0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Bor i Spanien med en årsmedeltemperatur på 16gr.Funderar på Värmesystem till 350kvm nybygge med golvvärme och pool.Elpriset är ca 2,3kr/kWhGaspriset är ca 0,7kr/kWhSystemet ska även ha solvärme anslutet.Gaspanna har nära 100% verkningsgrad.Luft-vatten lär ju hamna och köra nära COP 5 hela tiden med tanke på klimatet.Eftersom elen är mycket dyrare än Gasen per kWh tror ni det är lönt att installera en luft-vatten med tanke på att gaspannan är mycket billigare än Luft-Vatten pumpen. Någon som vet hur man ska tänka/räkna?
Gas kommer bli dyrare än el, om trenden fortsätter (och speciellt om relationerna med ryssland ballar ur).Som du säger så är SCOP väldigt högt på VP i Spanien (5-6 i SCOP), men gaspanna gissar jag krånglar betydligt mindre än VP under årens lopp.Vad är beräknad årsförbrukning av värme? Hur stor är poolen? Vad är priset på gaspanna m. installation respektive VP?
Pool blir 12x5 mBra gaspanna kostar ca 30 000 kr ink installation LVP ca 70 - 100 000 krHar inte fått energiberäkning än för huset.Frågan är vad 1 kWh värme kostar att producera med LVP om elen kostar 2.3 kr/kWh. Vid COP 5 blir det 2.3/5 = 0,46kr/kWh producerad värme från LVP medans 1kWh värme från gaspanna kostar 0,7kr eller tänker jag fel?Sedan beror det på hur mycket värme man kan plocka ut från solen. Kan solen stå för den mesta av varmvatten produktionen och uppvärming av poolen så blir det kanske 20 000 kWh kvar att producera med LVP eller Gaspanna. Hur länge håller en LVP?
Gissat värmebehov 40000 kWh med pool.40000 kWh * 0.7 kr/kWh = 28000kr för gas40000 kWh * 2.3 kr/kWh / 5 SCOP = 18400 kr för LVVPCa 10000kr besparing per år vid 40000kWh,4-7 år payback, rimlig investering.Förbrukar fastigheten hälften, 20000 kWh blir besparingen hälften, ca 5000kr/år.. 8-14 år payback..Du tänker rätt ! Tar några år att tjäna igen pengarna som VP kostar...vid nuvarande energipriser dvs.. men tro mig, det kommer ändras framöver.. elpris nedåt, gas uppåt!Ska poolen vara varm året om? Hur många kWh drar poolen?En LLVP kan haverera inom garantitiden, eller så tuffar den på i 15 år utan några större problem. Roulette!
Gas kommer bli dyrare än el, om trenden fortsätter (och speciellt om relationerna med ryssland ballar ur).
Nja, Spanien är ju vad jag vet inte inkopplat på det centraleuropeiska naturgasnätet som är beroende av rysslandsaffärer. Där är det mest LPG som tas in via tankfartyg från nordafrika (förr Libyen, numera misstänker jag att man har andra leverantörer) som används.El har varit dyrt i Spanien i många år, och det finns bra anledningar till att disk- och tvättmaskiner med gaseldat värmeelement är populära där.