0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Många märken (Husqvarna, Partner, Norlett, Jonsered m fl) är i stort sett identiska men det kan variera år från år. Gemensamt är ju att de olika märkena ägs av Electroluxkoncernen
Beträffande Honda så brukar ju deras motorer nästan alltid vara bra (dock har de gått på en del minor med plastdelar i ventilmekanismen som inte höll riktigt som förväntat). Men jag gillar inte resten av en Hondagräsklippare. Dålig ergonomi - konstiga vinklar på handtag, avigt placerade reglage, onödiga finesser (t ex två hastigheter på självgången eller frikoppling mellan motor och kniv), bakvända saker som t ex att lägga driften på bakhjulen, gjuten aluminiumkåpa precis som på Klippo men i klenaste laget så den ofta spricker sönder med tiden.
Jag kör med en Klippo som säkert hängt med i 20 år, bytt klipparm 2 ggr och blad 3 ggr. Byter olja varje år och luftfilter vart annat. Se till att rensa innanför kåpan till remdriften, fick för mycket skit där så det tog stopp och en sprint på drivaxeln gick av, snabbt fixat dock.Enda nackdelen är väl dagens bensin och temperaturvariationer , det bildas lätt en hel del vatten i tanken via lockets ventialtion och då startar den inte Bara att tömma ut all soppa och fylla på ny. Kör man med Aspen slipper man dock detta problem.Den som vill göra klipp på robotklippare kan slå till hos Classe nu, de ger 1000kr i rabatt för medlemmar
Har en stiga.Fick renovera klipphuven eller vad det nu kan heta pga rost efter 2 sommrar.Finns inte tillräckligt skydd mot föremål som slungas runt så färgen spricker och det rostar kraftigt.Motorn verkar vara från kina, den går dock bra.Fick gräsklipparen i present, hade köpt en klippo om jag köpt gräsklippare idag.
Fick jag en vit Norlett av morsan som hade plastkåpa som hon fick från jobbet, den fungerade en sommar sen startade den aldrig igen, orsaken vet jag inte.
Farmors gamla gräsklippare var minsann en riktig klippare, hyvlade av allt som låg i dess framfart, men den var livsfarlig- Full gas då fick man springa för att hänga med. Motordriven cylinderklippare där cylindern var minst dubbelt så stor som dagens klippare.Den enklaste och närmaste beskrivningen jag kan komma på, en snöslunga utan skyddskåpa, den skalade av barken på träden när man som barn inte hann med i svängarna och kolliderade med träden. Jag vet exakt hur den såg ut men hittar den inte på nätet.