Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?  (läst 1496 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tågråttan

• Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 2865
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?
« Svar #15 skrivet: 24 juli 2018, 15:39:01 »
help
Ni som vet, förklara för endumen hur frikylan skapas och distribueras!

Det är nog ingen som kan förklara det... ;)
Tegelfasadsvilla i Sörmland, byggdes-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:   17 214 kwh.
2013:   15 451 Kwh. 
2014:   10 535 Kwh.
2015:   13 254 Kwh.
2016:   14 867 Kwh.
2017:     5 681 Kwh. -546 Kwh mot 2016 hittills.

Värmer hela huset med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, installerad maj 2012, inte för att spara pengar för det gör den inte. ca ½-1m3 ved/år
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   876kwh/år. Avstängd eftervärmare, den behövs ALDRIG för mig iallafall..
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere, sänka till 16A? för liten besparing.
Logger2020 mäter: Ute temp, Uterums temp, förråd/garagetemp, 4 luftkanalers temp till/från FTX, flyttbar temp/fuktsensor, 2 LLVP, VVB och total elförbrukning. Marktemp 15cm ner.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014.
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L

Utloggad bopakoster

• Antal inlägg: 4125
« Svar #16 skrivet: 24 juli 2018, 17:11:15 »
Det är nog ingen som kan förklara det... ;)
Tack råttan!
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om  sovrum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump Nibe 1225-8 i dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt ut BV med 30m2
2016   9,5 MWh Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   10,9 MWh. 1mån elpatrondrift pga expanderventilfel och 10dagar gästhuset, totalt +1,2MWh.

2 vuxna i 1-plansvilla med inredd vindsvåning byggt 1939 på västkusten, 120m2+tillbyggnad 80m2.

Utloggad awasen

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #17 skrivet: 27 juli 2018, 14:43:27 »
help
Ni som vet, förklara för endumen hur frikylan skapas och distribueras!

Man kan inte skapa kyla, bara transportera bort värme!

Utloggad Stubbe

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
« Svar #18 skrivet: 03 augusti 2018, 10:52:41 »
Då jag är i budgeteringstagen för frikyla lånar jag denna tråd och ställer en fråga om placeringen av fläktkonvektor till er med erfarenhet:
Det verkar som vissa väljer en central placering medan andra placerat konvektorn i ett sovrum...

Ponera att man har FTX och väljer en centralt placerad fläktkonvektor i allrum som är vägg i vägg mot 3 sovrum. Kommer man få in någon kyla överhuvudtaget i sovrummen?  ...i och med att luften rör sig ut från sovrummen till närmsta frånluftsdon i toalett/tvätt/kök. Sc:,h
Se exempel från vår övervåning där vi funderar på placering av konvektor ovan dörr till KLK.
« Senast ändrad: 03 augusti 2018, 11:05:23 av Stubbe »

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Antal inlägg: 22282
  • Alien snowman.
« Svar #19 skrivet: 03 augusti 2018, 11:20:19 »
Min erfarenhet är att kylan helst rinner nerför trappen.
Min frikyla är liknande placerad, jag har dock inte FTX utan mek frånluft.
Man märker kylan bäst i rummet nedanför trappan när frikylan fått blåsa på ett tag.
Den gör dock lite nytta i angränsande rum men det är lite svårt att sprida runt kylan i huset.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Josth

• Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2806
« Svar #20 skrivet: 03 augusti 2018, 12:20:23 »
Sätt då in aktiv kyla istället, t.ex. en luftluftvärmepump med hög kylkapacitet. Nu när det är så varmt ute behöver man starta kylningen minst ca 3 timmar innan det är sovdags. Mycket kyla rinner ner till nedervåningen men så småningom börjar även sovrummen på övervåningen bli svalare trots att mekaniska ventilationen går i motsatt riktning. Känns att kylan har vissa problem att passera dörrposten till sovrummen även om kylan blir bra i allrummet någorlunda snabbt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Stubbe

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #21 skrivet: 03 augusti 2018, 16:45:03 »
Min erfarenhet är att kylan helst rinner nerför trappen.
Min frikyla är liknande placerad, jag har dock inte FTX utan mek frånluft.
Man märker kylan bäst i rummet nedanför trappan när frikylan fått blåsa på ett tag.
Den gör dock lite nytta i angränsande rum men det är lite svårt att sprida runt kylan i huset.
Funderar lite på hur det skulle bli med FTX om den kylda frånluften kan innebära att tilluften blir svalare?
Är det rimligt anta att det ger någon reell effekt?

Utloggad Josth

• Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2806
« Svar #22 skrivet: 03 augusti 2018, 21:42:56 »
Dagtid när det är typ 32 grader ute och man kyler till t.ex. 22 grader inne bör FTX ge visst effektbidrag och något svalare tilluft. På natten när det t.ex. faller till 17 grader ute är det en nackdel med FTX då tilluften blir en aning varmare. På åtminstone vissa FTX går det då att stänga av återvinningen och ta tilluften direkt utifrån.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Stubbe

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #23 skrivet: 04 augusti 2018, 11:13:56 »
Tack för svaret Josth!

Utloggad putte82

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Sigtuna
  • Antal inlägg: 637
« Svar #24 skrivet: 08 augusti 2018, 23:16:37 »
Jag kan ge mina erfarenheter med ftx och central frikyla. Min första erfarenhet när jag körde igång ftx var att det var i princip omöjligt att få tillräckligt svalt i sovrummet även vintertid! Sommartid kan dock ftx vara en liten fördel då den kyler inkommande luft så länge det är kallare inne än ute. Men fortfarande långt från bra temperatur.

Det kommer bli varmare i sovrummen som ligger i samma eller över det plan kylan går ut i, än det rum kylan kyler. Med det sagt så kan det fortfarande bli svalare i sovrummen än vad ni har nu. Får ni ner temperaturen på frånluften så kommer även tilluften bli svalare. Har ni oisolerade innerväggar hjälper det också att kyla sovrummen. Men vill ni ha kallare i sovrummen än övriga rum, 16-18 är rekommenderat och är även vad jag föredrar - så behöver ni även kyla tilluften till sovrummet.

Jag kyler tilluften till vårat sovrum(det var ett test, som fungerar bra och jag skall dra om så all tilluft kyls så alla sovrum kan få riktigt svalt). På så sätt kan vi även sommartid ha tex 18 i sovrummet, 21 i övriga huset och valfri temperatur i tex badrum, arbetsrum, etc, genom att ställa termostaten till golvvärmen.

Så jag skulle rekommendera ett batteri till ventilationen och ett till allrummet. Alternativt om ftx/ventkanaler är placerat tex på vind, så kan det räcka med ett batteri som både kyler tilluften och med extra fläkt kan kyla luft som leds in i huset.

Hade kopplat bort termostaten till kylningen medans vi var på semester men idag blev det tom för kallt inne med 19 grader när det var 30 ute! Tack vare låg kb då värmepumpen fick jobba mot kalla 26 grader i poolen pga värmen av i tre veckor.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tanken.

Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Utloggad Stubbe

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #25 skrivet: 10 augusti 2018, 18:35:20 »
Citera
Så jag skulle rekommendera ett batteri till ventilationen och ett till allrummet. Alternativt om ftx/ventkanaler är placerat tex på vind, så kan det räcka med ett batteri som både kyler tilluften och med extra fläkt kan kyla luft som leds in i huset.

Tack för svar putte.
Har du själv kylbatteri till ditt FTX?

Utloggad putte82

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Sigtuna
  • Antal inlägg: 637
« Svar #26 skrivet: 10 augusti 2018, 22:47:12 »
Tack för svar putte.
Har du själv kylbatteri till ditt FTX?

Jag har ett kylbatteri som kyler avluften från ftx för att värma köldbären så den ger ingen kyla men till det batteriet har jag även dragit tilluften till sovrummet som då kyler sovrummet. Sedan har jag ett batteri med tillhörande fläkt i fd pannrummet som trycker upp luften i skorstenschaktet och sedan har jag tagit hål till schaktet uppe vid taket på övre plan. Där sprider den sedan ut sig i vardagsrum, kök och hall som är i öppen planlösning. Sedan går det ner i trappan till bottenplan och kyler hela den våningen. Luften sugs vidare in i fd pannrummet och sedan runt igen.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tanken.

Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme