Det är nog i stor utsträckning slumpen som avgör när så mycket krångel har inträffat med en luftvärmepump att man måste säga att den har gjort sitt. Om det blir ett kompressorhaveri kostar man t ex knappast på reparation om värmepumpen är mer än några år gammal. Andra slags fel (elektronikfel) kan löna sig, eller inte löna sig att reparera, beroende på hur dyr och/eller kompetent reparatören är.
Hur utsatt värmepumpen är för yttre påfrestningar (åska, takras, frätande luftföroreningar, mycket fuktig miljö etc) kan naturligtvis också påverka livslängden.
När det gäller att bedöma skillnader mellan olika nya värmepumpar måste man komma ihåg att alla tillverkare gör bort sig och släpper ut mindre lyckade modeller på marknaden någon gång då och då. Men det är inte förrän långt senare vi vet vilken av årets modeller man borde ha undvikt att köpa.
Min äldsta luftvärmepump, en Argo köpt mycket billigt från Citcop 2004, går fortfarande. Det som har gått sönder under årens lopp är startkondensatorn för kompressorn och motorskyddet. Och så har jag fått vända på gummibussningarna för innedelens fläktmotor när de hade tappat formen så att fläktmotorn satt snett och förde oljud. För några år sedan flyttades den till en annan byggnad och fick då lite kompletterande kylmediefyllning också.
Den nyare, Foma från 2006, köptes begagnad. Den har inte varit särskilt driftsäker, har varit en del bekymmer med reläer och kraftelektronik som brinner upp då och då. Ibland stannar den också utan anledning och visar felkod, troligen pga en programbugg. Trågvärmen är nu bortkopplad sedan den orsakade jordfel. För tillfället är den inte i bruk, utedelen stod i vägen för ett takras i förra veckan och jag har inte kunnat skotta mig fram till den för att se hur det står till än.