0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
washburn, tog du bara uffens värden, eller har du provat dig fram?Det är främst gmz jag syftar på.
Resten av denna skrift går in på icke dokumenterade ”finesser”, på gränsen till hemliga. Dom finns inte i de vanliga menyerna, utan måste ändras med hjälp av ett usb-minne, eller via Modbus har jag förstått. Inte intresserad? Sluta att läsa då! USB-konfigurering: Sätt in usb-minnet i vp:n, och spara konfiguration. Se till att ingen loggning är aktiv. Ta ut minnet och sätt det i datorn. Kopiera filen store.set till ett säkert ställe (backup). Gör ändringarna som beskrivs nedan i filen på minnet någorlunda snabbt så att det inte händer så mycket i vp:n under tiden. (Jag lyckades aktivera legionella 2 dagar i rad…). Sätt minnet i vp:n igen, och återställ konfigurationen. Märk att all konfiguring återställs, inte bara det som ändrats.Öppna store.set i anteckningar, eller liknande program.Där finns nu en jäkla massa siffror! Ca 1200 rader om jag inte minns fel.Som tur är så är det bara 3 rader som är av intresse.47101 Comp freq reg P. Fabriksvärde 1. Alltså ovan nämnda P-del av regulatorn.Råd 2. Ändra gm start kompressor till -120, och 47101 till 2. Då har vi alltså flyttat balanspunkten (dvs det gm-tal som regulatorn strävar efter) från -60 till -120 utan att ändra P-delen.Vill man ha mera förstärkning, höj 47101. Man kan finjustera med gm-värdet om man vill.Sätter man för högt, blir det självsvängning. Inte testat av mig.47100 Max diff VBF-BerVBF. Fabrikvärde 40. Bestämmer hur högt över börvärde framledningen tillåts.Värdet 40 är alltså 4,0 grader. Detta värde bestämmer alltså hur snabbt vp:n kan köra in gm-underskott. Liten varning här: Jag testade med 10, och det medförde faktiskt att den inte körde in gm alls, utan det sjönk sakta och vackert. Det har att göra med termostater som öppnade och kylde ner returen, varav gm sjönk, men när den skulle köra in dessa gm slog den i taket (1,0) och drog av igen. Lämpligt värde kan vara 20. Testad av mig.47099 GMz. Fabriksvärde 126. Max är 127, min kanske 90.Denna har väl gäckat oss alla en längre tid, typ sedan nibe split. Googlar man denna finner man att den är känslig, en ändring till 124 gör stor skillnad. Stor skillnad på vad? Och hur kan en så liten procentuell ändring göra så stor skillnad?Detta är nu i allra högsta grad teorier, jag har inte testat själv än, dock har andra hjälpt till.GM är normalt ett negativt tal. Datorer livnär sig på det binära talsystemet, och där finns inte negativa tal egentligen. Istället för att en byte går mellan 0-255 så kan man ”göra” om det till -128 - +127 istället. Snurrigt? Räkna så här istället: 128-gmz. Från fabriken 128-126 = 2 då. Om man då lägger in 124, ger det resultatet 4, vilket är dubbelt mer än 2! Inte undra på om den kan göra stor skillnad då.Stor skillnad på vad, var frågan. GM kanske? Och gm är en integral.Och vips, så har vi en fullt justerbar PI-regulator!Det finns otaliga dokument på nätet om hur man justerar in en PI-regulator. Bara att hugga in.Fortsättning följer...
Bergen77, jag håller inte med dig. Om jag håller gm konstant vid gm start kompressor, och framledningen ändrar, tex pga en termostat som öppnar eller stänger, då ändrar frekvensen inom någon minut.Om jag ändrar gm till -300 tar det många timmar innan den hämtar in det. Kanske ökade den en hz.Men det kan vara så att det kommer ett gränsläge när regulatorn ändrar beteende, antingen vid ett visst gm-värde, säg -400, eller när den närmar sig gränsen för eltillskott. Det kan vara flow-controllern som tar över. Där har du ett jobb, berätta vid vilken gm det ändrar.Bergen77, du visste alltså att P ändrar om man ändrar gm start kompressor? Du visste varför ett GMz-värde på 124 gör så stor skillnad mot default 126? Då vet du hur stort dödbandet är antar jag?Och Bergen77, när du kommer med ett påstående att jag har fel, vill jag har nån sorts bevis. Annars är det bara sagor. Jag är för gammal för sagor.