Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags för solceller trots allt?  (läst 1835 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Dags för solceller trots allt?
« skrivet: 06 juli 2018, 22:04:00 »
Hejsan!

Jag har varit väldigt skeptisk mot solceller och är det fortfarande i den aspekten att det är osäkert vad man får betalt för elen i framtiden, vilket äventyrar investeringen ekonomiskt. Men av andra anledningar tycker jag det börjar kännas intressant men har en del funderingar också.

1. På en av de tilltänkta fastigheterna har jag sänkt elförbrukningen rejält, vilket är bra men då har istället priset per kWh el ökat, åtminstone nu på sommaren. Detta ökar ju avkastningen.

2. Då hyresintäkter är momsfria har jag inte så mycket moms att dra av med, vilket gör att jag får betala massa moms, vilket känns tråkigt. Och om jag minns rätt så är det moms på försäljningen av egenproducerad el? Vilket ju blir värdefullt.

3. Hyresintäkter är semipassiva men jag börjar allt mer uppskatta helt passiv inkomst och därmed sänker avkastningskravet.

4. Eftersom fastigheterna ändå har en del förbrukning även sommartid och då högst förbrukning dagtid, så skulle åtminstone en mindre anläggning ändå vara relativt säker investering även om man inte får bra betalt för elen i framtiden.

5. Jag älskar att varje dag följa den minskade förbrukningen, nästan en besatthet att öppna appen varje morgon :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Dags för solceller trots allt?
« Svar #1 skrivet: 11 juli 2018, 13:53:46 »
Det är intressant privatekonomiskt,
så länge staten ger bidrag,
och så länge elbolagen betalar för producerad el.
Av någon anledning skriver de bara ettårskontrakt. :)

Ur ett större perspektiv är det vansinne, idén att Sverige ska försörjas med sol el.
Men elbolagen ser möjligheten till stora intäkter. Dels genom dyrare distribution, där det redan börjat.
Sen framtida elpris. I Danmark och Tyskland kostar el tre gånger andra länder, efter satsningen på vind och sol.
Det är vad vi har att se fram emot här också, om det tillåts fortsätta.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Dags för solceller trots allt?
« Svar #2 skrivet: 13 juli 2018, 15:02:35 »
Sverige (VÃ¥ra politiker ) vill ju fullt ut in i den Europeiska elbörsen- DÃ¥ sätts priset i Europa av elen  producerat med största kostnad typ 2-3 kr/kwh  ifrÃ¥n gaskraft.http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Electricity_price_statistics

 FrÃ¥ga nÃ¥gra norska vänner som tidigare betalade 12-15 öre/kwh Om de är glada över att Norge gick med i Nordiska Elbörsen ?  Nu sätts priset i Norge av att man skulle ju kunna ha sÃ¥lt till Danmark... Never mind att det inte finns överföringskapacitet....
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!