0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pratade ni något om golvmodeller av en ny innedel? Det blir som ett stort tjockt element om en sådan får plats bättre.En rengöring hoppas jag hjälper!
Kompisen satte in en Smart 9 för ett par år sedan, den stänger av sig när det blir kallt ute.Nu minns jag inte exakt vid vilken temp, men i nordligare delar av Sverige kan det i alla fall vara nåt att ha i åtanke.Har för mig att det var vid dryga -20 grader som den stängde av sig helt för att starta upp igen när det blev någon grad varmare ute.Med så låg höjd mellan tak och foder så skulle jag säga att Panasonics modell som är bara 25 cm verkar vara bästa förslaget.Sen finns det ju alltid en möjlighet att ta bort fodret, eller sätta en skiva på väggen mellan tak och foder så att värmepumpen kommer ut utanför fodret - hur brett foder har du?Om man inte är så brydd över det estetiska så är det ju egentligen bara viktigt att man inte behöver ta upp hålet för rör och kondensslang så långt ned mot öppningen att man "kapar" hela karmen (om det är en dörröppning vi talar om).Toshiba Disekai 9 har en innerdel som är 27 cm, det är också bra maskiner.Daikin Solo 25 och 35 är 28.3 cm, påstås vara speciellt utvecklad just för placering ovan ytterdörr med lite större kastlängd på fläkten.
Aldrig en samsung i alla fall
om man driftar många olika pumpar så får man en uppfattning om vad man inte skulle dra in i sitt egna hem oavsett om man får betalt eller inteSamsung TV absolut en bra grejSamsung kyl/frys naä inte gärnaSamsung luft värmepump.......
Ja min avsikt var inte att länka till reklam utan min avsikt va att länka till ett datablad med lite div uppgifter och övrig information om Samsungs pumpar om de händelsevis skulle förekomma att några är intresserade på forumet.
Citat från: Karis skrivet 27 september 2018, 23:45:19Vilka bedrövligt dåliga svar du får här av electroluxaren. Han uttalar sig hellre än väl här som vanligt och jag tycker inte att du skall lägga någon större vikt vid vad han säger eftersom han har tydligen ingen susning om Samsungs pumpar.Ja kan väl då informera dig om att visst har det funnits några få barnsjukdomar som du själv nämnde och dessa bestod i huvudsak av att det fanns några som inte fick wifin att fungera direkt på pumparna, och det berodde väl antagligen på att det var skit bakom knapparna.Det förekom också ibland lite knäppningar i plasten när man körde swingfunktionen av vingen på innerdelen, varför man nu överhuvudtaget skulle köra swing med vingen dvs att vingen rör sig upp och ned det förstår ja inte alls. En vinge skall stå i ett fast inställt läge rakt ut utmed taket eller ev med något lite lut nedåt från taket räknat för bästa och längsta värmespridning i huset. F.ö är Samsungs pumpar rejäla, mkt tystgående och kraftfulla pumpar av genomgående mkt hög kvalitet där t.ex 12:an ger 4,5 kw värme vid minus 15 grader och innehåller sin nominella värmeeffekt dvs 4,0 kw ned t.om 17 minusgrader, den ger f.ö 2,7 kw värme vid 25 minusgrader.http://svenskvillavarme.cmsehandel.se/wp-content/uploads/sites/75/Samsung-Comfort-9.pdf[/Kul att du är tillbaka så du kan fortsätta att sprida dina villfarelser.Har du blivit arbetslös igen?Trodde att hade dött eller nåt.Det är tydligt att ni har någon beef sedan tidigare.Men låt mig förklara vad mitt syfte med tråden och hur jag tänker runt inhämtning av information och mina frågor.Jag gör det med exemplet om grannen som säger "jag hatar Volvo, Volvo är sämst, alla som köper Volvo har en skruv lös"Det finns ju flera olika anledningar till varför en normalt sett trevlig granne säger sådant.En anledning skulle kunna vara att den Volvo 480 han köpte för 20 år sedan var full av fel från fabrik och hans närmaste serviceverkstad inte kunde komma tillrätta med problemen.Han fick sedan sälja den med förlust och känner sig lurad och sviken av både Volvo av märkesverkstaden.Frågan är om den erfarenheten och informationen är relevant idag och relevant för mig vid inköp av en ny bil.Den kan kanske vara relevant om jag ska köpa en Volvo 480 med samma spec från samma år eller använda samma verkstad där samma folk arbetar. Den infon är dock inte relevant om jag ska köpa en flång ny Volvo XC90 från en annan ÅF och nyttja en annan verkstad.Detta forum tänker jag är en utmärkt plattform för köpare (som jag) säljare, installatörer osv att dela kunskap och erfarenheter. Men att då som erfaren inom området bara säga att "Samsung är skit" ger inte mig så mkt matnyttigt eller hjälper mig i valet av värmepump.Kan du däremot peka på modeller eller andra omständigheter som att du har insyn i produktionsledet, serviceorganisationer eller om det är så att dom har en djupt oetisk produktion och synsätt så fine, men berätta gärna det. Jag frågar ju av en anledning, för att kunna göra ett bättre val baserat på fakta för att många här är generösa nog att dela med sig av erfarenheter.När det gäller Fujitsu SLIM som jag även har med i beräkningen så säger min lokala installatör att han inte vill sälja dom tack vare att dom har väldiga problem med sina kompressorer, dom håller tydligen inte och läcker i elkopplingen på kompressorn.Jag vet inte hur gammal hans erfarenhet är, om det är samma slim som säljs idag men den killen är ändå rätt specifik och jobbar med att installera VP.Har han rätt? Kanske...kanske inte.
Vilka bedrövligt dåliga svar du får här av electroluxaren. Han uttalar sig hellre än väl här som vanligt och jag tycker inte att du skall lägga någon större vikt vid vad han säger eftersom han har tydligen ingen susning om Samsungs pumpar.Ja kan väl då informera dig om att visst har det funnits några få barnsjukdomar som du själv nämnde och dessa bestod i huvudsak av att det fanns några som inte fick wifin att fungera direkt på pumparna, och det berodde väl antagligen på att det var skit bakom knapparna.Det förekom också ibland lite knäppningar i plasten när man körde swingfunktionen av vingen på innerdelen, varför man nu överhuvudtaget skulle köra swing med vingen dvs att vingen rör sig upp och ned det förstår ja inte alls. En vinge skall stå i ett fast inställt läge rakt ut utmed taket eller ev med något lite lut nedåt från taket räknat för bästa och längsta värmespridning i huset. F.ö är Samsungs pumpar rejäla, mkt tystgående och kraftfulla pumpar av genomgående mkt hög kvalitet där t.ex 12:an ger 4,5 kw värme vid minus 15 grader och innehåller sin nominella värmeeffekt dvs 4,0 kw ned t.om 17 minusgrader, den ger f.ö 2,7 kw värme vid 25 minusgrader.http://svenskvillavarme.cmsehandel.se/wp-content/uploads/sites/75/Samsung-Comfort-9.pdf[/Kul att du är tillbaka så du kan fortsätta att sprida dina villfarelser.Har du blivit arbetslös igen?Trodde att hade dött eller nåt.
Hej En fundering:Du säger att du har det trångt vid dörren vilket vi också kan se. Samtidigt säger du att det är öppet 15 rakt fram från pumpen.Kan du sätta pumpen på den andra sidan av de 15 metern?MVHTony
Fujitsu i allmänhet och slim i synnerhet är ett av de fabrikat och modeller jag sysslat länge med.Jag har upplevt fel på tidigare modeller men aldrig att kompressorerna skulle läcka vare sig i största allmänhet eller specifikt elanslutningen.Men historiskt sett så har det funnits kompressorer som gett upp av olika anledningar det skall man inte förneka.Slim modellen är inte så gammal och har hitintills inte haft några fel men det kanske visar sig i framtiden att den är rena skiten vem vet?Det man vet är att mitsubish FH-serien har varit helt otroligt bra sedan den lanserades 06/07. men den passar ju inte fysiskt där du vill ha den pga av höjden.
Jag har inte heller haft några Fujitsu med dom problemen .Lite fläktmotorer på¨utedelar har bytts ut.FH serien kom 2011/2012 , FD serien var innan dess Om det finns plats och bra placering i vardagsrum så kan en golvmodell vara ett alternativ där som alternativ till att jaga en låg innerdel.Kanske inte fungerar rent praktiskt med tv och möblering !
Har kollat designen på SLIM LM och den är ju 27cm hög dock något platt på ovansidan vid intaget av luft.Skulle ni säga att man klarar sig med 3 cm fritt till tak för att byta filter och för att pumpen ska kunna fungera bra och arbeta effektivt?En annan fundering är ljudvolymen innerdelen avger, den är 10dB högre än Samsung comfort (på pappret) stämmer verkligen det för isåfall så är det ju en stor skillnad?Ska man gå på 14 modellen eller räcker 12 ?
Ja 3 cm duger men det blir väldigt svårt att göra mer omfattande jobb än rengöra filter.Uppenbart så duger inte mina upplevelser avseende samsung men jag håller med TS Comfort om monteringen så jag säger som så att kunderna upplever att innedelen är väldigt tyst, jag demonstrerar alltid max effekt och påtalar då att mer än så här låter det inte!detta även på utedelen.
Hur går det Benny, bytt än?
Har du haft några återförsäljare och kikat hos dig för att ge förslag på alternativ placering ?Kan kanske finnas andra placeringar som är lika bra eller bättre som du inte tänkt på.Då kanske du inte blir lika låst till en låg innerdel och får hur många märken och modeller som helst att välja på.Men då kanske du får ännu mer beslutsångest istället så det kanske inte är någon bra ide
Sverigepumpen är ett koncept som distributörens Kinnans återförsäljare är med i Det som skiljer en Panasonic Sverigepumps modell mot en ”vanlig” från Panasonic Nordens sortiment är egentligen längden på garantin, åtmindstånde tidigare så hade dom 6års garanti, vet ej vad dom har nu.Dom monterar dit en isoleringsmuff på in/utgående rör från utedelen och man kan tycka lite olika vad den ska tillföra Den extra beläggningen ”blue fin” som bara jag tror en del HZ modeller har ska vara ett extra skydd mot korrosion.Alla modeller utan detta blue fin klarar sig fint ändå , har inte sett en enda Panasonic utedel som har några problem efter 10-20 år.Nu vet jag förstås inte hur utedelarna som är monterade långt ute i kustbandet på västkusten ser ut!
Då har dom försämrat garantin med andra ord !!Prislappen följde antagligen inte med ner Har nu något svagt minne av att dom la in LG maskiner i sverigepump konceptet också !
Har handlat från kinnan, Canvac och Fg Nordic och alla 3 har skött eventuella service och garantiärenden riktigt bra Ja det var lite märkligt uttryckt att dom andra tar delar från estland ??
Kan vara att dom syftade på best air Nu finns det dock några fler distributörer här i Sverige som handlar via panasonic sverige så det var lite hårddraget
Best Air står ju upptagen som distributör på Svenska Panasonics hemsida, Best Air har väl bara en registrering i Estland (troligen av skattetekniska skäl) så vitt jag kan förstå?
Karis: det är inga 5-6% du sparar på din isolering utan snarast 0-1 % dessvärre./D
Mmm, man lider med folk som har 10 meter rör i Norrland.Det kommer att kosta i minskad besparing p.g.a. den dåliga isoleringen.Det är å andra sidan lätt åtgärdat, men görs det?
Jag kör sedan rätt länge tillbaka dessutom min pump med borttagen frontlucka efter att ja kom på att med borttagen lucka så fick ja ett klart mkt högre, bättre och jämnare luftflöde ur värmeväxlaren oavsett fläkthastighet, och sett till över hela växlarens yta. Jag har min innerdel ganska nära taket och tidigare när ja körde med frontluckan på plats så blev dammfiltren ganska snabbt igensatta högst upp mot taket men resterande del av dammfiltren mot framsidan av luckan var det mkt mindre beläggning på, numera blir dammfiltren mera jämnt belagda med damm sett över hela deras yta. Så sammantaget det här så räknar jag med att jag numera har höjt verkningsgraden på min pump med ca 10-12%.Det är uppenbart att med frontluckan avlägsnats kommer det att finnas ett större och jämnt luftflöde, och därmed lägre kondenseringstemperatur och bättre COP.Men det kommer definitivt inte att vara snyggare. Då kan du isolera några av rören i utomhusenheten.
På vissa maskiner öppnas ju frontluckan en aning för att bättra på luftflödet, t.ex Mitsubishi Heavy kazan, har för mig att äldre Panasonic HE gjorde det också.
Har sett att vissa maskiner öppnar luckan "by design", säkerligen något som funnits med på ritbordet.Dock så har jag bara sett LVP som öppnar lite i överkant, det känns som det är en rätt stor skillnad på det och att ta bort frontluckan.Om det nu vore så att det bara är fördelar med att ta bort frontluckan (förutom det estetiska) så borde ju alla LVP sålts utan frontlucka.
Man får ju titta på arean för luftintaget kontra utsläppet och även effektiv filteryta.Jag kan tänka mig att om innedelen sitter väldigt nära taket så krävs det att luckan öppnas, åtminstone en bit.Jag har provat på min FH som sitter en bra bit ifrån taket och inte noterat någon skillnad ens på högsta fläkthastighet om luckan är på plats eller inte, men jag är rätt säker på att detta kan skilja mellan olika tillverkare, jag kan tänka mig att vissa asiatiska varianter inte har prioriterat funktion före design då jag vid samma test av dessa kan skönja en skillnad.
Istället för att spekulera så tycker ja att det skulle va skoj om några flera på forumet kunde testa detta seriöst med att ta bort luckan helt från innerdelen, gör isf så här: Börja med att kolla upp innetempen i det utrymme som innerdelen sitter i och gör detta när pumpen har varit igång under en längre stund så att inställt börvärde för pumpen är uppnått. Ta bort luckan helt från innerdelen och låt den vara borta i minst 1,5 - 2 timmar, vi utgår ifrån att dammfiltren är ordentligt rengjorda innan. Låt pumpen gå bara som tidigare med samma inställningar och jag vågar sätta min heder på att innetempen i det utrymme som innerdelen sitter i kommer att öka med ca 1-1,5 grad efter ca 1-2 timmars drift. Jag vågar nästan sätta min heder på också att när ni sett innetempen öka efter 1-2 timmars drift med borttagen lucka och samma inställningar som tidigare. Testa då och sänk fläkthastigheten med 1 steg och vänta ytterligare 1-2 timmar så kommer ni att märka att pumpen fortfarande innehåller samma innetemp som den gjorde innan med luckan på plats och 1 fläktsteg högre.
Fast jag tycker aldrig det är fel att spekulera i varför en design är som den är, det har ändå suttit några hyffsat smarta människor och tänkt ihop hur sakerna ska fungera.Man kanske skulle kunna jämföra detta med att chiptrimma en dieselbil, de flesta säger att det bara är fördelar, bilen går bättre, går snålare, går jämnare osv. Men allt är inte positivt.Säger inte att det är fel men som med det mesta så finns det en baksida och det är inte fel att även klura på det.Visst kan man få temperaturhöjning i ett rum precis som att man får en snabbare bil med ett chiptrim. Men frågan är om det påverkar andra egenskaper hos pumpen.Några amatörfunderingar.* Blir kastlängden sämre om man tar in luft närmare utblåset?* Påverkas ljudvolymen?* Är det så att filtren täcker hela maskinen eller riskerar det att smita in damm på ställen där man inte vill ha det?* Påverkas energiförbrukningen positivt eller negativt?* Livslängden på maskinen, påverkas den?Återigen, säger inte att det är fel att tweaka lite och testa, men man bör ändå fundera varför en pryl är designad som den är och om tweakandet man gör även kan ha en negativ påverkan.
Ja du BennyTheCat, du verkar vara en orolig själ tycker ja. Här börjar du tala om chipstrimma en dieselbil eller kanske en turbobil och då talar vi om helt andra saker, dvs att man höjer varvtal, ökar tryck mm. Självklart påverkar det livslängd mm beroende på hur man använder eller missbrukar den extra kraften man får genom trimningen.Jag tycker inte att du skall testa detta om du nu är så orolig eftersom jag vill inte ha på mitt samvete att du ligger sömnlös på nätterna för detta, så jag hoppas att någon/några andra istället seriöst testar detta och återkommer med en rapport här på forumet. Men för att ändå svara på dina frågor här:* Blir kastlängden sämre om man tar in luft närmare utblåset?Kastlängden blir längre och bättre eftersom man ökar luftflödet genom innerdelen och att luckan på plats normalt bara skapar turbulens och bromsar luftflödet.* Påverkas ljudvolymen?Inte märkbart, visserligen blir det ett högre luftflöde och även detta medför ljud men å andra sidan kan man oftast sänka fläkthastigheten med 1 steg och då kompenserar man detta när det gäller ljudet isf.* Är det så att filtren täcker hela maskinen eller riskerar det att smita in damm på ställen där man inte vill ha det?Ja normalt täcker filtren hela innerdelen och risken att det smiter igenom damm är större med luckan på plats än med luckan borttagen.* Påverkas energiförbrukningen positivt eller negativt?* Livslängden på maskinen, påverkas den?Energiförbrukning och livslängd påverkas bara positivt eftersom man ökar luftgenomströmningen för innerdelen och sänker därmed kondenseringstemperaturen och COP ökar då för pumpen. Innerdelen kan därmed lättare göra sig av med värmen som utedelens kompressor producerar vilket gör att kompressorn jobbar lättare och på så sätt drar mindre energi samtidigt som livslängden påverkas positivt.
Du misstolkar det jag skriver, det handlar inte om någon oro, inte alls. Det handlar mer om att få veta mer om hur en produkt fungerar och är tänkt att fungera.Jag tweakar gärna både bilar och elektronik men samtidigt så tycker det är viktigt men än mer, intressant, att fundera varför saker är designade som dom är, och det handlar som sagt inte om någon oro.Och om man nu ska förbättra något så bör man ju väga in många olika aspekter, det mesta är ju en komprimiss av saker.Det kanske är så enkelt att en frontlucka på en luftvärmepump bara är en estetisk sak, men jag tycker det låter lite för enkelt att tro att det är enda syftet.Samtidigt så ställer jag mig frågan, om det nu är så att det finns en uppsjö smarta människor som jobbar med att förbättra pumpars effektivitet, energiåtgång, livslängd och prestanda, varför har man inte gjort det så enkelt för sig att man bara satt en ribbad front eller gjort en designfront med hål i?Återigen, säger inte att du har fel @karis, men ändå intressant att klura på.
Jag håller på och testar Karis koncept på min gamla Panasonic som sitter i källaren. Luckan borttagen sedan två timmar tillbaka, inget annat ändrat. Faktiskt så har tempen redan stigit 0,5 grader, inte mycket kan tyckas men strömförbrukningen har också minskat något. Får väl se hur pumpen uppför sig i ett längre perspektiv.
Ja hur man än vänder på det så blir en luft/luft-värmepump oftast en kompromiss.
Ja nu tillhör inte IVT-pumparna mina favoriter direkt, snarare är det så att de pumparna har ja hållit mig undan helt. De har väl såna där stora taskiga luftriktarvingar också har ja för mig. Lucka på vid gavel säger du, går det inte att helt haka av luckan från innerdelen menar du??Ja f.ö så har du helt rätt i att dessto mera luft som passerar innerdelen dessto svalare blir den förstås, det är samma sak om du sänker eller höjer fläkthastigheten så kan det skilja någon eller några grader mellan de olika fläktstegen. Men det är bara till fördel med mera luft genom innerdelarnas värmeväxlare för det ökar pumpens effektivitet och COP inkl att det förbättrar värmespridningen i huset. Det kan också vara till fördel eftersom man ev kan justera ned fläkthastigheten med 1 steg vilket jag själv har gjort och som då sparar fläktmotorn en del. Numera kör jag aldrig mina pumpar på högre än 4:an av 5 i fläkthastighet eftersom jag får ut mer luft på 4:ans fläkt och borttagen lucka än jag fick med 5:ans fläkt med luckan på plats.Nu kanske din pump inte är i allra bästa skick som du säger och du kanske inte har lagt så mkt energi på att göra rent innerdelens värmeväxlare ordentligt heller på senare tid vilket är väldigt viktigt så det kan säkert påverka en hel del. Men positivt iaf att du märkte av att luftomsättningen påverkades ganska markant med öppen lucka ivf, och då har du förmodligen förstått själva poängen med att ta bort eller öppna luckan på vid gavel.
Sådär, då fick jag fingret ur och beställt en pump då.Valet föll på en Samsung Smart Home Exclusive 12, anledningen varför det blev just denna är att den sannolikt kommer sitta ovanför dörren där det är lite tight om utrymme.Hade gärna satt en pump i andra änden på huset (då hade det blivit en Mitsubishi Hero) men då jag är lite osäker på hur fläktljudet kommer upplevas så blir det nog en ersättning av där den gamla sitter.Ska försöka få tag i ett bra markstativ innan dom kommer och ska installera.Ska bli sjukt skönt med något som sannolikt för bra mkt mindre ljud och som klarar av att leverera värme så fort det blir några minus.Måste säga att detta är ett riktigt bra forum, kul med så mkt kunnigt folk som lägger sin fritid på att ge sin input och dela med sig av kunskap.
Beklagar ditt köp..Samsung är riktigt skräp..missade du Panasonics LZ-modell (höjd 24,8cm)? Lämna tillbaka, har kört på Samsungpumpar när jag gjorde jobb för InfoCare..blev många återbesök till dem kunderna, seriefel med läcka på kopparrör var vanligt. Samsung lvp har inte funnits så värst länge och de bygger inte på långa vägar pumpar med kvalitet..går hand i hand med deras skräp inom vitvaror..de ska hålla sig till Mobil/TV tillverkning..än en gång: jag beklagar..MvhFredrik M-ö Kyl & Värme
Kan lova dig att de som har LZ tycker den är skithäftig..den bygger ut hela 37cm (men vad tusan gör det när den sitter ovanför en dörr) och har bra mycket större förångaryta samt en djävulskt bra luftgenomströming gentemot Samsung.....Du kommer inte att bli nöjd med vad en Samsung klarar av att leverera..Kolla lite vad en utedel väger på de båda märkena men även innedel givetvis..det är just utedelens yta/storlek som bestämmer styrkan på din lvp. Jo de är nya på Svenska marknaden med Värmepumpar,kan ha fel där, men såg dem första gången 2015 på Sv. marknaden..De hade seriefel från fabrik så när man hade monterat upp en pump kunde man ibland stå där och klia sig i huvudet när man slog på det för-fyllda köldmediet och inget hände. Tom på gas som hade läckt ut under transport hit till Sverige..Sen har jag sysslat med vitvaror sedan år 2000 och Samsungs vitvaror ligger i topp på de med sämst kvalitet. En barnfamilj knäcker en tvätt/tork på cirka 3år (genomsnittligt) kontra Miele som håller i utlovade 20 år och mer.Lyd mitt råd och avboka..Om LZ absolut inte faller i smaken så kolla in Fujitsu LM12 slim istället. Gillar inte Fujitsu men bättre än Samsung. Har för mig att Fujitsun levererar riktigt bra när det blir riktigt kallt ute. Kolla med FG Nordic som är general agent för Fujitsu här i Sverige. Lycka till
Det är helt klart svårt att tolka vad som är bra och dåligt.Tycker ändå det är bra att någon säger om dom är PRO-partner, på så sätt så vet man att den personen kanske är lite färgad och lobbar för sina egna märken framför andra.Det som är svårt att bedöma är just vilken serie som är dålig, det känns lite som med det mesta, ta t.ex. mobiltelefoner, bara för att Samsungs S7 edge är dålig så behöver inte S7 serien vara dålig.Men vi har ändå fått en del exempel beskrivna på vad det är som strular, det är positivt.Sen så väger Samsungs utedelar olika beroende på vilken version som sätts upp, tror comfort väger 5 kilo mindre än exclusive. Men det beror ju även där på version. Så jag tycker det är viktigt att vara tydlig med vilken version man avser.Men det är inte lätt att inte påverkas om man nu översköljs av en våg av hat mot ett märke på ett forum, speciellt ett där många proffs verkar hänga.Får se hur jag gör.Panasonic går bort då det är det fulaste jag sett (speciellt den modellen som inte bygger så mkt på höjden).FÅr klura ett varv till, ska hem till polaren idag som kör en Mitsubishi Kirigamine FH25 och kör den i tv-rummet, ska se hur mkt den mullrar.Är den ok så lär väl en HERO 35 funka, men som sagt, får kanske klura en vända till efter allt sågande av Samsung.
Monterade och installerade en Comfort09:a idag till en kund som köpt den via Elgiganten...suck säger jag bara. Vilket mög (skräp) denna produkten är..Några 37kg väger inte utedelen (hade tyvärr inte min våg med mig) och vi ska inte prata om hur dålig kvalitet innedelens plast är i. Väl upphängd på väggen så påstår de att deras luftstråle ska ha en räckvidd på 14 m..tror jag lägger en brakskit som har högre luftgenomstömning än Samsungs lvp
Historiskt sett har Mitsubishi FH serien gått för bra den har inte haft någon eller några andra seriefel liknande som Samsung bevisligen haft.Sen är ju frågan om det nu i nästa varv blir tvärt om?Jag i alla fall vill gärna lära av historien.Om fem - tio år så har vi facit. då kommer troligen samsung bytt modell mer än en gång medans Mitsubishi fortfarande säljer sin Hero.Dvs. då har ju EU haft nytt möte om miljön och f-gaserna, kommer de då på att vi inte minskar användningen av f-gaser i rätt takt kanske det blir så att tillåtna gaser ligger under GWP200 och då är ju inge av dessa kvar.redan 2020 är det max 150GWP på hushållsprodukter.
Det är alltid bra med input från installatörer, men samtidigt så tror jag nog att det vore bra om du tonade ned din kritik en aning, jag har väldigt svårt att tro (utifrån det som skrivits om Samsung i detta forum sedan 2015) att det är sååå stor skillnad i kvalitet mellan samsung och andra aktörers maskiner.T.ex så kan ju ett seriefel som rör läckage vara en högst tillfällig historia som kan drabba vilken tillverkare som helst om nåt blir fel i produktionen.Det JAG vet som i vart fall tidigare kritiserats här i norra Sverige är att de stänger av sig vid ca -20 grader för att återstarta när det blir några grader varmare ute.Den typen av uppträdande är inget eftersträvansvärt i norra Sverige.En av mina polare monterade i alla fall in en Samsong Comfort09 för ca 3 år sedan och den snurrar ännu utan fel trots att den får jobba rätt hårt i ett stort garage.Med detta sagt så finns det självklart skillnader i både faktisk kvalitet och upplevd kvalitet och vi i forumet är självklart tacksamma om den typen av uppgifter kommuniceras i forumet.Det där med PRO-partner tycker jag dock att du kan sluta nämna, det är att tala i egen sak, och inte relevant på något sätt.
börja med att göra en service på din ivtpump ev behöver du fylla på lite gas också. Men en rengöring, gör oftast susen. jag har varit ute på pumpar som i princip inte gett någon värme, efter en rengöring så blir de som nya. Jag brukar använda en trädgårdsspruta med renögringsmedel och blandar i en vanlig tryckspruta, hand alltså mr murscle, lite vatten, oetanol och en halv dl klorin. sedan på med denna blandning låta det verka i 5-10 minuter och under tiden laddar jag trycksprutan med varmt vatten, har klippt av munstycket så det är 10 cm , då kommer man åt överallt, så är det bara o pumpa upp och spruta, sedan på med renögring igen ochsist tar jag etanol klorinblandning ca 1 dl klorin och 1 dl etanol och sprutar på kondensorn och spolar av med vatten försiktigt. därefter 10 minuters innan jag startar och börjar köra den på värme lägsta hastighet fläkt, tills luften är torr, och så är det bara o blås apå 30 grader på maskinen. mäter sedan vad den ger och fyller på gas om det behövs.
Att Samsungs pumpar skulle stänga av vid minus 20 grader har ja aldrig hört talas om och måste va helt felaktigt. Det är väl bara gamla Sanyo och Argopumparna som stängde av vid minus 20 och startade upp igen vid minus 16 grader om ja minns rätt, och såna pumpar kan man inte ha.Samsung uppger dessutom vad pumparna avger för värme vid minus 25 grader i sina tekniska specar så att de skulle stänga av vid minus 20 grader måste va helt felaktiga uppgifter. http://svenskvillavarme.cmsehandel.se/wp-content/uploads/sites/75/Samsung-Comfort-9.pdf
min daikin gav hyfsat bra med värme igår fast jag hade kring -31c igår. det måste man få vara jäkligt nöjd över. bor man i Norrland så är det ju guld värt! alternativen blir större ju längre söderut man bor. känns ju som att det knappt kan finnas en pump som inte klarar av att ge bra värme om man bor typ längst ner i Sverige.
Eller så har de ändrat på nåt de senaste 3 åren? (Efter kritik?)Installatören hade i alla fall sagt åt polaren att även han var överraskad över detta då det inte framgick i något material att den skulle stänga av sig, men han påstod i alla fall att han fått verifierat att så var fallet.Sen kan man väl aldrig lita helt på en installatör/säljare även om jag har svårt att tro att just denna mycket ärliga man skulle ljuga om något sådant.Det kan t.o.m vara så att jag missuppfattat något, det jag vet är i alla fall att polaren hävdar att den stoppat, och att installatören sagt att "det var normalt", alltså inget fel.Tycker det är svårt att tolka på annat sätt än att de ska stanna när det blir så kallt.
Vart saker ska installeras och/eller nyttjas är nog så viktigt och det gäller nog många saker, allt från bilar till LVP.Det är därför det är så dumt med en massa generella ordkrig om vad som är bäst, det handlar ju mkt om hur och var saker ska nyttjas.Men att få värme ur -31c är rätt häftigt sett ur ett tekniskt perspektiv.Är nybörjare på allt detta men gissar att det ändå hänt en del på 15-20 år när det gäller LVP och dess effektivitet vid sträng kyla. Hade varit kul med lite jämförelser (och inte bara på papper) vad som hänt på 20 år.
Visst kan de va kul med lite historia men tänk på er själva i första hand. Det viktiga är att få in en pump och börja kunna se en besparing.Varmare inomhus till en lägre kostnad. Sen är det nästan gratis att kyla på sommaren. Jag satt vid köksbordet i somras och skrattade åt grannarna som vädrade morgon o kväll och markiserna åkte upp och ned. Jag njöt av att det var svalt inne till en kostnad av några hundralappar under fyra månader.Nu köpte jag en ganska enkel och billig pump för under 19000kr. Sju år tar det då innan den har betalat sig med dagens elpris.Det billigaste är iofs att inte köpa någon alls
Vet att de förra Samsungmodellerna stängde av vid -20C (de platta, ej trekanterna) Kommer dock inte ihåg alla dessa komplicerade benämningarna de har) Hur trekanterna beter sig vet jag inget om./D
Det är ju inget fel att prova en ny/annan värmepump.testar man inget så vet man inget.Du kommer garanterat hur eller hur beskriva för oss andra hur mycket bättre den nya är jämfört med den gamla och det kommer ingen att betvivla.Men varken du eller vi kommer få reda på om den "andra" pumpen kanske är strået värre!Så med tanke på oss andra tycker jag att du skaffar minst en till modell så du kan jämföra och tala om för oss vad som är bu eller bä...
Störst risk är att vid kyldrift så kan det bli kondensutfällning men i ditt fall så ser det ut som hålet är genom en betongvägg och då troligen i en källare där det inte varit så mycket kyldrift.