0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad tycker ni annars om iden att installera en uteluft värme pump innomhus? Funkar det att distribuera kyla genom ventilations kanalerna?
Okey, södra Frakrike utanför staden Cannes. Ute temperaturen är mild. Jag tror att vi är i vår kallaste period mellan Jan-Mars och då är det normal sett 5-15 plus grader på dagen och maximalt -2 under natten men mest så är det plus grader även på natten.Solvärme är en bra ide. Vi har ca 280-300 soliga dagar om året. ......Hur många gånger större är driftskostnaderna för en 10kw värmepump?
Jag har redan tänkt att man behöver mer luft volym och även ett sätt att skicka ut luften. Men om man kan fixa dessa två problem så går det väl? Kanske lättare att installera normalt ute men då kan jag inte koppla in den med min ventilation genom jordkanalerna. Med tanke att den är inkopplad till uteluft med kanalerna så bör rummet hålla ganska normal temperatur?Så hur mycket luftvolym behöver man? Kan jag hitta den informationen på pumpens specification?Angående evaporative kylare. Det går kanske ialla fall att köra med det om man kombinerar det med jordkanalerna. Luften tappar humiditet när den går genom den kallare jord kanalen. Liknande denna installationen (på franska men bilderna är okay) http://www.soloris.com/tourves.htmOm man kör detta så kanske man kan installera luft pumpen på samma ställe och få bättre verkningsgrad när det är låga temperaturer.
Evaporativa kylaren, hur mycket vatten förbrukar den?Är vatten billigt i frankrike?
I ett så stort hus, kan jag aldrig tänka mig att ett halvt luftombyte per timma behövs. i större luftvolymer är ju luftmiljön vanligen bättre. Det skulle dessutom dra en massa onödig energi vintertid.... (Bara en tanke)
Angående evaporative kylare. Det går kanske ialla fall att köra med det om man kombinerar det med jordkanalerna. Luften tappar humiditet när den går genom den kallare jord kanalen. Liknande denna installationen (på franska men bilderna är okay) http://www.soloris.com/tourves.htm