Jag har en pump som togs i drift december 2009. Jag har under den tiden fått byta köldbärarpump inte mindre än tre gånger. Den ger sig helt enkelt och larmar då det fryser till i värmeväxlaren. Jag har haft samma reparatör alla tre gångern, något jag nu ångrar djupt, för det är samma visa varje gång. Först ett besök och göra en service och titt, avlufta. Sedan stannar den igen och då ringer de till slut Nibe som rekommenderar dem att byta pump. Men denna gången fick jag ett björnfilter ifall det fanns "mikropartiklar" i vattnet. Filtret är vitt och fint ännu sedan driftstart för tre dagar sedan. Det tog dessutom 23 dagar från första samtalet till bytet skedde, fast jag redan i första samtalet för dem berättade det jag skrivit ovan, att de skulle komma, titta, ringa Nibe och sedan byta.
Jag har tidigare haft en fråga om klämda slangar här på forumet, men nivån i kärlet är opåverkad under året, kanske någon deciliter upp och ned beroende på temperatur i hålet, dvs helt naturligt. Stoppet kommer dessutom inte på vintern utan tidigt på hösten, kanske för att pumpen då ofta startar och stoppar.
När reparatören inte kom onsdagen förra veckan, som reparatören först indikerat, så ringde jag andra. En annan tänkte att det kunde ha skett en sättning vid röret, men huset har ju inte satt sig och vi grävde inte mer än nödvändigt, så sättning förstår jag inte riktigt.
Jag undrar därför om någon känner igen sig i detta problem och har en lösning. Jag har runt tre meter från husvägg till borrhålet, så jag leker med tanken om man kan skicka in en sond för att se om det är fri väg fram till hålet... Finns det någon som vet någon som är bra på att analysera denna typ av problem?
Jag vill få detta undersökt nu och vid korrekt diagnos så tänker jag stämma reparatören på beloppet för reparationen pga av oskicklighet.