0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men spelar det egentligen någon roll var plasten slutar om man har en avfuktare?Om plasten går upp mot grundmuren, och den i så fall blir fuktigare så tar väl avfuktaren hand om detta.Om plasten slutar en bit från muren, så får man upp lite mer markfukt vilket också avfuktaren tar hand om.Om man däremot inte har avfuktare, och endast plast så kan jag förstå resonemanget.Som sagt intressant med experter på forumet,hur länge har Ljungby Fuktkontroll varit i branschen?
hur länge har Ljungby Fuktkontroll varit i branschen?
Täcker du hela grundmuren med byggplast så anvisar du fukten upp i konstruktionen, grundmuren måste få "andas". Täcks grundmuren med plast så kan ingen avfuktare i världen avfukta denna. Man riskerar också att det bildas mögel och svamp på och i grundmuren då denna blir alldeles för fuktig. Märk väl att mögelbakterier kan växa till bara med hjälp av lite damm och fukt..... Hussvamp behöver kalk som finns i betong för att bryta ner oxalsyran som den bildar under sin "tränedbrytande" process.Lämnar man öppen mark mellan plast och grundmur kommer ångtrycket att vara ganska stort här. Avfuktaren får då jobba mer. När man med hjälp av avfuktare och igensättning av ventilationshål ökar tempen i krypgrund så ökar tempen i marken lite, vilket för med sig att ångtrycket i marken ökar. Täck hela marken med plast!!
Den jag köpt från Clasisjön är trådlös och kostade 249:-. Grundkitet omfattar en basenhet och en extern enhet. Vid basenheten avläser man dels temp och RH på den plats basenheten placerats, dels temp och RH där den externa enheten placerats.Basenheten klarar upp till 4 externa enheter. Själv köpte jag till två extra enheter a' 98:-. Avser att köpa ytterligare en för att fylla basenhetens max hanteringsfömåga
Nu har jag fått hem avfuktaren men inte installerat den ännu. Däremot så har jag placerat ut den trådlösa hygrometern. Blev lite förvånad över resultatet. Inne i huset är det 25% RH ganska tort med andra ord. Under huset ligger det just nu på 60% RH och +4 grader. Ute var det nu på morgonen kring 0 grader. Lite förvånad blev jag att det var så pass fuktigt nu, hur ska det då vara i slutet av sommaren?/W
Vad jag förstått verkar dina värden riktigt låga. Du måste bo långt norrut med tanke på tempen.60% i grunden är ju vad som eftersträvas med en avfuktare. 25% i huset låter väldigt torrt. För torrt. Mellan 40 0ch 60% tror jag anses eftersträvansvärt.När jag satte in min avfuktare för ett par veckor sedan hade jag över 70% i huset och 98% i grunden. Vid ca 19 grader ute och ca 16 grader i grunden.
Jag funderar på att inhandla en avfuktare till krypgrunden. Ni som har Munters eller DST, hörs de upp i bodelen?
Citat från: anbj skrivet 15 februari 2006, 21:48:46Den jag köpt från Clasisjön är trådlös och kostade 249:-. Grundkitet omfattar en basenhet och en extern enhet. Vid basenheten avläser man dels temp och RH på den plats basenheten placerats, dels temp och RH där den externa enheten placerats.Basenheten klarar upp till 4 externa enheter. Själv köpte jag till två extra enheter a' 98:-. Avser att köpa ytterligare en för att fylla basenhetens max hanteringsfömågaÄr det denna hygrometer som du har? Är noggrannheten acceptabel både på temp och RH? Kan den kalibreras?/Mosse