0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ja luftfuktigheten har verkligen stor betydelse för pumparnas avfrostning, jag har själv en vädermätare så jag kan se bl.a utetemp, luftfuktighet mm och när man hamnar på ca 90 % eller lägre så vet man att pumpen går jämnt och fint i långa långa perioder. Det är ju en viss skillnad på 87% och 94% i ditt fall där men jag tycker väl kanske att skillnaden i gångtid är lite väl stor där. I mitt fall så börjar bekymren vid ca 95-97% i luftfuktighet för då går pumpen mellan ca 60-75 minuter mellan avfrostningarna. Och riktigt bekymmersamt blir det mellan ca 98-100% för då kommer även Toshiba ned mellan ca 30-40 minuters mellanrum mellan avfrostningarna, detta gör att pumparna får jobba extra hårt mellan avfrostningarna för att upprätthålla innetempen vilket gör att påfrostningen ökar ännu mer och man kommer in i en ond cirkel.Vilken väderstation kör du med, jag använder Netatmo hur exakt den är vet jag inte.
Jag är helt säker på att den avfrostade När jag eldar står den stilla givetvis men allt eftersomkakelugnen svalnar går pumpen lite då och då men väldigt korta perioder. Tänkte att som Josth påpekar, har det gått väldigt länge sedan den avfrostade kanske den gör en oavsett om det behövs eller ej. Den som jag tror kan svara på detta är Daikin_ .
Du ser vad konstigt det kan vara, på morgonen -19 luftfuktighet 87% gångtid ca 2tim, eftermiddag tempen steg till - 10 luftfuktighet 94% gångtid ca 30min. Inställt börvärde 25
Väldigt vad tågråttan och Karis ska klaga på daikin hela tidenHär är det nu minus 2 grader 95 procent luftfuktighet och min daikin avfrostar efter 6 timmar trots mitt idiotiska värmepumpsskydd enligt Karis Tycker att ni kan hålla er till forumet på era egna maskiner istället för att hålla på att klaga på daikin hela tiden