det igen på att om andra tillverkare har samma bekymmer, att bristande kunskap ligger hos installatörerna. En 4-rörs tank finns ju av en specifik anledning.MvhD
Då känner den bara av temperaturen på den närmsta radiatorn/golvslingan. Det bästa är ju om den får ett medel från alla enheter.
Har fortfarande inte sett någon förklaring till att cirkpumpen drar på när kompressorn står still.Det skulle vara givande att se en logisk förklaring till detta fenomen Daikin. Det rimliga vore väl att den drog ned till nära 0 bara för att kunna "känna temperaturen" men samtidigt förbruka så lite el som möjligt.
Det skulle ju kunna vara ett fall av alldeles för hög kurva, hög framledningstemp och hårt strypande termostater som orsakar problemen.480 l/h skall ju inte ge några flödesljud att tala om kan jag tycka, inte om stammarna är 22 mm.
Vid uppstart av maskinen så krävs ett flöde på minst 8 lit/ minut för kompressorstart. Om detta flöde ej uppnås (kan vara höga tryckfall) så ökar pumpen flödet för att övervinna tryckfallet i systemet.Den startar alltså inte på full fart.MvhD
Får du felkod i pumpstyrningen om du rycker ur varvtalskabeln? Har du möjlighet att sätta den på 10-15 l/m manuellt när styrkabeln är ur?
Det vågar jag inte ge mig på. Är ju ingen VP-installatör.
Synd, det är ett enkelt jobb utan elektrisk fara. Kunna hantera detaljer efter tycke och smak på egen hand tycker jag är trygghet.Edit:Jag utvecklar lite, du har ringat in problem och orsak. Bara en åtgärd kvar. En komponent i en hel värmepump gör inte vad den ska. Man får koncentrera sig på det som inte fungerar och åtgärda det. Man kan till och med montera en manuell cirkulationspump.En elektriker eller installatör kanske kan hjälpa dig med försöka ställa varvtalet på cirkulationspumpen. Du vet ju vad du vill på den teoretiska sidan.Känns synd att ha en så dålig upplevelse när orsaken är så liten. Många produkter på marknaden i alla brancher har egenheter som inte alla identifierar och felen får inte gehör i organisationen. Kunden är den förtvivlade.
Jag får för mig att signalen till cirkpumpen är inverterad så att den varvar upp istället för att varva ned när kompressorn stannar.Kan inte se det på annat sätt.